Catalunya registra 1.012 casos de maltractament infantil en sis mesos

La consellera Munté destaca que cada vegada es detecten més casos perquè hi ha "més eines" de detecció

La Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència ( Dgaia ) ha detectat 1.012 casos de maltractament infantil a Catalunya en els primers sis mesos de l'any , 537 en el primer trimestre i 475 en el segon . Aquests nous casos detectats han elevat la xifra total de nens catalans separats de les seves famílies per haver rebut maltractaments a 4.538 .

Segons ha explicat en una entrevista d'Europa Press la consellera de Benestar Social i Família de la Generalitat , Neus Munté , " cada vegada afloren més casos perquè hi ha més i millors eines de detecció" , i per això ha desvinculat l'augment de casos de la crisi econòmica . "És una realitat que existeix i hem d'afrontar i abordar amb naturalitat" , una estratègia que la Generalitat també s'aplica al maltractament d'altres col·lectius vulnerables , com els discapacitats i els ancians.

Dels 4.538 nens separats de les seves famílies , el 69,5 % ha estat en risc per negligències , el 12,2 % ha patit maltractaments emocionals , el 6,8% físics , el 4,7% maltractaments prenatals , el 3,9 % ha estat abandonat , el 1,3% sotmès a abusos sexuals i un altre 1,3% ha estat víctima d'explotacions laborals o sexuals . " Ara tenim un sistema de detecció molt bo però el que hem de potenciar les eines preventives " , ha admès Munté , que ha destacat que el maltractament infantil no distingeix  sexes i afecta per igual  nens i nenes .

Nou protocol

La conselleria que lidera Munté i la d'Ensenyament de la Generalitat van signar el 2012 un protocol per reforçar la detecció del maltractament infantil a les escoles catalanes , especialment en la localització de factors de risc en els alumnes . El protocol assegura uns circuits administratius i tècnics entre l'àmbit educatiu i el de protecció de la infància que inclou les escoles com un dels espais on els nens desenvolupen una part important de la seva activitat i on el coneixement de la seva situació familiar és clau a l' hora de prevenir , detectar i ajudar els alumnes a les necessitats no cobertes per les seves famílies .

Les observacions realitzades pels docents poden ser introduïdes en el simulador que Benestar Social té disponible al seu web per determinar si el risc de maltractament és lleu , moderat o greu .  El nivell de risc apareix a partir d'introduir diferents observacions sobre l'aspecte físic de l'alumne , l'aspecte emocional , el seu comportament , desenvolupament i aprenentatge i la relació amb els pares.