Societat 12/04/2018

Colau pacta amb Foment ampliar la ronda Litoral sense un nou viaducte

El ministeri tornarà a licitar les obres de l’estació de Sant Andreu Comtal i confia acabar-les el 2020

Maria Ortega
4 min
La tinent d'aclalde Janet Sanz amb el ministre De la Serna durant la visita d'obres a la Sagrera

BarcelonaLa ronda Litoral de Barcelona s’ampliarà en el tram que va de la Zona Franca fins al Morrot. A partir del Cementiri de Montjuïc passarà a tenir vuit carrils en comptes de quatre i es dibuixarà en dos nivells: el trànsit que creua la ciutat anirà a nivell de terra i el trànsit local estarà elevat. Es farà, per tant, sense necessitat de duplicar els carrils ràpids de circulació en un nou viaducte idèntic al que ja hi ha, una proposta inicial que havia fet que l’equip d’Ada Colau girés l’esquena als plans que arribaven des del govern espanyol perquè no volia més autopistes urbanes.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va visitar ahir les obres de la Sagrera i, a banda de confirmar que rescindeixen el contracte a les empreses responsables dels treballs a l’estació de Sant Andreu Comtal i refermar l’horitzó del 2020 per culminar la transformació -ahir van començar, per exemple, les obres dels accessos a la Sagrera-, va fer el nou anunci: el ministeri ha arribat a un acord amb l’Ajuntament per ampliar la ronda Litoral. El projecte per a aquest tram -que registra intensitats de trànsit que s’acosten als 100.000 vehicles diaris- ja no inclou, doncs, el nou viaducte que va generar el rebuig del consistori, que alertava que així la ronda podia convertir-se en un embut a l’altura del Port Vell. Després del període d’exposició pública i d’escoltar les al·legacions, el govern espanyol ha decidit canviar la solució que s’implementarà i atendre, així, les demandes de l’Ajuntament.

El trànsit local, al viaducte

L’ampliació preveu que el tronc central de la ronda circuli a nivell de terra i que siguin els carrils laterals, els que recullen el trànsit urbà, els que vagin elevats. Passarà a haver-hi dos carrils per sentit al lateral -un, segurament, reservat al transport públic si es compleixen els plans municipals- i dos carrils per sentit al tronc central. Si es tanca l’acord, el Port haurà d’assumir el cost del trasllat de l’estació de mercaderies del Morrot, d’uns 40 milions, i la ronda passarà a circular per espais portuaris. Segons va remarcar ahir De la Serna, aquesta entesa permet “desbloquejar” una actuació que va definir com a “molt necessària per a Barcelona”.

El ministre va situar la inversió per a aquest projecte en uns 137 milions d’euros i va defensar que s’ha triat la solució que més bé connecta la ciutat i redirigeix el trànsit. El primer anunci de transformació havia agafat tothom per sorpresa: el ministeri va comunicar, a principis d’any, que recuperava el projecte pactat durant el govern de Xavier Trias i que preveia la construcció del segon viaducte. El govern de Colau no el veia amb bons ulls.

De la Serna, d’altra banda, va confirmar ahir que els treballs de la Sagrera avancen a bon ritme i que s’ha decidit cancel·lar els contractes amb les empreses que feien les obres de Sant Andreu Comtal -a causa de les irregularitats judicials detectades- i tornar-les a licitar. El que es fa ara és començar el procés des de zero, igual que va fer l’Ajuntament en el cas dels túnels de la plaça de les Glòries. La previsió és que les obres de l’estació de Sant Andreu es licitin després de l’estiu i, segons Foment, avançaran de pressa.

El ministre va assegurar ahir que els grans treballs de l’estació poden estar enllestits el 2020, com les obres que ja estan en marxa a la Sagrera. Estarà feta, segons els plans de Foment, tant la part ferroviària de l’estació com la zona de maniobres i d’estacionament, que ha de ser un projecte clau per permetre descongestionar Sants, i quedarà pendent la part de tallers i l’obra del que són els vestíbuls de l’estació. Cap dels assistents a la visita d’obres d’ahir va gosar negar en públic aquests terminis, tot i que algunes expressions sí que evidenciaven certs dubtes sobre la capacitat del govern espanyol de complir les noves promeses.

Nou escenari

Ara mateix, a la Sagrera estan en marxa els treballs dels accessos a l’estació i els projectes d’estructura i del col·lector de la rambla Prim. La previsió és que les obres s’enllesteixin el 2020. Segons va destacar De la Serna, els treballs dels accessos que tot just ara han començat són els de més envergadura dels que es realitzen. Una vegada afrontada la represa de les obres, el ministre va dir que la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el govern espanyol es tornaran a reunir per afrontar el nou escenari i reformular els nous compromisos.

El ministre de Foment va aprofitar la visita a Barcelona per treure pit de la feina que està fent el seu equip a Catalunya i va defensar que la situació que viu el país “no està limitant la capacitat d’acció del govern central, més aviat al contrari”. Va repetir el mantra que els pressupostos del govern espanyol són “excel·lents” per a Catalunya. El departament de Territori de la Generalitat, però, ja va retreure que malgrat els números de què parla Rajoy, el baix nivell d’execució dels pressupostos històricament fa que les inversions que contenen siguin poc creïbles.

Preguntat pels periodistes sobre les queixes de la tinent d’alcalde de l’àrea d’Urbanisme de l’Ajuntament, Janet Sanz, arran de la rebaixa de l’aportació estatal al transport públic, el ministre va negar la major i va destacar que aquest pressupost va augmentar l’any passat. Malgrat això, Sanz va adoptar un to conciliador per destacar que amb la Sagrera s’ha “iniciat un bon camí de treball”. I va posar l’èmfasi en la necessitat de compensar els veïns de la zona.

stats