INFRAESTRUCTURES

Colau colla el Govern i l’AMB per congelar les tarifes del transport

L’alcaldessa insta ERC i el PDECat a negociar els pressupostos per evitar una pujada de preus

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, vol congelar el preu del transport públic per a l’any que ve i està portant aquest pols fins al final. Ahir, 48 hores abans de l’últim consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) -on s’han de determinar les tarifes-, Colau va tornar a insistir que no donarà suport a una pujada dels preus. “[El conseller] Calvet va dir que pensava que s’havien d’apujar les tarifes i li hem dit que no hi estem d’acord; amb nosaltres no comptaran, per a aquesta pujada”, va etzibar en una entrevista a la Ser.

No és la primera vegada que Colau fa aquest avís. Però la proximitat de l’últim consell afegeix pressió a la reunió i, sobretot, a la tercera administració pública que integra el consell de l’ATM, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). El consorci de l’ATM està controlat en un 51% per la Generalitat, mentre que l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB en són parts minoritàries.

Però no són els percentatges, el que compta. Per aprovar un augment de les tarifes cal que dues de les tres parts es posin d’acord, segons els estatuts de l’ATM. Per tant, si l’AMB també s’hi oposa es produirà una congelació de facto, perquè Colau ja ha explicitat que hi votarà en contra.

En aquest sentit, el vicepresident de l’AMB, Antoni Poveda, ja va avançar ahir a l’ARA que “amb la conjuntura actual” l’AMB considera que “s’ha de ser molt prudent amb els increments de tarifes”.

La batalla dels pressupostos

Fonts pròximes a les negociacions expliquen que darrere d’aquest estira-i-arronsa pels preus del transport públic hi ha el suport, o no, del Govern de Torra als pressupostos generals de l’Estat. De fet, Colau ja va dir clarament ahir que els comptes espanyols que prepara Pedro Sánchez -d’acord amb Podem- preveuen un augment de la dotació per a l’ATM de 40 milions d’euros, uns diners que permetrien congelar els preus. I va instar els partits independentistes a negociar: “Nosaltres hem fet la feina, hem fet una negociació perquè hi hagi la partida que permet fer aquesta congelació. Ara que es posin a parlar”, va argumentar.

Malgrat això, el vicepresident de l’AMB, Antoni Poveda, va assegurar ahir a l’ARA que el clima no és de tensió ni senten cap pressió. “Les tarifes sempre s’acorden a l’últim moment, però crec que arribarem a un consens”, va dir Poveda. De l’augment de 40 milions que, segons Colau, Sánchez hauria inclòs als pressupostos, Poveda va dir que no en sap res: “És el que es diu, però jo no ho he vist per escrit enlloc”.

Per la seva banda, la Generalitat no es tanca a un acord per congelar tarifes, però demana a Colau un debat “sense línies vermelles”, en relació a la vinculació que fa l’alcaldessa amb els pressupostos de l’Estat.

El cert és que Territori fa mesos que reclama a l’Estat que recuperi els nivells d’aportació a l’ATM que tenia el 2010. Els últims anys, el govern del PP va reduir dràsticament les seves aportacions, ja que va passar de 200 milions el 2010 als 95 milions l’any 2014 (vegeu gràfic). Al mateix temps, les administracions catalanes van compensar aquesta falta de recursos espanyols amb més diners per la seva part: van passar de 432 milions el 2010 a haver-ne pressupostat 672 aquest 2018.

Amb aquestes xifres, fonts de la Generalitat admeten que sense l’ajuda de l’Estat una congelació tarifària -que seria beneficiosa per a la butxaca dels ciutadans- faria augmentar encara més el dèficit que ja acumula el transport públic i la càrrega sobre les administracions catalanes, que són les que es fan càrrec de la diferència entre el que s’hauria ingressat i el que s’aconsegueixi realment pel preu dels bitllets.

El ministeri de Foment està d’acord amb augmentar la partida a l’ATM, però vol aprofitar l’ocasió. Ahir fonts del ministeri van advertir que aquest increment no es podria resoldre sense un nou pressupost.