EDUCACIÓ
Societat 18/04/2013

Especialitzar les escoles, un model importat dels EUA

El projecte Magnet busca aliances entre centres escolars i institucions com el Macba

Maria Ortega
2 min

BarcelonaFer entrar a l'escola institucions de referència en àmbits diversos com el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), TV3 i l'Institut de Ciències del Mar (CSIC). Especialitzar-se en àmbits com les arts plàstiques o la ciència per aconseguir que alguns centres escolars que actualment tenen baixa matrícula siguin més atractius per a les famílies. Reforçar el seu prestigi. Però, sobretot, millorar-ne els resultats. Són els objectius del programa Magnet, que impulsen la Fundació Jaume Bofill i el departament d'Ensenyament com a prova pilot, de moment, en tres escoles i un institut.

Es tracta d'una experiència inspirada en les anomenades escoles Magnet dels Estats Units per fer front a la segregació racial a les aules. I fer-ho a través de l'especialització, d'una oferta acadèmica singular. El projecte s'ha adaptat ara a la realitat catalana. I per això, per exemple, l'escola Josep Maria de Sagarra, al districte de Gràcia de Barcelona, ja fa temps que ha decidit centrar esforços a potenciar les arts plàstiques. Tindrà un soci de luxe en aquesta missió: el Macba.

Matemàtiques de manera visual

La idea, com explicava ahir la directora de l'escola, Àngels Cases, no és intensificar les hores destinades a la plàstica, sinó que aquesta marqui el conjunt del currículum. De manera que també faciliti, per exemple, la comprensió de les matemàtiques. "No serà només una influència artística, sinó també de la manera de treballar", apuntava ahir, en la presentació de la iniciativa, el gerent del Macba, Joan Abellà, que definia la iniciativa com "un viatge comú, que serà enriquidor per a les dues parts" i que, a més, assegurava, oferirà resultats a llarg termini. El museu s'aliarà amb l'Escola Josep Maria de Sagarra i amb l'Institut Moisès Broggi, també de Barcelona.

"Podem explicar un problema matemàtic de manera visual o utilitzar tècniques audiovisuals per sintetitzar el cicle de l'aigua", explicava entusiasmat i només a tall d'exemple Pere Arcas, el responsable de projectes educatius de TV3, quan se li demanava què podia oferir una televisió pública a alumnes de primària. Aquesta col·laboració, que com les altres també començarà al setembre tot i que ja s'està preparant, es durà a terme amb l'Escola Roser Capdevila de Sant Joan Despí, mentre que l'Eduard Marquina de Barcelona tindrà una especialització més científica amb l'Institut de Ciències del Mar com a company de viatge i marca de prestigi. L'objectiu, com remarca el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, és "fomentar l'èxit escolar, però també millorar l'adhesió de les famílies als centres que s'inscriuen en el projecte".

Un pas més en la mateixa línia d'especialització és en el que treballa el projecte Escoles Tàndem, que busca promocionar determinats centres escolars a través del treball conjunt amb una institució de referència, com l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc).

stats