Gas Natural s'hi torna i responsabilitza l'administració de la tragèdia de Reus

El conseller delegat de la companyia, Rafael Villaseca, compareix davant la premsa des de Madrid i assegura que hi ha 9.000 famílies amb qui s'ha negociat per evitar talls de subministrament

La companyia Gas Natural no està disposada a quedar com la culpable de la mort de l'àvia de 81 anys de Reus asfixiada en un incendi causat per una espelma. El conseller delegat de l'empresa, Rafael Villaseca, ha comparegut aquesta tarda davant la premsa, a Madrid. I, amb molta contundència, ha assenyalat cap a l'administració si algú vol buscar responsables del fet que s'hagués tallat la llum per impagament a casa de la víctima fa dos mesos.

Segons Villaseca, és "lamentable" i "sorprenent" que el nom d'aquesta dona no fos a la llista de famílies vulnerables que el mateix Ajuntament de Reus va actualitzant –enviant correus electrònics a la companyia– i que aquest 2016 ja consta de 88 noms. Segons Villaseca, des del 2014 el consistori reusenc ha posat 150 famílies en aquesta llista, que és el mecanisme perquè Gas Natural eviti tallar el subministrament i busqui la negociació amb els afectats. "Desgraciadament, la persona morta no estava en aquesta llista, i és sorprenent perquè el mateix Ajuntament admet que ajudava aquesta família amb el pagament de l'aigua i d'altres maneres dels del 2013", ha burxat el conseller delegat de la companyia.

Amb aquestes paraules rebat l'argument de l'Ajuntament, que ahir va criticar amb duresa Gas Natural per no haver avisat que estava a punt de fer el tall del subministrament. Segons les autoritats locals i la Generalitat, la llei 24/2015 contra la pobresa energètica obliga les companyies a avisar, però Villaseca manté que encara no s'ha desenvolupat el reglament que ha de concretar com s'han de comunicar aquests casos i, per això, defensa que el que és costum és el que mana. "Si tenim tractes habituals amb 400 ajuntaments que ens faciliten aquestes llistes, si el mateix Ajuntament de Reus ens comunica aquestes dades en molts casos i si tenim 9.000 famílies ateses amb tractes específics a tot Espanya, no hi ha cap motiu perquè no en puguem atendre 9.001 o 9.002", ha sentenciat.

I ha recordat que "el mateix Parlament de Catalunya aquest any va reclamar al Govern de la Generalitat que desenvolupés el reglament que té pendent". "Si es vol que hi hagi una comunicació massiva per part de la companyia dels impagaments que poden comportar talls, cal un marc normatiu que ara mateix no tenim", ha afegit Villaseca. I ha reclamat "que les administracions es coordinin" per solucionar "l'actual buit legal" i ha advertit que "no es pot carregar a les empreses subministradores la responsabilitat d'aquests casos".

El que no ha esmentat el conseller delegat de Gas Natural és el protocol d'aplicació de la llei 24/2015 elaborat per la Generalitat i que la patronal d'empreses energètiques va impugnar al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. El jutge va admetre a tràmit el recurs, però es va negar a suspendre el protocol cautelarment –mentre estudia el cas a fons i no hi ha sentència–, de manera que tant la Generalitat com l'Ajuntament consideren que aquest protocol, que està en vigor, és suficient per obligar les companyies a comunicar els talls de subministrament.