Societat 28/04/2012

La Generalitat cobrarà multes de 100 euros als conductors que no paguin el peatge

El Govern intenta aturar el boicot advertint la població que la protesta és una infracció del reglament de circulació estatal. Les concessionàries podran denunciar els casos recents, que encara no han prescrit

Ara
3 min

BarcelonaEls conductors que no paguin els peatges es poden trobar amb una multa de 100 euros. Ho ha recordat aquest dissabte al vespre el Govern, amb un comunicat que recorda als conductors que "ha de garantir el compliment de la legalitat" i que la negativa de pagar el peatge és una infracció prevista en el Reglament General de Circulació, que va acompanyada de sanció.

L'article 153 del reglament estatal de circulació inclou en el tipus R200 el senyal que anuncien un peatge, i especifica que és obligat aturar-s'hi i complir amb el que li requereixi l'autoritat pertinent. I, segons fonts de la Generalitat, una normativa estatal de l'any 1972 dóna estatus d'autoritat als responsables de les cabines dels peatges, fet que els permet exigir el pagament del peatge i, també, demanar als conductors que s'identifiquin si s'hi neguen.

La concessionària haurà de formular la denúncia –indicant la matrícula dels conductors que no han pagat al peatge– i serà el servei Català de Trànsit qui tramiti la sanció. Tots els casos de les últimes setmanes, quan ha esclatat el moviment, encara són denunciables, ja que no han prescrit. La multa, de 100 euros, coincideix en el preu amb la sanció d'altres sancions administratives, com ara la de no comprar el bitllet de transport públic.

El text íntegre del comunicat de la Generalitat és aquest:

  • Amb motiu de la negativa d'alguns conductors a pagar peatges, el Govern informa que ha de garantir el compliment de la legalitat i informa que la negativa de pagar el peatge és una infracció prevista en el Reglament General de Circulació que té una sanció de mínim 100 euros.
  • Catalunya és un país que pateix un dèficit històric d'inversions per part de l'Estat. Part d'aquest dèficit s'ha hagut de solucionar a través de la construcció d'autopistes de pagament, cosa que ha comportat un gran greuge comparatiu amb altres territoris de l'Estat. De fet, amb 632 km Catalunya és el territori de l'Estat amb més vies de peatge. Això significa que la meitat de vies de gran capacitat són de pagament. En canvi, només el 18% de les vies de gran capacitat de tot l'Estat són de pagament.
  • Per solucionar aquest greuge, el govern, conjuntament amb institucions polítiques, partits i societat civil, disposa del grup de treball de peatges, que és el fòrum on es prenen totes les iniciatives conjuntes que tenen a veure amb el rescat selectiu de peatges, les bonificacions i els canvis tarifaris. El govern ha adoptat ja mesures per tendir cap a l'homogeneïtzació de peatges. En aquest moment, les bonificacions que s'apliquen a tots els peatges de Catalunya es regeixen per un mateix criteri. Com a condició general, s'apliquen bonificacions per recurrència o mobilitat obligada, alta ocupació de vehicles i eficiència energètica.

Aquest anunci arriba hores després que el boicot als peatges hagi arribat al túnel del Cadí, l'empresa concessionària del qual, Tunel del Cadí, pertany majoritàriament a la Generalitat. I, també aquest dissabte, tres diputats del Congrés –els d'ERC-Rcat–Catalunya Sí–, han fet un #novullpagar davant de la premsa, com a acte de protesta polític. Així s'acabava una setmana durant la qual la polèmica ha estat intensa.

Dimarts, el portaveu del Govern, Francesc Homs, va dir que se sentia "proper" als conductors que protestaven contra el greuge comparatiu que Catalunya pateix pel que fa a les infraestructures respecte de la resta de l'Estat.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, també va admetre el greuge, però va recordar que s'hi ha de lluitar políticament i no saltant-se les normes. A més, aquesta mateixa setmana els dirigents d'Abertis van demanar públicament al Govern que actués per aturar la campanya ciutadana del #novullpagar.

stats