La Generalitat obre un expedient a Renfe per l'avaria d'avui: quants se n'han obert i de què serveixen?

De tots els que s'han obert des del 2010 amb els consellers Lluís Recoder i Santi Vila, cap ha acabat amb sanció

De què serveix un expedient informatiu a Renfe? Algun dels que s'ha obert els últims anys ha acabat amb sanció? Són preguntes que tenen una resposta senzilla, però poc satisfactòria pels usuaris.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha anunciat aquest migdia l'obertura d'un expedient informatiu a Renfe per l' avaria d'un comboi a l'estació de la Sagrera Meridiana aquest dimarts al matí, en sentit entrada de Barcelona, i que ha causat retards d'uns 30 minuts a les línies R3 i R4 de Rodalies. L'avaria s'ha produït quan passaven uns deu minuts de les vuit del matí i el tren no ha estat retirat fins quaranta minuts més tard. 

Què és un expedient informatiu?

Primer per recollir informació de la incidència. Primer se li notifica a Renfe l'obertura de l'expedient i se li demana tota la informació de l'avaria: "Servirà per rebre informació de les causes de la incidència i avaluar els mecanismes d'informació i de serveis alternatius que s'han ofert als usuaris per part de l'operador", expliquen des del departament de Territori. 

Per què no s'obre un expedient informatiu més sovint?

Perquè la Generalitat només té potestat per obrir un expedient a Renfe, no a Adif, i la majoria d'avaries i problemes de Rodalies són per culpa de la infraestructura, és a dir, competència d'Adif, amb el qual no té cap acord. El contracte de serveis signat arran del traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat contempla aquests expedients informatius, que poden derivar en expedients sancionadors, sempre que el demostri que el problema hagi sigut per una mala gestió de Renfe, no d'Adif.

Es pot sancionar?

Amb la informació rebuda de Renfe, i d'altra recollida pel mateix departament, s'analitza a fons i es mira si han incomplert el contracte de serveis. Si és així, s'obre un expedient sancionador.

Algun expedient informatiu ha acabat amb sanció?

Fins ara no. Des que es va signar el contracte de serveis entre el govern Zapatero i el tripartit, els consellers Lluís Recoder i Santi Vila (CiU) han obert diferents expedients informatius per algunes avaries que sí que han sigut imputables a la mala gestió de Renfe. Cap d'aquests, però, ha acabat amb sanció perquè amb la informació que ha enviat l'empresa ferroviària al Govern, sempre han complert el que diu el contracte. El departament, però, no té manera de demostrar si aquesta informació que rep de Renfe és del tot completa o precisa, i se n'ha de refiar.