Eulen accepta una proposta del Govern per al conflicte del Prat

Els treballadors votaran demà si accepten un plus de 200 euros i menys contractes nous dels que demanen

L’empresa de seguretat subcontractada per fer els controls de seguretat de l’aeroport del Prat, Eulen, va comunicar ahir que acceptava “amb petits matisos” la proposta que havia fet ahir mateix el Govern per desencallar el conflicte que fa més de dues setmanes que s’arrossega. Els representants dels vigilants la van rebutjar -l’assessor del comitè de vaga Joan Carles Giménez va declarar que és “insuficient”- però la duran demà a una assemblea de treballadors que pot decidir el final del conflicte. El secretari general de Treball, Afers Socials i Famílies del Govern, Josep Ginesta, es va mostrar especialment optimista i va dir que és “improbable” que els treballadors no la ratifiquin.

La proposta que van presentar ahir Ginesta i el seu equip preveu un complement salarial de 200 euros per als vigilants, més dels 155 que acceptava l’última proposta d’Eulen, però menys dels 350 que demanaven els treballadors. Ara mateix aquest és el punt que causa més reticències al comitè de vaga. La proposta també inclou la contractació de 25 persones més que serviran de reforç per millorar la qualitat del servei -l’empresa proposava augmentar la plantilla amb 21 treballadors i el comitè de vaga en reclamava 100-. A més, preveu que en els mesos de més trànsit, de març a octubre, hi hagi cinc vigilants per cada punt de control, fet que implicaria contractar encara més personal.

Optimisme al Govern

El Govern va presentar la proposta al matí i es va anar treballant durant tot el dia. Ginesta admet que el comitè de vaga afirma que no recull tots els punts que demanaven, però destaca que els representants dels treballadors han entès que és “prou rellevant per dur-la a una assemblea”. “Som optimistes perquè la proposta és bona i interessant per a totes les parts”, va insistir el secretari general. A més, Ginesta va destacar que, al final de la tarda, Aena també s’havia assegut a la taula i s’havia compromès a garantir que el sou i les condicions laborals es mantindrien en futures licitacions del contracte. Avui l’empresa gestora de l’aeroport hauria de lliurar aquest compromís, per escrit, al departament de Treball. El comitè de vaga considera imprescindible aquest document. Amb la proposta sobre la taula, les negociacions se suspenen fins que l’assemblea de treballadors decideixi.

Eulen va emetre un comunicat abans que s’acabés la tanda de negociacions d’ahir en què ja avançava que acceptava la proposta del Govern. Segons el comunicat, l’empresa de seguretat vol, “per damunt de tot”, solucionar “aquesta situació” tan aviat com sigui possible i accepta la proposta, “tot i que està molt per sobre del que la companyia considera admissible”. Segons la direcció d’Eulen, la proposta implica un augment mitjà de l’11,5% del sou -17,8% per al personal novell i 8,3% per al veterà- i és desproporcionada. El comunicat d’Eulen preveia que el plus de 200 euros només es cobraria en cas que es complissin uns “objectius de productivitat” que no s’han concretat. Però els representants dels treballadors ho van rebutjar de ple i, segons fonts del comitè de vaga, finalment aquest punt va quedar fora de la proposta.

Segons Ginesta, la proposta, “sense ser la més justa, intenta resoldre part dels conflictes i les diferències”. El Govern també ha reclamat que es compleixi la normativa i el conveni col·lectiu pel que fa als quadrants horaris dels treballadors. A més, en el marc de la negociació d’avui, la direcció i els representants dels treballadors han acordat suspendre el judici que s’havia de fer demà. L’empresa havia denunciat el comitè de vaga al jutjat social en entendre que van incórrer en “vaga il·legal” durant la vaga de zel que la setmana passada va provocar importants cues al Prat. Si demà hi ha un acord, l’empresa retirarà la denúncia i també els expedients que havia obert al personal.

Un altre dia de cues

Per la seva banda, avui, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha reclamat a Eulen i als seus treballadors al Prat que arribessin a un acord “tan aviat com sigui possible” per solucionar el conflicte laboral. De la Serna considera "raonable" la proposta del Departament de Treball de la Generalitat. I ha recordat, l'esforç realitzat per l'empresa", ja que l'oferta inicial, en un primer moment, era de 30 euros mensuals. 

Les cues han tornat aquest matí tant a la T1 com a la T2. De la mateixa manera, ahir, tot i que no hi havia cap vaga convocada, hi va tornar a haver cues de fins a gairebé una hora a l’aeroport, sobretot a la matinada a la T1, cap a dos quarts de sis, i a la tarda, segons Aena. Entre les deu del matí i dos quarts de dotze el temps d’espera va arribar als tres quarts d’hora.

Es cronifiquen les cues a l'aeroport del Prat encara que no hi hagi vaga

Per la seva banda, el director de l’empresa pública Aena, Javier Marín, es va defensar en declaracions a la SER. Va treure importància a la rebaixa de la quantitat total del contracte per la gestió dels controls de seguretat del Prat quan va passar de Prosegur a Eulen. “Aena es va quedar amb l’oferta més baixa, seguint les bases del concurs”, va dir, i va afegir: “En aquest cas una diferència de menys del 2% no és significativa per justificar que aquest contracte estigui molt ajustat”. Marín també va reconèixer que no sap quines són les condicions salarials dels vigilants d’Eulen. Fonts del comitè de vaga afirmen que quan Prosegur duia el servei de vigilància ja es començava a gestar el conflicte per les condicions laborals i que el malestar s’arrossegava des de feia temps.

Al comunicat, el ministeri de Foment va reclamar “un esforç” a Eulen per arribar a una solució, i va carregar contra els treballadors. Els reclama que facin feina “amb diligència” quan no facin vaga. A més, al comunicat Foment “lamenta la politització que alguns insisteixen a fer d’aquest conflicte laboral”, en referència a la protesta de l’ANC d’abans-d’ahir i a les declaracions d’alguns “representants polítics”. Foment també va defensar el paper d’Aena en el conflicte, tot i que al principi no es volia asseure a negociar amb el comitè de vaga i la direcció d’Eulen.

A més del conflicte amb Eulen, Aena també té sobre la taula la convocatòria de vaga dels seus propis treballadors, que podria començar el 15 de setembre, i les aturades també comunicades oficialment dels treballadors d’Ilunion, una altra empresa subcontractada per Aena.