Societat 11/06/2019

El Govern fa marxa enrere i atura el nou model de FP després del rebuig del sector

CCOO i UGT celebren la decisió del departament d'Educació i apel·len al diàleg

Laia Vicens
3 min
El 65% dels estudiants de FP dual troben feina nou mesos després de graduar-se.

BarcelonaEl departament d'Educació fa marxa enrere i ha aturat l'aplicació del nou model de formació professional, que havia anunciat el març d'aquest any i que s'havia d'implantar ja el curs que ve. Les intencions del Govern eren fer un únic currículum per cada cicle formatiu, de manera que la càrrega lectiva recauria en el primer curs i a segon els alumnes podrien triar entre FP dual (formació als centres de treball) o convencional (pràctiques), i fer el treball de síntesi. Els sindicats i les patronals, però, van plantar batalla: van denunciar que els plans del Govern "homogeneïtzarien" els dos models de FP, que s'havien impulsat sense comptar amb ells i a corre-cuita, que reduir hores lectives posava en risc llocs de feina i que si la matèria més dura es concentrava a primer s'augmentava el risc d'abandonament escolar. Les crítiques -els sindicats van arribar a demanar el cessament del director general de la FP i del conseller d'Educació- han donat els seus fruits i aquest dimarts el departament s'ha fet enrere: no aplicarà el nou model el curs que ve, de manera que la unificació dels currículums també queda congelada.

El que ha anunciat el departament és que deixa sense efecte de cara el curs que ve la resolució presentada al març. El compromís, diuen des de la conselleria, és abordar els canvis amb els sindicats i les patronals més representatives per definir un nou model de concertació de l'FP dual que pugui ser efectiu el curs 2020-2021. Aquesta havia estat una de les crítiques del sector, perquè deien que els canvis es van fer de manera unilateral, sense comptar amb la seva opinió.

Els diferents actors del sector també havien demanat més temps al departament per aplicar el model, i quan van veure que la conselleria estava decidida a tirar endavant el nou model tot i la seva oposició, van fer una crida perquè les direccions dels centres no apliquessin les orientacions curriculars publicades per la conselleria d'Educació. Davant la revolta, el departament ha atès les queixes i ha decidit aturar el calendari previst i reflexionar sobre els canvis que cal fer amb tots els actors implicats. Amb la garantia que el nou model queda congelat almenys un curs, CCOO i UGT han celebrat la decisió d'Educació i han assegurat que el diàleg i el consens són "irrenunciables". Segons han demanat, tots els canvis que vulgui fer el departament s'han d'abordar en el marc de la mesa sectorial d'educació "per garantir que les propostes comptin amb l'acord dels professionals".

Es va anunciar al març però no hi havia concrecions

El cas es remunta al març d'aquest any, quan el departament va presentar en un acte amb l'ARA una resolució sobre l'organització de l'FP dual amb la intenció, entre d'altres, de fer una distribució curricular única per a cada cicle formatiu, incrementar les hores d'estada a l'empresa, sense reduir les hores de formació als centres educatius, potenciar el treball per competències i millorar les condicions retributives dels estudiants. Segons el departament la resolució també volia potenciar l'acció tutorial com a eina per incrementar la fidelització de l'alumnat, crear la figura d'un instructor com a suport al tutor d'empresa, crear la figura d'un tutor coordinador de diferents empreses per afavorir la gestió administrativa dels convenis.

En el comunicat emès avui, Educació destaca que l'oferta formativa d'FP permet que el 54,46% dels graduats en cicles treballen nou mesos després d'haver finalitzat els estudis, un 35,7% segueix estudiant i només un 9,8% es troba en situació d'haver de buscar feina. Tot i això, consideren que és "preocupant" que el 40% dels estudiants dels cicles mitjans abandonin els estudis. El Govern, a través dels departaments d'Educació i de Treball, Afers Socials i Famílies, vol potenciar l'FP com un "instrument essencial" per a la millora del mercat de treball i l'ocupabilitat.

stats