Societat 21/05/2019

Sindicats i patronals acusen Educació de no comptar amb ells per actualitzar el model de FP dual

Es reserven el dret de recórrer la resolució publicada pel Govern

Acn
3 min
El 65% dels estudiants de FP dual troben feina nou mesos després de graduar-se.

BarcelonaFoment del Treball, Pimec, UGT i CCOO han acusat aquest dimarts el departament d'Educació de no comptar amb ells per actualitzar el model de FP dual. Sindicats i patronals s'han queixat que el Govern hagi publicat una resolució al 'Diari Oficial de la Generalitat' el 29 d'abril en què s'introdueixen "canvis profunds" en l'organització de la formació professional. Entre les mesures anunciades pel Govern es destaquen que hi haurà dues organitzacions diferents per a cada cicle segons si els alumnes opten per la modalitat dual o per l'escolar –cosa que pot dificultar el dia a dia dels centres i la mobilitat dels estudiants– i que les beques salari s'equipararan al salari mínim interprofessional.

Segons els sindicats i les patronals, aquestes modificacions "incideixen en els principis clau del model que s'ha de construir a Catalunya i que, per tant, haurien d'haver resultat d'un procés de concertació". Les organitzacions sindicals i empresarials es reserven el dret de recórrer la resolució.

En un comunicat conjunt, remarquen que la FP dual pretén ser una eina important per lluitar contra l'atur juvenil, motiu pel qual sindicats i patronals han manifestat des de sempre la seva implicació per implantar-la.

També han subratllat que hi ha una Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professional que té la funció per llei d'establir els criteris generals de desenvolupament de la formació en alternança i dual. "No s'ha respectat aquest marc, i aquest hauria de ser un dels pilars fonamentals per constituir un sistema de formació i qualificació realment integrat", han conclòs.

Un currículum únic per a cada cicle

El departament d'Educació va anunciar fa algunes setmanes aquestes modificacions, en les quals s'invertiran 4 milions d'euros amb l'objectiu de facilitar la feina dels centres i incrementar exponencialment la xifra d'alumnes. El nou model varia l’organització dels cicles. En el primer curs tots els alumnes d’un cicle formatiu cursaran el mateix currículum, que consistirà en mòduls de la professió i en mòduls transversals (formació i orientació laboral, emprenedoria i anglès). Serà en el segon curs on hi haurà una part comuna de formació en els centres, i a partir d’aquí una especialització a l’empresa, tant per als que triïn la modalitat dual com per als que facin formació en centres de treball.

També s'incrementen les hores d'estada a l'empresa. A la dual serà de 1.000 hores ampliables a 1.300 (ara en són 900) i en formació en centres de treball seran 500 ampliables a 600 (ara en són 300/400). Es potenciarà el treball per competències, és a dir, el desenvolupament de mòduls professionals de síntesi (grau mitjà) i de projecte (grau superior). Els projectes hauran d'estar relacionats amb les estades a les empreses, s’hauran d’exposar en públic i podran ser avaluats entre professorat i tutors d’empreses.

S’incrementarà l’import de les beques que cobren els alumnes per a les pràctiques, prenent com a referència el salari mínim interprofessional. Per tant, hi haurà una equiparació entre l’import de la beca i l’import del contracte. Aquest fet té per objectiu assolir el 40% de contractes de formació, atès que actualment un 10% són contractes i un 90% són beques.

Altres mesures que s’implantaran seran la creació de la figura d’instructor com a suport al tutor d’empresa, i la del tutor coordinador de diferents empreses, que ha de facilitar la feina de gestió administrativa de les petites empreses. També es preveu un certificat de qualificacions de l’alumne que reconegui la seva formació per al seu 'curriculum vitae', o una acreditació d’excel·lència formadora per a l’empresa.

stats