EDUCACIÓ
Societat 03/03/2015

Platja d’Aro: el model català d’horari intensiu a primària

El municipi reivindica mantenir la jornada compactada, que va començar el curs 2012-13

J. Pastells / E. Escriche
3 min
Els alumnes de l’escola Vall d’Aro de Castell d’Aro comencen les classes a les 9 i les acaben a les 2 del migdia. Els que es queden al menjador pleguen a les 4 de la tarda.

Platja D’aro / BarcelonaCastell-Platja d’Aro és l’únic municipi català on totes les escoles de primària -que són de titularitat pública- fan jornada intensiva, de 9 a 14 hores. Els col·legis Vall d’Aro (Castell d’Aro), Els Estanys i Fanals (Platja d’Aro) van implantar aquest horari el curs 2012-2013 dins d’una prova pilot impulsada pel departament d’Ensenyament. En aquest test hi ha tres centres més: dos més de les comarques gironines -els d’Esclanyà i Vall-llobrega- i el del Papiol (Baix Llobregat).

“A nosaltres ens funciona molt bé. Tant pares com mestres n’estem contents”, assegura Carme Madrià, la directora de l’Escola Vall d’Aro. Madrià defensa que entre els docents el grau de satisfacció és “elevadíssim” perquè han descobert altres maneres de treballar i afirma que els alumnes estan més “concentrats” i són més “productius”. Una opinió que corrobora el president de l’AMPA, Francesc Abellà. “Els nens acaben la jornada més d’hora i tant ells com les famílies guanyem qualitat de vida”, afirma. Tot i que al juny s’acaba la prova pilot, Ensenyament ja ha anunciat que els centres allargaran aquest horari un curs més. Què passarà després és una incògnita, però la directora del centre insisteix que per la casuística del municipi l’horari intensiu és el “millor sistema”.

La majoria de la població viu del turisme, sobretot del comerç. A la pràctica, doncs, molts pares tenen una franja de tres hores lliures al migdia o només treballen durant la temporada alta. “Ens va molt bé poder dinar amb tranquil·litat amb les criatures”, assegura el president de l’AMPA. Hi ha altres famílies en què les mares no treballen o que estan formades per parelles que s’ho poden combinar o recorren als avis. “A la majoria dels pares no els anava gens bé fer quatre viatges al dia per dur i recollir els fills; calia fer-hi alguna cosa”, afirma la directora. Tant el professorat com els pares asseguren que lluitaran per mantenir la jornada intensiva. Segons Madrià, tot ha sorgit d’una “manera natural” i tot són “avantatges”. En certa manera, considera que s’han convertit en un centre d’alt rendiment. “Hem après a optimitzar les hores i som més resolutius”, afegeix.

Les matèries fortes, les primeres

Tot i que depèn de cada curs, les assignatures instrumentals -matemàtiques i llengües- s’imparteixen abans de l’hora del pati. Després, s’acostumen a fer les classes d’informàtica, educació física i plàstica. “Els alumnes esmorzen entre dos quarts de dotze i les dotze”, explica la directora. Els nens que es queden a dinar ho fan de 14 a 15 hores i a la següent hora juguen. El que ha fet el centre, diu la directora, és una reordenació horària. “Els nens fan les mateixes hores [25 setmanals], però acaben la jornada més aviat”. Pel que fa als mestres [37,5 hores setmanals], es queden a treballar un dia a la tarda i un altre fins a les tres. A més a més, cada dia arriben mitja hora abans que comencin les classes. Tot i que fins al juny no es farà la valoració de la prova plilot, la directora defensa que el rendiment acadèmic “més aviat ha pujat”.

La petició de l’horari la van fer els mateixos pares. Fa cinc anys l’AMPA va dur a terme una enquesta sobre quina jornada preferirien: de 9 a 12 i de 15 a 17; de 9 a 12.30 i de 15 a 16.30, o de 9 a 14 hores. Gairebé el 70% es van decantar per aquesta última opció. En una enquesta que es va fer abans d’iniciar la prova pilot, el percentatge ja havia augmentat fins a superar el 90%. “Tenim més temps per fer activitats extraescolars”, diu una de les mares, la Carme. Una altra, l’Emma, destaca que els seus fills poden fer altres activitats que no siguin “tan lectives”.

El canvi d’horari escolar, però, no ha sigut només una aposta dels centres sinó de tot el municipi. Perquè els pares que treballen fins tard no es veiessin perjudicats, l’Ajuntament va avançar a les 16 hores la majoria de les activitats extraescolars. N’ofereix de dos tipus: un casal que s’allarga fins a les 19 hores i al qual els nens poden anar de dilluns a divendres per 141 euros tot el curs, o activitats esportives. Són dues hores a la setmana per un preu de 15 euros al trimestre. “Està funcionant”, coincideix el regidor de Joventut, Albert López.

stats