Primera victòria de l'Ajuntament de Barcelona contra la pobresa energètica als jutjats

Endesa haurà de pagar 10.001 euros per haver tallat l'electricitat a una família vulnerable sense contactar amb els serveis socials

Sentència pionera a Barcelona en l'àmbit de la pobresa energètica: la companyia elèctrica Endesa Energía XXI SLU haurà de pagar una multa de 10.001 euros a l'Ajuntament de Barcelona per haver vulnerat la llei de mesures urgents, aprovada l'any 2015, per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica (la llei 24/2015). El jutge considera provat que el maig del 2017 l'empresa va tallar el subministrament elèctric a una família vulnerable sense consultar als serveis socials municipals si la unitat estava en risc d'exclusió residencial. Contra la resolució del jutjat contenciós administratiu número 15 de Barcelona, la primera victòria del consistori barceloní des que emet expedients sancionadors per combatre les actuacions abusives en matèria d'habitatge, no s'hi pot presentar recurs d'apel·lació. 

De la sentència es desprèn que la companyia va sol·licitar l'informe acreditador del risc d'exclusió residencial, però que ho va fer un cop havia tallat el subministrament elèctric a la família. Per tant, Endesa ja havia incomplert la seva obligació, establerta en l'article 6.4 de la llei 24/2015: l'articulat obliga les companyies elèctriques a sol·licitar aquesta documentació abans de fer cap moviment, i el fet de no demanar-ho suposa una vulneració greu del Codi de Consum de Catalunya.

El jutge ha assenyalat que l'Ajuntament de Barcelona és "plenament competent" per sancionar aquest comportament i ha afirmat que Endesa va actuar intencionadament i des d'una posició rellevant en el mercat elèctric. Per aquest motiu la infracció s'ha de considerar greu, tal com demanava l'Ajuntament. Amb tot, la sentència rebaixa la petició compensatòria inicial que exigia el consistori (30.000 euros) i condemna la companyia a abonar 10.001 euros, la multa fixada pel Codi de Consum. L'atenuant és que Endesa va tornar a contactar "pocs dies després del tall" amb la família afectada.

La ratificació de la condemna tanca el primer dels expedients sancionadors per incompliment de la llei 24/2015 emesos per l'Ajuntament de Barcelona, uns procediments llargs durant els quals les companyies subministradores tenen diverses oportunitats per presentar al·legacions –com va fer Endesa–. Actualment el govern municipal manté 9 expedients tancats a l'espera del cobrament o de noves sentències judicials, tots ells per valor de 30.000 euros, i 19 expedients oberts que encara no s'han resolt. L'empresa més afectada per aquests procediments és Endesa, seguida de Naturgy.

Més continguts de