Tots els 'looks' de la T-10, un bitllet pioner

L'abonament de 10 viatges va aparèixer per primera vegada el 1980 a Barcelona

Fa 30 anys no es deien T-10, sinó T-1, T-2 o T-3. També eren de cartró però amb una forma més vertical i es validaven introduint-les en una màquina que, a mode de cisalla, tallava cada vegada un tros de la targeta i hi afegia un segell de tinta amb la data, perquè el revisor de torn pogués comprovar el dia i hora en què s'havia validat. La primera sèrie de targetes "multiviatge" i "combinades", el que ara coneixem com a T-10 i que  es convertiran al gener en T-Casual, van aparèixer per primera vegada el 1980 a Barcelona, un any després que es creés Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

Va ser la primera gran revolució en la manera d'entendre el transport públic i l'avantsala dels bitllets integrats. Tal com s'esforçava en explicar TMB en els seus anuncis a la premsa, cada una permetia una combinació diferent. Així, la T-1 era un abonament de deu viatges que permetia pagar busos, metro i Ferrocarrils, la T-2 combinava metro i Ferrocarrils i la T-3 era una targeta per a aquells que només utilitzaven autobús i metro. La T-4 servia igual però tenia una tarifa especial, per als jubilats. 

Ràpidament, aquestes famoses targetes de colors es van convertir en els títols més utilitzats pels barcelonins i, tal com passa ara, cada pujada de preu omplia de titulars els mitjans de comunicació. Eren senzilles d'entendre (10 viatges que caducaven al cap d'un any) i fàcils d'utilitzar (i també de falsificar, tal com reconeixen ara les autoritats del transport).

La seva popularitat va ser paral·lela al desplegament de les línies de metro, a principis dels 80, i van acabar d'expandir-se a partir del 1986, quan Barcelona va ser declarada seu dels Jocs Olímpics del 1992. Aleshores, van aparèixer també el Bus Turístic i, més endavant, els bitllets commemoratius amb motiu d'aquesta gran efemèride que ara s'han convertit en l'obsessió de molts col·leccionistes. 

L'arribada dels títols integrats

El títol es va mantenir amb aquest mateix aspecte fins al 2001: aleshores, la creació de l'Autoritat Metropolitana del Transport, l'ATM, va fer un nou pas endavant, amb els "bitllets integrats", que encara es pagaven, això sí, en pessetes. Va ser quan van aparèixer les targetes de cartró rectangulars, tal com les coneixem ara, i amb una banda magnètica. Era una nova revolució que suposava poder viatjar amb qualsevol dels operadors de la xarxa (metro, bus, tren, tramvia o Ferrocarrils), fer transbordaments ràpids sense haver de pagar un segon viatge i poder compartir-lo.

La història de la T-10, tal com la coneixem, comença el 2001 i acaba aquest any: tot just a l'arribar a la seva majoria d'edat. Tal com va explicar aquest dimecres l'ATM, ara aquest títol fa un últim gir i passa a convertir-se en la T-Casual abans de virar, definitivament, cap a una targeta totalment digital: l'esperada T-Mobilitat. 

Els títols de cartró, a l'espera de la "digitalització total"

Aquest últim canvi suposa un increment de preu en l'abonament de l'11% (passa dels 10,20 euros actuals fins als 11,35 al gener) i, a més, es transforma de títol multipersonal a unipersonal. Això implica que la targeta no es podrà fer servir per viatjar en grup alhora, perquè les màquines de validar no permetran passar-la dues vegades. Tot i així, com que no és un bitllet nominal (no va associat a un DNI com la T-Mes o la nova T-Usual), sí que serà intercanviable: per exemple, si un membre de la família l'ha feta servir al matí, a la tarda o l'endemà la podrà fer servir algú altre (però mai dues o més persones l'una darrera l'altra podran validar la mateixa targeta, com fins ara).

Aquest canvi de multipersonal a unipersonal és el que ha generat, per ara, més crítiques entre els usuaris, sobretot entre les famílies que viuen fora de Barcelona i visiten ocasionalment la ciutat (per oci o pels serveis) i també per aquells treballadors amb feines temporals o esporàdiques que no arriben a fer dos viatges al dia i, per tant, no els surt a compte la T-Usual (l'actual T-Mes). Menys de 24 hores després de l'anunci, ja s'ha posat en marxa una recollida de firmes a Change.org per intentar pal·liar els efectes de la pujada d'aquest abonament clàssic afavorint-ne d'altres: fins a aquest dijous al migdia gairebé 4.000 persones s'havien mostrat a favor que la T-16 s'allargui fins als 18 anys.        

Les polèmiques pel preu

El cert és que aquest increment de preu de la T-Casual és el més alt dels últims 10 anys. La T-10 feia dos anys que tenia el preu congelat en els 10,20 euros i abans el govern municipal d'Ada Colau va consensuar amb el PSC forçar una baixada popular dels títols per sota dels 10 euros (vegeu el gràfic). Entre el 2015 i el 2017 el cost de la T-10 es va situar en els 9,95 euros (el 2014 s'havia apujat fins als 10,30 euros i s'havia superat per primera vegada la barrera psicològica dels dos dígits).

 

La batalla pel preu de les tarifes dels transports, però, no és nova, i els increments anuals tampoc. Tot i que des del 2010 les pujades sempre eren superiors a l'IPC, la majoria de vegades els augments no arribaven al 4% (lluny de la pujada de l'11% per a aquest 2020). 

Vols saber quin nou títol de transport et sortirà més a compte?

L'objectiu, segons ha reiterat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, és afavorir els passatgers habituals (amb la baixada de 20 euros mensuals de la T-Mes o T-Usual) i dirigir els usuaris cap al nou model unipersonal que suposarà la T-Mobilitat 

A l'espera de la "gran revolució" de la T-Mobilitat

El cert és que aquest canvi de preus i el rentat de cara dels títols del transport neix ja amb data de caducitat: un any, fins al gener del 2021. Segons el Govern, aquesta és la data prevista per tombar tots els títols actuals i posar en marxa la T-Mobilitat, un títol digitalitzat únic que comptarà el preu en funció de la distància recorreguda i la freqüència d'us. 

El sobrecost de la T-Mobilitat pot créixer pels nous retards

S'hauria hagut de posar en marxa per primera vegada el 2015 (en línia amb moltes altres ciutats europees), però diversos problemes tecnològics i en el procés d'implementació han retardat la posada en marxa fins a quatre vegades. Segons el conseller Calvet, però, el procés ja està molt avançat i es podrien veure les primeres proves i "passos importants" de la T-Mobilitat durant la primera meitat de l'any que ve.