Els accidents amb patinets creixen un 79% a Barcelona

Dos terços dels sinistres continuen implicant cotxes i motos

2 min
Un patinet elèctric a la Gran Via de Barcelona.

Barcelona334 patinets elèctrics, que reben la denominació de vehicle de mobilitat personal (VMP), han estat implicats en els 6.295 accidents de trànsit que han passat entre el gener i el juny d’aquest any a Barcelona. El seu pes en els sinistres de la ciutat ha crescut un 79% perquè el 2019 –l’any passat la mobilitat va quedar alterada pel covid– van ser 187 els patinets implicats. És l’únic vehicle que ha registrat més casos en aquesta comparativa, però dos terços dels accidents encara continuen corresponent als cotxes i a les motos.

“El 2021 confirma la incorporació plena dels VMP i les bicicletes dins la problemàtica de la sinistralitat”, ha assegurat el tinent d'alcaldia de Seguretat de l'Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle, que ha inclòs les bicis en aquesta valoració. Malgrat tot, els patinets elèctrics només han estat implicats en el 5% dels accidents del primer semestre a la ciutat i les bicicletes en menys del 7%. Batlle ha negat que vulgui criminalitzar els patinets, però ha qüestionat que no calgui “expertesa” per portar-los i ha dit que suposen una “fricció” entre usuaris als carrers.

Batlle ha insistit al govern espanyol que el consistori demana que sigui obligatori portar casc i tenir assegurança per circular amb els patinets. També confia que entri en vigor la normativa que força a limitar de fàbrica la velocitat dels patinets a 25 km/h.

Ara circulen més patinets i bicis

Pel que fa a la mobilitat, la circulació dels patinets i les bicicletes a Barcelona –que es mesura amb les dades dels carrils bici– ara és un 15% superior a la del gener, que llavors estava al mateix nivell d’abans de la pandèmia. En canvi, la circulació de la resta del trànsit –cotxes, motos i altres vehicles motoritzats– ara és només un 5% inferior a la que hi havia abans del covid, tot i que a principis d’aquest any s’havia situat un 25% per sota.

Entre el gener i el juny d’aquest any vuit persones han mort a la ciutat en sinistres de trànsit: cinc motoristes, dos que anaven amb patinet i un vianant. És el mateix nombre de víctimes mortals que el 2019, tot i que la disminució de la mobilitat general ha fet caure el nombre de ferits greus: de 103 el primer semestre de fa dos anys, a 81 aquest primer mig any. La meitat dels ferits greus han sigut motoristes.

El cap de la Guàrdia Urbana, l’intendent major Pedro Velázquez, ha explicat que les principals causes directes dels accidents són la falta d’atenció, sobretot per l’ús del mòbil, el fet de no respectar les distàncies entre vehicles, els girs indeguts o sense precaució i la tendència a saltar-se els semàfors. Segons Velázquez, aquest primer semestre s’han posat 79.000 denúncies per infraccions del trànsit –gairebé un 7% més que el 2019–, mentre que els radars també han enxampat més conductors que superen el límit de velocitat: 262.000 en mig any. “Es corre una mica més”, ha conclòs.

Sobre els canvis que s’han fet l’últim any a l’urbanisme dels carrers de Barcelona, Velázquez ha afirmat que fins ara no han detectat que hagin tingut incidència en la sinistralitat.

stats