Societat 13/12/2018

Colau guanya la batalla per congelar tarifes

El conseller Calvet avisa que els diners hauran de sortir de la retallada en el pla de millores previst

Natàlia Vila
4 min
Un usuari del metro comprant un títol de transport en una imatge d’arxiu.

BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona va guanyar ahir el pols que mantenia dins el consell de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) des de feia mesos: les tarifes del transport públic no pujaran ni un euro al gener. Una decisió, amb tot, que lluny de generar consens ha deixat el consell de l’ATM més dividit que mai. “Sempre havíem arribat a consensos, fins ara”, va lamentar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.

L’objectiu de congelar les tarifes als usuaris era l’objectiu de Colau, mentre que la Generalitat (l’administració majoritària a l’ATM) era partidària d’apujar el preu al voltant del 2% aquest any. Finalment, ahir la tercera administració en discòrdia, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), no va arribar a cap consens amb la resta i la congelació es va donar de facto, perquè els estatuts dicten que cal que dues de les tres administracions es posin d’acord per apujar (o abaixar) tarifes. Així, el desacord institucional va beneficiar ahir la butxaca dels usuaris. Però la congelació no serà del tot gratuïta.

El conseller Calvet ja va advertir ahir que la diferència del cost, que va valorar en uns 25 milions d’euros, s’hauria de compensar per alguna banda. “Amb un euro més al mes es garantia la qualitat de tot el servei i les millores que teníem previstes”, es va queixar Calvet en roda de premsa, just abans d’explicar que ara els diners hauran de sortir de la “contenció” del pla de millores i de la revisió dels costos.

“Hem demanat als serveis de l’ATM que revisin exactament tot el pla de millores que ja estava signat per tirar endavant l’any que ve per veure per on podem contenir despeses”, va explicar el conseller. “També controlarem tots els costos que les operadores ens imputen a l’ATM, per controlar que tot és el que toca”, va puntualitzar.

Aquest avís no va agradar a l’equip de Colau. La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, va assegurar que el govern municipal no acceptaria “cap retallada del pla de millores”. “Ni ens ho plantegem perquè no som en aquesta pantalla”, va dir Vidal en una conversa informal amb periodistes.

La regidora de Mobilitat va recordar que els diners necessaris per a tot plegat es podien aconseguir d’altres maneres, i va assenyalar que abans de revisar el pla de millores la Generalitat tenia més opcions, com ara donar suport als pressupostos generals de l’Estat que proposa Pedro Sánchez perquè, segons el consistori, inclouen un nou increment en la partida d’aportacions a l’ATM de 40 milions d’euros que podria servir per sufragar la congelació.

La veritable batalla, els comptes

El cas és que el suport (o no) als pressupostos espanyols és la batalla real que s’amaga al darrere del preu de les tarifes del transport públic de l’any que ve. Ahir, tant la Generalitat com l’Ajuntament es van acusar mútuament de portar el debat de les tarifes al terreny de la picabaralla política.

Vidal va insistir que el consistori havia fet “tot el que era a les seves mans per evitar que els preus pugin per al ciutadà”. Però també va recordar que eren “l’administració que més ha augmentat la seva aportació a l’ATM” -un 80% des del 2010 fins ara, segons les dades del consistori-, i va remarcar els seus esforços negociadors: “Fins i tot hem anat més enllà, i hem aconseguit negociar i fer augmentar la partida de l’Estat, que està inclosa als pressupostos”, va treure pit Vidal.

La resposta de la Generalitat va ser contundent: “De moment, jo el que sé és que aquest any l’administració central no ha complert i jo, de l’eventual acord amb Podem per augmentar-ne la partida, no en tinc cap certesa; només un retall de premsa, no en tinc cap més notícia. Cap més notícia”, va reblar Calvet.

El conseller va anar més enllà i va recordar que el preu dels bitllets que paguen els usuaris només cobreix el 46% del cost del servei (la resta surt de les tres administracions que en formen part i de les aportacions de l’Estat). En aquest sentit, Calvet va suggerir que si l’Ajuntament volia congelar les tarifes unilateralment, calia que carregués també amb el cost de fer-ho. “Així és com ho va fer l’alcalde Trias en el passat, aquesta és l’actitud responsable: ho va voler i en va assumir el cost”, va etzibar el conseller a l’equip de Colau.

Després d’aquesta última reunió de l’any, l’Àrea Metropolitana de Barcelona es va limitar a celebrar a través d’un comunicat que no passi per la butxaca dels ciutadans l’encariment de tarifes. Això sí, aquest organisme -amb majoria del PSC al seu màxim òrgan de govern- també va aprofitar l’ocasió per recordar a la Generalitat que, per mantenir les tarifes, “ara és més necessari que mai donar suport, per la via dels pressupostos de l’Estat del 2019, a més aportacions” de l’administració estatal, tal com preveuen els comptes de Sánchez, i sense les quals, segons l’AMB, serà molt complicat evitar pujades en un futur.

555 milions d’euros per substituir els metros amb amiant

L’Autoritat del Transport Metropolità també es va comprometre ahir a fer una inversió milionària per canviar els combois del metro de Barcelona que encara contenen amiant. Segons va dir el seu president, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, això suposarà una despesa de 555 milions d’euros, que se sufragarà en un 50% a través d’un préstec amb el Banc Europeu d’Inversions i la resta amb pagaments de la mateixa ATM durant els pròxims 20 anys. Calvet va insistir que ara mateix aquest material cancerigen no afectava els usuaris ni el personal, i va explicar que el volien canviar perquè els complicava les feines de manteniment. El conseller també va deixar clar que la presència d’amiant no era “cap irregularitat” perquè es troba en “unitats antigues” que van incorporar quan aquest material no estava prohibit. El relleu dels vehicles trigarà dos anys.

stats