Universitats

Així funciona la UAB després de l'atac informàtic: tornen les pissarres i no s'utilitza internet

El centre continua treballant per normalitzar l'activitat però preveu alteracions durant tota la setmana

ARA
2 min
El campus de la Universitat Autònoma de Barcelona en una imatge d'arxiu

BarcelonaDos dies després de l'atac informàtic a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), aquest dimecres la majoria de facultats han reprès les classes presencials però amb limitacions: com si el campus hagués retrocedit dues dècades en el temps, no s'hi fa servir internet, a la majoria d'aules s'ha optat per tornar a les pissarres o a les presentacions en PowerPoint i els estudiants poden optar per prendre apunts a mà o per portar l'ordinador portàtil, però sense connexió a la xarxa.

Els tècnics informàtics continuen treballant per netejar el sistema i normalitzar l'activitat tan aviat com es pugui. A mesura que es comprovin que els espais virtuals de les diferents assignatures i facultats són segurs, tornaran a funcionar, però la previsió és que les alteracions continuïn tota la setmana, almenys fins dilluns. Fonts del centre admeten que l’afectació més gran és per als estudiants, que tenien part dels apunts al Campus Virtual, ara inoperatiu, i que havien d'entregar treballs online. Els terminis s'han flexibilitzat i s'allargaran. Tampoc es poden fer les reunions virtuals internes o amb altres universitats, que s'han ajornat.

A diferència del que hauria passat fa vint anys, però, la UAB ha aprofitat les xarxes per informar els alumnes sobre la represa de les classes i el funcionament de la universitat mentre duri la incidència per l'atac. Cada facultat ha utilitzat el seu compte a Twitter per explicar com reprèn l'activitat, algunes han obert comptes a Telegram i, en general, s'ha penjat un document de preguntes freqüents per resoldre els principals dubtes i emetre recomanacions al professorat i als estudiants. També s'ha habilitat un codi QR que està penjat a les facultats amb la informació.

En general, professors, personal administratiu i alumnes poden fer servir els portàtils, però desconnectats de la xarxa i preferiblement en mode avió. El mateix passa amb els mòbils i les tauletes. A l'aula es poden fer servir els projectors però es recomana que si s'ha de fer una presentació en format digital es porti en un llapis de memòria, i que després es formategi i s'hi passi un antivirus. Les classes a les aules d'informàtica s'han adaptat i aquests dies s'hi faran sessions teòriques en lloc de pràctiques. El correu i les eines telemàtiques també funcionen però només en els ordinadors que ja tenien la sessió oberta, perquè si no no és possible identificar-se com a usuari.

La tònica general és intentar tornar a la normalitat. Per exemple, la Facultat de Traducció manté l'acte d'inauguració del curs acadèmic, una xerrada amb el cap d'accessibilitat de Google a Europa, Christopher Patnoe. A la Facultat de Ciències de la Comunicació es fan els laboratoris audiovisuals, però els ordinadors dels platós de TV i dels estudis de ràdio no tenen accés al núvol i només funcionen en local.

La universitat també ha posat en marxa una nova pàgina web que funcionarà de manera temporal mentre duri la incidència, però la seva capacitat és limitada. També es recomana a tots els usuaris que si detecten als seus comptes un arxiu amb l'extensió .uab, apaguin el sistema i es posin en contacte amb els tècnics del centre.

stats