ANÀLISI

I ara qui té la culpa del que ha passat avui a Rodalies?

Aquest cop no han sigut les catenàries de principis del segle XX, ni una avaria en una línia d'una sola via. Ha sigut un incendi en una estació abandonada. Realment Adif/Renfe/Foment no en tenen cap responsabilitat?

L'estació abandonada on s'ha originat el foc / CÈLIA ATSET

Nou  matí de caos a Rodalies –que de rebot ha afectat també el metro–. Aquest cop no ha sigut un problema amb les catenàries 'rovellades' de principis del segle XX, ni una avaria en una línia d'una sola via, ni tan sols un robatori de coure. Ha sigut un incendi en una estació abandonada on vivien des de fa anys persones sense llar. La pregunta és: qui en té la culpa? La misèria que ha generat la crisi? El responsable de tenir una estació sota terra sense control de qui hi entra i qui en surt?

Davant aquest fet és molt fàcil encendre el ventilador i començar a parlar del dèficit endèmic de les infraestructures a Catalunya, recordar l'"Espanya ens roba" i tota la resta. Es podria titllar de demagògia fer servir aquest discurs un dia com avui, però tot i que sempre és pertinent recordar aquest fet, que és cert, el problema final avui no és que falti inversió a Catalunya.

Les vies, les catenàries, els túnels i el manteniment de les estacions de la xarxa de Rodalies són responsabilitat d'Adif. Així, en general. ¿I a qui li tocava fer el manteniment de l' estació fantasma de Vilanova-Bifurcació, on s'ha originat l'incendi que ha provocat la fumerada que ha paralitzat la xarxa aquest matí? La Generalitat té clar que també és cosa d'Adif, l'Ajuntament de Barcelona, també, però fonts d'aquest organisme gestor de les infraestructures a l'Estat no sabien respondre aquesta pregunta aquest matí: "Ho estem mirant [si és responsabilitat seva]".

Si es confirma que Adif era responsable de mantenir aquesta estació abandonada en unes mínimes condicions que no provoquessin un incendi que omplís de fum els túnels de Sants fins a Sant Andreu, no és un problema de més o menys inversió en Rodalies, és un problema de deixadesa de les teves funcions. Si tu [Adif] saps que tens estacions abandonades sota terra susceptibles de ser ocupades per persones sense sostre i no ho evites amb més control de seguretat, és responsabilitat teva.

Al·legar desconeixement no hauria de ser la resposta, ja que tothom que viu al voltant del carrer Pamplona sap que allà sota hi viu gent des de fa temps, i que hi entren per un forat, que també coneixia molta gent. Tal com ha dit avui el delegat de Rodalies a Catalunya, Félix Martín, l'estació Vilanova-Bifurcació no està en servei i "no té accés", però això no es contradiu amb el fet que Adif i Renfe sabien, o havien de saber, que allà sota hi vivia gent i que era un perill potencial. Aquí, cap dels dos no poden al·legar que la incidència d'avui són "causes alienes a la companyia" per espolsar-se la culpa.

Cada vegada que hi ha un problema a Rodalies –massa sovint, tristament–, si la culpa és de l'Estat –és a dir, Adif o Renfe– costa molt que l'assumeixin des d'un bon principi. Van marejant la perdiu, analitzant la situació, estudiant el cas... En canvi, quan tenen molt clar que la culpa no és seva,  com va passar amb el darrer gran caos del 15 de desembre provocat per un robatori de coure que va ocasionar un incendi posterior, llavors sí que informen amb llums de neó a totes les estacions que els problemes i retards no són culpa seva.

Aquest cas concret no és un problema de molta o poca inversió a la xarxa de Rodalies, un dels temes dels quals es parlarà aquesta tarda a l'òrgan mixt Renfe-Generalitat. Divendres passat el nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, li va demanar a la ministra de Foment, Ana Pastor, el traspàs de les competències de les vies i la infraestructura, ara en mans d'Adif. Si algun dia l'Estat fa aquest traspàs, llavors la culpa del que ha passat avui serà del Govern català. De moment, és cosa seva.