Societat 13/06/2021

Barcelona només permetrà estacions de subministrament elèctric per a vehicles en pàrquings i tallers ja existents

La proposta de la comissió de govern permetria passar de les 113 instal·lacions actuals a més de 660

Ara
2 min
Un punt de càrrega de vehicle elèctric en una imatge d'arxiu

BarcelonaEl govern municipal de Barcelona ha donat la primera llum verda a la regulació que ha d'establir on es podran obrir estacions de subministrament elèctric per a vehicles, les quals el consistori denomina electrolineres. Descarta el creixement de noves instal·lacions en trama urbana i les autoritzarà només en pàrquings públics i privats, tallers i concessionaris ja existents. La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat en declaracions recollides per l'ACN que la ciutat és "pionera" en aquesta regulació per "afavorir la transició energètica cap a una mobilitat que prioritzi l’ús del vehicle elèctric". La proposta permetrà passar de les 113 instal·lacions actuals a més de 660.

El nou document, que ha iniciat la tramitació a la comissió de govern i se sotmetrà a aprovació definitiva al plenari, defineix el tipus d’instal·lacions de recàrrega i subministrament de bateries elèctriques que pot haver-hi. L'executiu diferencia entre les electrolineres, les estacions de recàrrega o d’intercanvi de bateries en aparcaments públic o de rotació i els espais d’intercanvi de bateries. L’objectiu és redistribuir l’activitat de manera eficient per tota la ciutat "per assegurar una distribució correcta de la xarxa i evitar concentracions excessives".

La ubicació d’aquesta activitat es potencia bàsicament en els aparcaments d’accés públic i de rotació, que són espais ja existents, distribuïts pel territori i amb les condicions adequades, i també al voltant de les rondes i als polígons industrials.

Les electrolineres són les instal·lacions dedicades principalment al subministrament de recàrrega elèctrica de venda al públic per a vehicles elèctrics o híbrids. Se n’admet la ubicació al voltant de les rondes, les vies d’accés al nus de la Trinitat, les àrees industrials i algunes zones més amb prou aparcaments per acollir aquests espais. A més, les benzineres existents es podran convertir en electrolineres, sempre que compleixin les condicions del pla.

D'altra banda, hi ha les estacions de recàrrega o intercanvi de bateries com a activitat complementària en aparcaments de rotació d’accés públic, que es podran ubicar en tots els aparcaments en règim d’explotació horària o rotació de la ciutat i en aparcament de rotació de centres comercials.

Finalment, els punts d’intercanvi de bateries són llocs destinats a l’intercanvi de bateries extraïbles per a vehicles elèctrics de mobilitat personal com bicicletes, cicles de més de dues rodes, patinets o similars. S’admeten a tot arreu excepte a l’espai públic i en equipaments.

Actualment Barcelona té 113 emplaçaments que concentren 896 punts de recàrrega elèctrica. D’aquests 896, el 80,6% s’ubiquen en aparcaments públics i la resta, el 19,6%, són en via pública. La gran majoria són o bé exclusius per a motocicletes (460) o estacions obertes a tot tipus de vehicles elèctrics (372), i els altres són punts de recàrrega amb recàrrega semiràpida i ràpida (50), exclusius per a taxis (10) o per a vehicles destinats a la distribució urbana (4).

stats