Societat 12/02/2021

Barcelona atribueix els talls de llum a la falta d’inversió

Totes les incidències s’han solucionat menys la de Torre Baró

2 min
El 8,7% de famílies van patir pobresa energètica el 2015

BarcelonaCoincidint amb l’entrada de l’hivern i la baixada de les temperatures, el desembre i el gener es van produir 31 incidències de talls de llum a Barcelona, la meitat en dos districtes: a Ciutat Vella, gairebé totes al Raval, i a Nou Barris, bàsicament a Torre Baró. El regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, els ha atribuït a la falta d’inversió i ha explicat que totes les incidències s’han solucionat menys la que afecta el barri de Torre Baró. "En la majoria de les avaries hi ha hagut una desprotecció de la línia o incidents amb el cablejat, en zones que estan en molt mal estat", ha assegurat Badia, que ha descartat que les causes hagin sigut les connexions irregulars.

"Quan les instal·lacions no estan en bon estat no suporten les càrregues de tensió", ha assegurat el regidor, que ha vinculat la concentració dels talls de llum en els mesos d’hivern per l’augment del consum elèctric i la potència en aquesta època de l’any. "Ara s’han fet reparacions d’urgència i pedaços", ha afegit Badia, tot i que els pròxims quatre mesos hi haurà "un pla de xoc" que consistirà en actuacions per resoldre els desperfectes que han causat les incidències en uns quants carrers de Ciutat Vella, principalment al Raval, i de Nou Barris. Però el pla no servirà per a Torre de Baró, on caldrà una intervenció "estructural" que necessitarà més temps, perquè cal incrementar-hi la potència disponible amb un nou transformador.

El regidor ha admès que encara no saben quants abonats han resultat afectats per les 31 incidències perquè, segons ha dit, era una informació que pot tenir la distribuïdora elèctrica –Endesa– o la Generalitat i que de moment no s’ha facilitat. Fins ara les oficines municipals d’informació als consumidors només han atès 41 persones que han reclamat pels talls de llum, malgrat que Badia ha pronosticat que la xifra d’afectats seria molt més nombrosa. També ha reconegut que la distribuïdora no preveia actuar d’ofici per compensar els clients que van quedar-se sense servei durant hores o de manera intermitent uns quants dies.

Un pla "més ambiciós"

Endesa ha respost en un comunicat que treballa en un pla a Barcelona per aquest any "amb la voluntat de ser més ambiciós que el de l’any passat", i que vol presentar a principis de març. Segons la companyia, el pla d’inversió se centrarà "en l’automatització i la digitalització de la xarxa, que permeten reduir els temps d’afectació als clients quan es produeix una incidència". Badia ha explicat que Endesa s’ha compromès a augmentar la inversió i el manteniment a la ciutat entre un 40% i un 50% més que fa un any.

stats