Barcelona
Societat Barcelona 13/06/2023

Tot allò de Colau que Trias voldria aturar (o revisar)

Des de la connexió dels tramvies fins als eixos verds de l'Eixample o la recollida d'escombraries porta a porta

5 min
El tramvia  de Barcelona, en una imatge d’arxiu.

Barcelona"Si vostè està en contra de Colau, ho té molt fàcil: voti Trias". Aquest era el missatge que llançava l'alcaldable de Junts per Barcelona en el míting final, després d'una campanya centrada a presentar-se com el "vot útil" per aglutinar el malestar generat pel govern de comuns (i socialistes, esclar). Trias va ser capaç de concentrar aquest descontentament i va sumar fins a 149.235 vots (el 22,4%), amb crítiques a problemes com la neteja i propostes com la cobertura de la ronda o aturar alguns dels projectes estrella del govern Colau. L'exemple paradigmàtic és el del tramvia, que el guanyador de les eleccions ja ha deixat clar que, si depengués d'ell, no continuaria més enllà de Verdaguer, que és el tram que ja està en obres. En plenes negociacions per superar la investidura, però, Trias matisa que està disposat a parlar de tot amb els possibles socis. Tot està ara sobre la taula de negociació, especialment amb ERC, que és qui hi ha mostrat més predisposició i qui podria posar com a condició algun projecte. Això és tot el que Trias ha dit en campanya (o al programa) que aturaria o modificaria si arriba a ser l'alcalde:

Eixos verds i superilles

El tramvia és potser el tema en què Trias ha sigut més clar: hi està en contra sense matisos. Prometen reurbanitzar el tram pendent de la Diagonal sense aquesta infraestructura i fer el recorregut amb una nova línia de bus sostenible, la D30. Quan les obres que ja estan en marxa arribin a Verdaguer l'any que ve (i si cap negociació no ho evita), no continuarien avançant cap a Francesc Macià.

De la famosa superilla de l'Eixample, Trias n'ha elogiat els resultats en carrers pacificats com Consell de Cent –"Si ho hagués fet jo, em dirien que soc un elitista que fa carrers per a rics"–, però ha criticat les conseqüències en altres carrers com València i l'impacte en el preu dels lloguers. Al programa, el partit deixa clar que n'aturarà el desplegament i que vol fer una auditoria durant un any per veure com funcionen els eixos ja implantats i decidir si cal tirar enrere alguns elements. També s'encoratja a recuperar els xamfrans per a usos com la càrrega i descàrrega.

Trias es compromet a retirar el màxim nombre d'elements d'urbanisme tàctic en el menor temps possible, però no detalla si això fa referència a actuacions com la de Sant Antoni o als blocs de formigó groc que encara hi ha en molts punts de la ciutat. En matèria urbanística també anuncia que aturarà la reforma de la ronda Sant Antoni que els comuns van acabar aprovant en solitari i recuperarà el projecte que s'hi preveia el 2018, que dibuixava un carril per sentit per a busos i taxis, un carril bici bidireccional al centre i un carril de càrrega i descàrrega al costat Raval. La proposta de Colau, en canvi, mantenia un dels dos trams en discòrdia totalment lliure de trànsit i a l'altre hi recuperava un carril bus només en sentit baixada.

Aspecte de la ronda Sant Antoni un cop eliminada la llosa i reoberta als vianants.

Trias no ha concretat, en canvi, si continuaria la pacificació de la Meridiana en els termes plantejats pels comuns. Fins ara ja s'han fet les obres per eliminar carrils de circulació entre la plaça de les Glòries i l'àmbit de Navas de Tolosa. I ara es treballa en el tram que allarga la reforma fins a Felip II, que hauria d'estar enllestit entre l'estiu i la tardor. El govern de Colau va deixar aprovat el projecte de la fase següent, que és la que arriba fins a Fabra i Puig. En el seu programa, Trias només detalla que treballaran per fer "més amable" l'avinguda i per fer-ho amb consens veïnal.

També ha sigut molt crític amb el nou carril bici de la Via Augusta, que ha considerat que no està ben fet i que, com a mínim, "s'hauria de fer diferent". Vol revertir canvis de sentit de circulació dels que ha provocat la superilla d'Horta, com el de Campoamor o el de Carles Collet "per guanyar fluïdesa del trànsit". I, directament, aturar la superilla prevista al Camp d'en Grassot.

Un dels projectes que Colau haurà deixat pendent de començar (i, per tant, a la teulada del nou govern) és la retirada d'un carril de circulació als carrers Aribau i Muntaner, que era una de les iniciatives dels pressupostos participatius. Aquestes obres, que havien d'haver començat a principis d'any, s'han endarrerit perquè s'han judicialitzat i preveien convertir un carril de circulació en carril de serveis en cadascun d'aquests carrers entre la Gran Via i la Diagonal. En aquest paquet també hi ha la pacificació de Rosselló entre Nicaragua i Urgell.

En el seu programa, el partit de Trias també defensa revisar la zona de baixes emissions (ZBE) per tenir en compte sectors com el repartiment de mercaderies, els vehicles històrics o la població més vulnerable.

Radars i papereres

Un altre dels compromisos del guanyador de les eleccions a Barcelona sobre projectes desplegats per la fins ara alcaldessa és revisar els radars que limiten la velocitat a 30 km/h davant de centres escolars. En aquest cas, s'especifica que se'n vol "flexibilitzar" l'ús per adaptar-lo a l'horari escolar. És a dir, que podrien no sancionar en horari nocturn. També es comprometen a revertir el sistema de recollida d'escombraries porta a porta del barri de Sant Andreu i substituir-lo per contenidors intel·ligents. Aquest és, de fet, un dels compromisos inclosos en el document amb 80 mesures per desplegar durant els primers 80 dies. En aquesta llista també hi ha reinstal·lar les 600 papereres retirades per l'últim govern municipal i afegir-ne 400 més.

Radar que marca la velocitat dels vehicles al carrer Entença de Barcelona.

Terrasses, hotels i Tel-Aviv

Si es confirma que Trias acaba aixecant la vara d'alcalde també es trobarà sobre la taula els canvis recentment aprovats per avançar horaris de tancament de terrasses, locals de restauració i petits supermercats en zones molt sorolloses. El seu compromís electoral és revisar tots els plans d'usos i ordenances per analitzar-ne els efectes. El programa inclou una menció específica a l'ordenança de terrasses, amb el compromís de treballar amb el sector per millorar-la. I també un dels punts que més han criticat els comuns en campanya: la gestió del turisme. El guanyador de les eleccions porta al programa revisar el pla que van aprovar els de Colau per limitar l'obertura de nous establiments turístics. La consigna és "tenir en compte cada cas de forma individual".

En habitatge, Trias també ha deixat clar que vol canviar la mesura que obliga a reservar per a habitatge protegit el 30% de noves promocions o grans rehabilitacions. Junts també va prometre revertir una de les últimes decisions polèmiques de l'era Colau: la de suspendre l'agermanament amb la ciutat de Tel-Aviv i les relacions amb l'estat d'Israel.

stats