Urbanisme
Societat Barcelona 13/02/2022

La Barcelona postolímpica es posa al dia al Port Vell

L'enderroc de l'Imax, la reforma del Maremàgnum i noves connexions busquen allunyar el moll d'Espanya de la decadència

4 min
L'estat actual de l'edifici de l'Imax, que està previst enderrocar aquest any per donar pas al Liceu Mar

BarcelonaHora punta del migdia d'un dimecres i només cinc de les més de 50 taules que hi ha preparades a la plaça de l'Odissea, a la part del darrere del centre comercial Maremàgnum de Barcelona, tenen algun client assegut. L'espai semblaria mort si no fos pel riure de les gavines, que són majoria, i que encara espanten dues noies que intenten descansar a les taules d'un local tancat. "Normalment el mes de febrer ja és temporada baixa, però ara, amb tan poc turista, tot està encara més mort", explica el Jonathan mentre treballa a porta tancada al restaurant Sweet Terrassa, que abans obria de dijous a diumenge, però ara ja només ho fa dissabtes i diumenges. "La gent de Barcelona només ve en cap de setmana, els dies laborables ara sempre estem així de buits", afegeix la treballadora d'un altre local de restauració: "Quines ofertes hem de fer si el que no hi ha és gent?".

A dins del centre comercial la cosa no millora: moltes de les botigues han tancat aquests últims anys. Una passejada ràpida entre la planta baixa i el primer pis permet comptar més de vint locals tancats. Segons la informació de la web de Maremàgnum, ara hi ha 39 establiments entre botigues i restauració –quan fa anys havien sigut el doble–, però la propietat rebutja donar xifres sobre l'estat de salut del centre. Com si adaptessin el clàssic abans tot això eren camps, els treballadors recorden que aquí abans hi havia una botiga d'H&M i més enllà una d'Oysho o una d'Adidas... I a la planta superior la situació és encara pitjor: només hi ha dos locals de restauració en marxa al pis que es va reformar el 2012 com a La Terrassa per donar impuls a la gastronomia.

Locals tancats al centre comercial Maremàgnum.

El multicine està tancat i sense cap ús des del 2015 i una mica més enllà l'antic cinema 3D Imax s'ha convertit en l'escenari perfecte per a una pel·lícula de terror, amb les lletres desgastades i tot tapiat des que hi va haver un incendi, el 2020, al restaurant annex i també tancat. Només l'Aquàrium sembla mantenir el pols a la zona, tot i que aquí també és temporada baixa i ara hi ha poc moviment. El moll d'Espanya, farcit d'atractius postolímpics com el pioner cinema 3D o el mateix centre comercial –que va néixer pensant en l'oci nocturn i es va reorientar després de molts conflictes i un crim–, fa temps que implora una intervenció i ara el Port veu en el projecte per construir la segona seu del Liceu al solar que alliberarà l'Imax –tancat des del 2014– la "palanca de canvi" per rellançar la zona i intentar acostar-la més als veïns de Barcelona.

Ampliació de l'Aquàrium

L'Imax podria anar a terra abans que acabi l'any, segons el president del Port, Damià Calvet, que celebra el projecte del Liceu i assegura que tot avançarà "el més ràpid possible". I també han d'anar a terra les antigues sales de cinema del Maremàgnum, com un pas necessari per poder tirar endavant la reforma que fa anys que preveu l'actual propietat del centre comercial, la francesa Klépierre, que no ha fet públic el projecte. La idea de la reforma és seguir el que ja han fet altres centres comercials de la ciutat i guanyar més espai a l'aire lliure. L'ARA va avançar el 2020 que Time Out Market negociava amb el centre comercial l'aterratge d'un mercat gastronòmic i cultural a Barcelona, però cap de les dues parts concreta si l'operació avança, tot i que Time Out Market sí que confirma que manté l'interès en Barcelona.

El que és segur és que l'enderroc dels antics cinemes servirà per ampliar l'estreta plaça de l'Odissea. I l'Aquàrium confirma a aquest diari que negocia que totes aquestes operacions li permetin esgarrapar metres quadrats per créixer com fa temps que anhela, però encara no dona detalls de com seria aquesta ampliació.

Plataforma flotant

L'autoritat portuària, segons explica Calvet, vol relligar millor tant el moll d'Espanya com el de Pescadors amb la trama urbana i per això també treballa amb la idea de posar en marxa alguna mena de "giny flotant", una plataforma que funcioni com una barcassa entre un moll i l'altre i que permeti un nou itinerari a peu des del final de la Rambla fins a la Barceloneta, com si fos la prolongació de la rambla del Mar que arriba al Maremàgnum. Es vol aprofitar, també, la construcció de la nova llotja al moll de Pescadors, on hi ha la Torre del Rellotge, per fer-lo més accessible des de la Barceloneta a través del carrer de l'Escar. I, també, reurbanitzar l'accés des de la Via Laietana cap al Maremàgnum per fer-lo més agradable.

"No podem menystenir els grans atractius que hi ha hagut al moll d'Espanya, com el mateix Imax, però cal una posada al dia i ara guanyarem més espai lliure al costat del mar. I les noves connexions i activitats han de fer que la ciutat baixi més cap al port", defensa Calvet, que veu molt interessat "l'oportunitat" que brinda el Liceu de portar un reclam cultural al Port Vell.

El que el Port manté en agenda però que ara no porta etiqueta de prioritari és la posada en marxa d'una mena de vaporetto que transporti gent de manera regular des del Portal de la Pau, d’on surten les golondrines, fins a la Nova Bocana, on hi ha l’Hotel W. Aquesta iniciativa va semblar guanyar protagonisme quan es preveia l'aterratge de l'Hermitage a la Nova Bocana i ara, tot i no haver-se descartat, no té calendari.

Les obres a la seu històrica no es reprendran abans de l'any que ve

Un projecte que el Port arrossega des del 2016, quan es van adjudicar els treballs, és el de rehabilitar la seu històrica de l'Autoritat Portuària al Portal de la Pau, al final de la Rambla, i fer-hi un centre d'interpretació portuari i recuperar l'estètica original de l'edifici, que havia perdut ús des que els treballadors de les oficines es van traslladar al World Trade Center. Les obres es van aturar a finals del 2018 per falta d'entesa amb les empreses concessionàries -liderades per Dragados- i, finalment, se'ls va rescindir el contracte. Ara estan pendents de tornar a sortir a licitació. El Port confia que els treballs puguin començar durant l'any que ve.

El Port confia en recuperar els tres milions de creueristes

El president del Port confia que aquest 2022 s'aniran recuperant les xifres prepandèmiques pel que fa a arribades de creueristes a Barcelona, que els últims anys s'havien situat al voltant dels tres milions. Assegura que hi ha "bones previsions" d'escales i que, en funció de com evolucioni la situació sanitària, es podria tornar al punt d'abans del covid entre aquest any i el següent. La previsió, diu, era tancar el 2021 amb uns 200.000 creueristes i, en canvi, s'ha assolit una xifra propera al mig milió.

stats