Mobilitat
Societat Barcelona 11/10/2022

"El bicibús ha arribat per quedar-se": n'hi haurà un cada dia de la setmana

L'Ajuntament admet que l'anada a l'escola en bici de cada divendres tensiona els efectius de la Guàrdia Urbana

3 min
Infants de diferents edats al bicibús de l'Eixample

BarcelonaPrimer, el trànsit incessant de l'Eixample de Barcelona i algun clàxon estrident d'alguna persona al volant. I a continuació música epicofestiva i el bicibús obrint-se pas com si fos una mena de miracle entre carrers tan transitats com Entença. Rialles, timbres, cares entusiastes d'alguns treballadors quan veuen passar la canalla en bicicleta i resignació i, fins i tot, algun dit del mig alçat, entre els conductors que han de deixar pas a les bicicletes. "M'han arribat a dir que soc mala mare per portar el nen pel carril bici. No farien falta bicibusos si els carrils fossin més amples", diu una de les mares impulsores de les primeres línies. Així comença el documental que un grup d'estudiants internacionals de la productora Otoxo Productions han fet sobre el boom que es va viure l'any passat a Barcelona, on cada cop més famílies optaven per anar juntes a l'escola, en bicicleta i pel mig de la calçada.

Un boom que ara ja té 13 línies; l'última, la que s'estrenarà aquest divendres des del Fort Pienc i, d'entrada, serà quinzenal, encavalcada amb la de la Sagrada Família: un divendres l'una i el divendres següent l'altra. I la gran novetat d'aquest curs és que la línia pionera de Sant Antoni, que mou cada divendres més de 150 persones, funcionarà cada dia. És a dir, que el bicibús també es podrà agafar de dilluns a dijous. Serà, això sí, amb un recorregut amb menys afectació per al trànsit: pujarà per Calàbria i no per Entença. I es mantindrà la convocatòria del bicivendres, que sí que pujarà per Entença.

L'Ajuntament, que celebra l'èxit de la iniciativa –"El bicibús ha vingut per quedar-se", sentencia el regidor de l'Eixample, Pau González–, admet que la coincidència de convocatòries en divendres està portant al límit els efectius disponibles de la Guàrdia Urbana a l'Eixample, i que, per això, s'haurà d'abordar la manera d'encarar possibles creixements. De fet, les noves línies ja circulen al districte en divendres alterns i, per ara, només una fa el pas de sortir cada dia.

8 minuts d'espera

Segons el regidor de l'Eixample, el mateix documental que avui s'ha presentat (i que inclou imatges de conductors fent botifarra des de la finestra o motoristes buscant qualsevol forat per avançar) ja deixa clar que, tot i que de forma ideal els bicibusos haurien de poder circular sense protecció policial, la ciutat encara no està en aquest punt i que és necessària una patrulla de la Guàrdia Urbana que protegeixi els infants. "Ho és perquè hi ha conductors que no compleixen les normes de circulació", ha afegit Rosa Suriñach, de Bicibús Eixample. Els organitzadors estimen que el temps màxim d'espera si ets al cotxe i et passa per davant el bicibús de Sant Antoni és de 8 minuts. "Però hi ha qui per no esperar vuit minuts posa en risc els infants que van en bicicleta", lamenta González.

El regidor de l'Eixample s'ha referit també a les paraules de la regidora de Mobilitat, la socialista Laia Bonet, que l'any passat, just quan naixia la segona línia de l'Eixample, va defensar en una entrevista a Betevé que no seria "imaginable" que totes les escoles tinguessin un bicibús cada dia de la setmana. González ha argumentat que ara ja no cal tant desplegament per a cada una de les línies, tot i que ha admès que comencen a anar curts d'efectius per a tot el muntatge dels divendres i ha apuntat que caldrà buscar-hi solucions. L'Ajuntament entén com una mostra de suport a la iniciativa el protocol que s'han compromès a treballar amb els seus impulsors perquè el bicibús pugui créixer. El més immediat serà la col·locació de senyalització fixa del bicibús en els punts d'inici i finals d'algunes línies, com la de Sant Antoni o la de Letamendi.

"Molta gent no ve al bicibús per l'activisme de la bicicleta, sinó per l'activisme de la felicitat", diu un dels participants en el documental, que s'estrena aquest dimarts amb dos passis al Centre Cívic Urgell i amb molts dels seus protagonistes entre el públic. "El millor és anar de pressa i sentir l'airet a la cara", afegeix un dels més petits. I també es mostra la tensió d'un pare – "Vigila aquí!", "Atent allà!"– quan intenta fer un recorregut amb el seu fill per un carril bici. "És pràcticament impossible que vagin en bici fora del bicibús", diu, i tothom confia que en el futur no sigui necessari mantenir els bicibusos perquè la ciutat ja tingui una infraestructura prou segura: "Tant de bo el bicibús quedi com una anècdota".

stats