Barcelona
Societat Barcelona 17/03/2022

Colau atura les restriccions al cotxe a Montjuïc

El govern municipal defensa ara que ha de treballar millor les alternatives de mobilitat a la muntanya

3 min
Les restriccions anuncoades

BarcelonaJa hi havia instal·lats fins i tot els cartells que informaven de les noves restriccions per al vehicle privat a Montjuïc i tot semblava preparat per posar en marxa els tres talls de trànsit que es volien aplicar perquè la muntanya deixés de funcionar com una drecera. Però el govern de Colau ha decidit, finalment, treure aquests cartells i deixar-los amagats en algun magatzem sense una data concreta, segons ha avançat Betevé. El mateix regidor de Sants-Montjuïc, Marc Serra, va defensar, en l'últim ple de districte, la congelació del pla perquè les alternatives de mobilitat no s'havien "treballat prou". Serra va remarcar que "ben aviat" hi haurà noves estacions de Bicing a la muntanya i que també es treballa per millorar-hi la freqüència de pas dels autobusos i els camins per moure-s'hi a peu. I no va posar cap data concreta al pla anunciat per expulsar el trànsit de pas, que queda oficialment "congelat". Al calaix.

El pla preveia, tal com va avançar l'ARA, tres punts on es restringiria la circulació a bicicletes, autobusos i serveis: un a l'avinguda Miramar, des d'on hi ha l'Hotel Miramar fins al punt en què l'avinguda es troba amb la carretera de Montjuïc; un al passeig Olímpic en el tram de l'estadi, i als carrers Jocs del 92 i Segura, al costat de l'INEFC. La restricció s'havia d'aplicar els dies laborables entre les set del matí i les set del vespre i la previsió, segons els primers cartells, era que es pogués aplicar ja el 7 de març.

Des de l'Ajuntament asseguren ara que els trams exclusius de bici-bus-serveis s'implementaran quan s'hagi pogut desplegar totes les mesures del pla de mobilitat de Montjuïc que ara està redactant i que, per tant, no hi ha encara una data per a les mesures. Els principals damnificats per la restricció eren els conductors que creuen Montjuïc per arribar a la Zona Franca i, de fet, els veïns dels barris de l'entorn reclamaven que se'ls identifiqués amb algun tipus de distintiu per poder continuar fent el recorregut pel lloc més ràpid: la muntanya. I el govern municipal es va obrir a estudiar alguna excepció d'aquest tipus, però els cartells col•locats no recollien l’excpeció dels veïns i tampoc hi havia encara cap tipus de distintiu. “Estem a favor de treure cotxes de Montjuïc, però primer cal millorar-hi les connexions en transport públic, sobretot a la nit quan encara hi ha molts equipaments oferint servei”, apunta Sergi Gàzquez, de l’associació de veïns del Poble-sec.

Trànsit de pas

Un estudi del consistori fet per justificar les restriccions va comptabilitzar que, en dia laborable, el trànsit de pas a Montjuïc representa el 38% del total de vehicles que hi circulen i anàlisis anteriors determinaven que només 4.000 dels 20.000 cotxes que passen cada dia per la muntanya hi tenen destí. I l'equip de Colau entenia aquests tres talls com un "primer missatge" a aquests conductors que Montjuïc és un parc i no un circuit de trànsit, com va emfatitzar el regidor en les explicacions als veïns.

Els canvis circulatoris eren un punt més de tot el pla que el govern municipal té en marxa amb l'objectiu de millorar l'ús ciutadà de la muntanya amb horitzó 2029. El document també preveia millores en la senyalització, que és una de les grans reivindicacions dels equipaments culturals, que denuncien que molts usuaris tenen problemes per arribar-hi. L'exemple paradigmàtic és que la immensa majoria de les cerques a Google sobre la Fundació Miró es fan a menys de 200 metres de la porta del museu.

Més enllà de les alternatives més factibles de mobilitat, com les noves parades de Bicing i les millores al servei de bus, també es preveien projectes més ambiciosos, com la inclusió del telefèric de Montjuïc en la tarifa integrada o la prolongació del funicular fins al castell de Montjuïc. Però res d'això no passarà a curt termini.

stats