Barcelona

Collboni revifa la connexió del tramvia però sense fixar-se terminis

Urgeix la Generalitat a invertir 3.000 milions en 10 anys per ampliar la línia de metro

3 min
El tramvia al seu pas per la Diagonal.

BarcelonaEn ple compte enrere per saber si aconsegueix tirar endavant o no els pressupostos, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha fet aquest divendres un anunci que pot impactar en les converses que manté amb els grups. En una conferència organitzada pel Cercle d'Infraestructures, ha revelat que al juliol s'haurà enllestit el projecte executiu de la connexió del tramvia entre Francesc Macià i Verdaguer. Tot i que ha evitat concretar el calendari d'unes obres que podrien no començar fins al pròxim mandat, la redacció del projecte és una manera de solemnitzar el seu compromís de completar la connexió del tramvia per la Diagonal. Un compromís que l'allunya encara més d'un acord amb Junts i que caldrà veure si ajuda que ERC i Barcelona en Comú permetin tramitar els pressupostos dimarts.

Tanmateix, Collboni no ha volgut posar data a l'inici de les obres i ha insistit que caldrà veure-ho "pas a pas". L'alcalde ha subratllat que ara mateix s'està executant la primera fase de la connexió del tram i que primer caldrà posar-lo en marxa, acabar l'obra civil i fer que circulin els trens. Tot plegat, ha dit, no s'espera que s'enllesteixi abans d'un any i mig o dos anys. "Després decidirem", ha resolt. A més, ha remarcat que ara mateix es ve d'un període d'obres a l'Eixample i ha explicat que el seu compromís és acabar-les i "deixar que respiri".

Els darrers mesos l'Ajuntament ja havia deixat en l'aire la possibilitat de no executar les obres del darrer tram de la connexió en aquest mandat, tant per la complicada compatibilitat d'obres en diferents infraestructures –per exemple, el perllongament de la L8 entre plaça Espanya i Gràcia– com per la sobrecàrrega per a la ciutadania. A més, el consistori vol prendre la decisió més endavant, amb la resta d'obres més avançades o enllestides i en funció de la disponibilitat pressupostària del moment.

Fer créixer el metro cap a totes bandes

Més enllà del tramvia, la principal aposta de futur que ha fet Collboni per la mobilitat a la ciutat és l'ampliació de la xarxa de metro. Per això ha reclamat al Govern una inversió "molt assumible" de 3.000 milions d'euros en els pròxims deu anys per relligar l'àrea metropolitana amb aquesta infraestructura, perllongant el servei fins a Badalona, Esplugues de Llobregat, la muntanya de Montjuïc, la Zona Franca i el barri de la Marina.

Concretament, l'alcalde ha reclamat perllongar la línia L1 entre Fondo i el centre de Badalona i la L3 cap a Esplugues de Llobregat. A més, pel que fa a la L2 proposa ampliar-la per permetre la connexió de la muntanya de Montjuïc i per connectar el barri de la Marina i la Zona Franca amb la ciutat. També planteja que hi hagi una connexió directa entre la Zona Franca i l'aeroport. Tot plegat se sumaria a les obres que ja estan en marxa o que s'han d'iniciar aviat, com ara el tram central de la L9 i la L10, la connexió de la L8 o el perllongament de la L4 entre la Pau i Sagrera.

Pel que fa a l'aeroport del Prat, Collboni ha insistit que tant ell com el seu govern són partidaris d'ampliar-lo. L'alcalde s'ha mostrat confiat que abans de l'estiu es puguin tenir les conclusions del comitè assessor per repensar la modernització i ampliació de la infraestructura. Un cop es coneguin les conclusions dels experts, ha assegurat que l'Ajuntament es posicionarà i farà aportacions al debat "amb un fonament científic i rigorós".

stats