Mobilitat
Societat Barcelona 24/02/2023

Comencen les obres per treure un carril a alguns dels carrers més transitats de l’Eixample

Els treballs engegaran aquest diumenge a Entença i s'endarrereixen fins al març o l'abril a Aribau i Muntaner

3 min
El trànsit al carrer Entença al costat de les obres de pacifciació del carrer Consell de Cent

BarcelonaReduir els carrils de trànsit al carrer Entença, en el tram on encara se'n mantenen quatre (un dels quals per a l'autobús), és una de les reivindicacions més repetides per les famílies de les escoles de la zona. I és, també, un dels projectes que van quedar seleccionats en el procés de debat dels pressupostos participatius. Ja fa temps que des de l'Associació de Mares i Pares de l'Escola Joan Miró, situada a la confluència d'Entença i Diputació, i per on s'estima que passen cada dia 26.000 vehicles, acusen l'Ajuntament d'anar endarrerint la reforma. Però el consistori assegura que ara sí que la tira endavant i que les màquines començaran a treballar aquest diumenge per transformar el tram d'Entença que va de la Gran Via fins a l'avinguda de Roma. És el que quedava pendent d'intervenir després que, el 2020, ja es tragués un carril al tram que va des de l'avinguda de Roma fins a Josep Tarradellas. I, feta aquesta intervenció, en començaran de similars a dos carrers més de l'Eixample amb quatre carrils (un per a bus i taxi): Aribau i Muntaner.

El que es farà a Entença és substituir el carril de trànsit que queda més al costat Llobregat per un cordó de serveis que tindrà, per exemple, 48 places d'aparcament per a motos, 35 per a bicicletes, quatre contenidors que estaven a les voreres o 66 metres lineals d'espai per a la càrrega i descàrrega. Aquest cordó servirà, de fet, per reubicar alguns dels serveis que han de marxar dels carrers que ara s'estan pacificant en aquesta zona de l'Eixample, com Consell de Cent.

L'esquema, però, tindrà una excepció en el primer tram, entre la Gran Via i Diputació, perquè les obres que s'estan fent a la plaça Espanya obliguen a desplaçar-hi un carril bus provisional, que es pintarà de groc a terra en l'espai que a la resta del tram ocuparà el cordó de serveis. D'aquesta manera, en aquest tram, Entença tindrà un carril bus a cadascun dels costats: el permanent, que no es veurà alterat en cap tram, i el provisional.

El tram del carrer Entença on s'actuarà.

La reforma es completarà, més endavant, amb la millora de l'espai pacificat que ja hi ha just davant de l'Escola Joan Miró, on fa temps que denuncien que el soroll dins de les aules amb les finestres obertes és insuportable. "Esperem que es comenci a notar ja la reducció de soroll i de contaminació", ha confiat el regidor de l'Eixample, Pau Gonzàlez, en el moment de fer l'anunci del calendari.

Els carrers que perdran un carril de circulació
En trams concrets, tres carrers sumaran un carril de serveis i un altre serà pacificat

PACIFICACIÓ

Rosselló

entre Nicaragua i Urgell

Aribau

entre Gran Via i Diagonal

Muntaner

entre Gran Via i Diagonal

Entença

entre Gran Via i

avinguda de Roma

-1 carril de circulació

+1 carril de serveis

PACIFICACIÓ

Rosselló

entre Nicaragua

i Urgell

Entença

entre Gran Via i

avinguda de Roma

-1 carril de circulació

+1 carril de serveis

PACIFICACIÓ

Rosselló

entre Nicaragua

i Urgell

Aribau

entre Gran Via

i Diagonal

Muntaner

entre Gran Via

i Diagonal

-1 carril de circulació

+1 carril de serveis

PACIFICACIÓ

Rosselló

entre Nicaragua

i Urgell

Entença

entre Gran Via i

avinguda de Roma

-1 carril de circulació

+1 carril de serveis

PACIFICACIÓ

Rosselló

entre Nicaragua

i Urgell

Aribau

entre Gran Via

i Diagonal

Muntaner

entre Gran Via

i Diagonal

-1 carril de circulació

+1 carril de serveis

El que encara no té cap data prevista per començar les obres són els treballs per restar un carril de trànsit a dos dels carrers considerats autopistes urbanes de l'Eixample: Muntaner i Aribau entre la Gran Via i la Diagonal. Aquest és un altre dels projectes que van quedar seleccionats en el marc dels pressupostos participatius i l'Ajuntament havia assegurat que les obres es farien al gener en el primer carrer i al febrer al segon. L'última previsió municipal és engegar aquests treballs entre els mesos de març i abril, però la data concreta dependrà del comitè d'obres, que és qui gestiona l'acumulació de projectes d'aquest tram final de mandat. Es tracta de dues intervencions que, com la del carrer Entença, són molt ràpides perquè només cal repintar els carrils de terra i renovar-hi la senyalització. Cada actuació no ha de durar més d'un mes.

També està previst començar a desplegar a curt termini els ecoxamfrans al carrer Aragó, com promovia l'entitat Eixample Respira. Se'n faran cinc, amb urbanisme tàctic, per recuperar 500 metres quadrats per a l'ús ciutadà. S'actuarà a les cantonades de les cruïlles amb els carrers Entença, Viladomat, Urgell, Nàpols i Bruc.

El que trigarà més a començar, en canvi, és el que va ser la idea més votada als pressupostos participatius a l'Eixample: la pacificació del carrer Rosselló entre la Model i el Clínic, que ha topat amb molts problemes tècnics. Aquestes obres es preveu que comencin ja el mandat que ve.

stats