Mobilitat

Barcelona vol expulsar les motos de les voreres i estudia que paguin per aparcar a la calçada

Els deures de la ciutat per al 2024 passen perquè el vehicle privat perdi un de cada 4 desplaçaments

3 min
El trànsit a Barcelona

BarcelonaEl gran repte de Barcelona en matèria de mobilitat exigeix aconseguir que, en poc més d'un any, un de cada quatre desplaçaments que el 2018 es feien amb cotxe o moto passin a fer-se amb mitjans de transport sostenible. Sigui amb bici, caminant o amb transport públic. Això suposaria eliminar mig milió de trajectes diaris amb vehicle privat. Les xifres no són noves, perquè l'Ajuntament de Barcelona ja va presentar la seva proposta de Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 ara fa dos anys, però llavors calia obrir-lo al debat amb les entitats que formen part del Pacte per a la Mobilitat. I això és el que ha culminat ara, quan el document ha inclòs el 84% de les al·legacions presentades (374), segons remarca el govern municipal, que aquest dimarts el va portar a tràmit en comissió i que confia aprovar-lo al ple de finals de mes.

Es tracta d'un tipus de documents que sempre tenen una tramitació lenta i que, en aquest cas, ha topat a més amb la pandèmia, cosa que explica en part que el pla s'aprovi quan queda tan poc temps per a la data marcada com a objectiu. Inclou 62 línies d’actuació, amb més de 300 mesures, entre les quals hi ha estudiar que les motos paguin per ocupar una plaça d'aparcament en calçada, com si fos de zona blava (un punt que s'estudiarà dins el pla de la moto). O estendre el model d'eixos pacificats que ara s'està construint al voltant del carrer Consell de Cent, a l'Eixample.

L'objectiu de Barcelona en mobilitat per al 2024
Situació de partida (any 2018), escenari proposat i variació en percentage

TRANSPORT PÚBLIC

A PEU

Proposta

per al 2024

Proposta

per al 2024

2018

2018

35,3%

41,2%

34,3%

37,3%

Variació

Variació

+7,5%

+ 15,7%

BICICLETA

VEHICLE PRIVAT

Proposta

per al 2024

Proposta

per al 2024

5,0%

18,5%

2018

2018

2,3%

26,0%

Variació

Variació

-25,6%

+ 129,4%

A PEU

Proposta

per al 2024

2018

35,3%

34,3%

Variació

+7,5%

TRANSPORT PÚBLIC

Proposta

per al 2024

2018

41,2%

37,3%

Variació

+ 15,7%

BICICLETA

Proposta

per al 2024

5,0%

2018

2,3%

Variació

+ 129,4%

VEHICLE PRIVAT

Proposta

per al 2024

18,5%

2018

26,0%

Variació

-25,6%

A PEU

Proposta

per al 2024

2018

35,3%

34,3%

Variació

+7,5%

TRANSPORT PÚBLIC

Proposta

per al 2024

2018

41,2%

37,3%

Variació

+ 15,7%

BICICLETA

Proposta

per al 2024

5,0%

2018

2,3%

Variació

+ 129,4%

VEHICLE PRIVAT

Proposta

per al 2024

18,5%

2018

26,0%

Variació

-25,6%

Aquests són els principals reptes i mesures a desplegar

Vehicle privat

Es preveu que, el 2024, els desplaçaments amb cotxe i moto hagin passat a representar el 18,48 del total i no el 26,04%, que era el punt de partida del 2018. Això suposa una reducció del 25,6%. És a dir, que un de cada quatre trajectes que abans es feia amb vehicle privat s'hauria de fer amb altres mitjans.

El pla recull mesures com ara actuar sobre els punts que concentren més accidents, estendre la xarxa de carrers amb la velocitat limitada a 30 km/h a totes les vies que no siguin de connexió i fomentar l'ús de vehicles elèctrics. També s'estipula que el 90% de les places d'aparcament hagin passat a ser regulades: no acolliran només places d'àrea verda i àrea blava, sinó també aparcaments per a motos, que es volen expulsar de les voreres (per donar més espai al vianant), i zones de càrrega i descàrrega. Fonts municipals precisen que encara no hi ha cap decisió acordada sobre s'optarà o no per fer que hi hagi places de pagament per a motos. El govern, de fet, ja havia dit que ho estudiava de cara al 2021, però el tema encara no té concrecions. I la mesura no s'ha inclòs en les ordenances fiscals del 2023.

Transport públic

Es confia en metro, bus, tramvia i trens per absorbir el gruix de conductors que deixin el cotxe, que també podrien optar per la bici o per caminar. El PMU fixa un creixement de l'ús del transport públic del 15,7%, perquè passi a concentrar el 41,2% dels desplaçaments diaris.

Per seduir nous usuaris, es fixen objectius com ara fer més eficients els trajectes amb bus, introduir canvis en la xarxa els caps de setmana per atendre millor la demanda i sumar 67 quilòmetres de carril. També estendre les línies de bus a demanda en determinats barris i reduir la freqüència de pas al metro. El pla també recull la iniciativa de les microparades de taxi per reduir els trajectes que aquests vehicles fan sense passatge i reivindicar actuacions “crítiques” recollides al pla de Rodalies i infraestructures pendents com la L9.

Bicicleta i patinets

És el mitjà de transport que es confia que tindrà un salt d'usuaris més pronunciat, del 129,4%, per arribar a acollir el 5% dels desplaçaments diaris.

Les estratègies impliquen continuar estenent la xarxa de carrils bici (un 40% més que el 2018) i que tots els carrers de tres o més carrils de circulació en tinguin un amb la velocitat limitada a 30 km/h. També es vol fer créixer la flota de bicis elèctriques del Bicing i dissenyar una estratègia per fer segur l'aparcament.

Vianants

La pandèmia ha jugat a favor d'anar a peu com la millor opció per a desplaçaments no gaire llargs. El PMU preveu que els trajectes a peu hagin augmentat un 7,5% el 2024 amb relació amb el 2018 i que això voldrà dir que 35 de cada 100 desplaçaments es faran sense cap altre mitjà que les cames.

Per fer més agradable la vida a qui camina, es preveu anar retirant de les voreres aparcaments de motos i carrils bici i treure obstacles com ara pals elèctrics dels espais de pas estrets.

stats