El laberint d'obres d'estiu a Barcelona: Muntaner un any tallat i menys carrils a la ronda de Dalt
També s'allarguen les obres del túnel de la Rovira, que mantindrà sempre el sentit de pujada
BarcelonaQue Barcelona està plena d'obres en marxa és una realitat que fa mesos que és evident. Però, com cada any, amb l'arribada de l'estiu l'Ajuntament aprofita l'avinentesa per accelerar-ne algunes, sobretot les que tenen un impacte més gran en la mobilitat. Aprofitant la reducció del trànsit que suposa l'inici de les vacances escolars, el consistori ha presentat aquest dijous el catàleg d'obres específiques d'estiu del 2025, que preveu 38 intervencions amb afectació destacada a l'espai públic. Entre elles destaquen les relacionades amb els treballs de les línies L9 del metro i L8 dels ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i les que afectaran vies clau per a la mobilitat com ara Muntaner, Balmes, la ronda de Dalt i la Meridiana, que experimentaran talls i perdran carrils de circulació els pròxims mesos. Tot plegat se suma a les moltes obres que ja hi ha obertes i que no experimentaran modificacions durant l'estiu, com ara els talls a Urgell i les obres de la plaça Espanya derivades de l'allargament de la L8.
El carrer Muntaner, més d'un any tallat
Una de les principals afectacions al trànsit de les obres que es fan a la ciutat serà la que es viurà al carrer Muntaner. Les obres per fer-hi una sortida d'emergència del futur túnel de la línia 8 de FGC obligaran a tallar l'amplada de la via a partir del 10 d'agost, durant tretze mesos. Inicialment es tallarà al trànsit el tram comprès entre els carrers Laforja i Marià Cubí i, a partir del mes de desembre, s'allargarà el tall un tram més fins a arribar al carrer Avenir.
Per intentar compensar l'impacte que pot tenir en la mobilitat d'una de les principals vies que connecten la Via Augusta amb el centre de la ciutat, a partir del 27 de juliol es canviarà de sentit el carrer Amigó entre Via Augusta i Travessera de Gràcia –fent que sigui de baixada– i, a partir del 8 d’agost, s’ampliarà la capacitat de Via Augusta fins a Balmes, que quedarà configurada amb dos carrils per sentit. El tall afectarà l’itinerari habitual de la línia V13 de bus de TMB.
Menys carrils a la ronda de Dalt, Balmes i la Meridiana
Una altra de les obres que pot tenir un fort impacte en la mobilitat és la continuïtat dels treballs per a la cobertura de la ronda de Dalt entre l'avinguda de Vallcarca i l'IES Vall d'Hebron. Si l'estiu passat ja va obligar a tallar el carril esquerre dels dos sentits de la marxa, aquest cop serà el torn dels carrils drets de cada sentit de la marxa, que estaran tallats entre el 14 de juliol i el 4 de setembre. Una restricció que anirà acompanyada de talls nocturns.
També perdran carrils de circulació dues de les principals artèries de la xarxa interurbana: el carrer Balmes i l'avinguda Meridiana. En el cas del primer, les obres entren en la tercera fase i a partir del 8 d'agost s'ocuparà la banda Besòs i es mantindrà en el tram entre la ronda General Mitre i la plaça Molina un carril de baixada i dos en sentit pujada. També s'haurà de tallar un carril per banda a la ronda General Mitre en la intersecció amb Balmes entre finals de juliol i principis d'agost. Pel que fa a la Meridiana, passarà a tenir només dos carrils per sentit entre Felip II i Fabra i Puig entre el 27 de juliol i el 8 de setembre.
L'estació de Manuel Girona de la L9
Més aviat arribaran les afectacions derivades de la construcció de la futura estació de Manuel Girona de les línies L9 i L10 del metro. A partir del 25 de juny s’iniciaran les tasques d’implantació de l’obra, que comportarà afectacions a la circulació a partir del 29 d'aquest mateix mes. En una primera fase –entre el 29 de juny i el 3 d'agost– es tancaran al trànsit els dos carrils costat Besòs del carrer Doctor Ferran, de manera que quedarà anul·lat el sentit muntanya de circulació. Més endavant –del 4 d'agost al final de l'obra– s’ocuparà totalment la calçada del carrer i la vorera del costat Llobregat. El tall afectarà diverses línies de bus de TMB, com la V3, la 34 i la 6.
Les obres del túnel de la Rovira s'allarguen
Durant l'estiu continuaran també les obres del túnel de la Rovira, que s'han hagut de replanificar a causa de la roca present al subsòl i que s'allargaran dos mesos més del que estava previst. Així, en comptes d'acabar-se el mes de desembre, no serà en principi fins al febrer quan es pugui reobrir la circulació en els dos sentits. Fins aleshores es mantindrà la circulació sempre en sentit muntanya, si bé fins a l'octubre es farà pel tub habitual i a partir d'aleshores fins al final de les obres la pujada es farà pel carril que normalment s'utilitza per baixar i que ara està tallat per les obres. Sí que es continuarà tallant la circulació en els dos sentits a la nit, tal com ja passa ara.
Les obres que s'acaben
Tot i la multitud de grans obres en marxa, l'estiu també portarà un respir a alguns veïns de la ciutat. El 29 de juny s'inaugurarà la nova Via Laietana després de tres anys d'obres i durant el mes de juliol també s'espera l'estrena del passeig verd a la Gran Via de les Corts Catalanes en el tram que passa per sobre del túnel de Glòries, entre la mateixa plaça i el carrer Bilbao. El mes d'agost s'hauran acabat també les obres que des de principis d'any s'estan fent per reurbanitzar i pacificar el cantó Llobregat dels Jardinets de Gràcia. A més, la Generalitat compta tenir resoltes també al juliol les obres del carril bus de la B-23 que donarà accés a la capital catalana a través de la Diagonal.