Salut

Pla per rebaixar el soroll en els 11 punts crítics de la nit de Barcelona

El trànsit és la principal font de molèsties acústiques al conjunt de la ciutat

Júlia Claramunt / Maria Ortega
3 min
Una veïna de la plaça del Sol, a Gràcia, mesura el soroll amb un dels 25 sonòmetres finançats per la Unió Europea.

BarcelonaMés de 210.000 barcelonins pateixen de forma intensa les molèsties del soroll a la ciutat (amb una afectació psicològica, emocional i social severa) i més de 60.000 tenen trastorns greus del son per l'exposició al trànsit. El soroll és, de fet, el segon factor ambiental que més impacta en la salut de la població només per darrere de la contaminació l'aire, segons dades de l'Agència de Salut Pública de Barcelona, que recullen també alertes com que la remor del trànsit és la responsable d'uns 300 casos nous de cardiopatia isquèmica del cor i del 3% de les morts per aquesta: una trentena cada any a Barcelona.

Per fer-hi front, l'Ajuntament impulsarà un seguit d'actuacions recollides al Pla de Mesures contra la Contaminació Acústica 2022-2030, que han presentat aquest dijous el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, i la regidora de Salut, Gemma Tarafa. "L'exposició de soroll pot tenir i té un impacte no menor en la salut. Genera pèrdues de la qualitat de vida", ha remarcat Tarafa.

Zones tensionades acústicament en horari nocturn
Les 11 zones identificades on cal intervenir dins el pla per fer front al soroll

Horta-Guinardó

Sarrià -

Sant Gervasi

Nou Barris

places

de la Vila

les Corts

plaça

Osca

Sant Andreu

Gràcia

Rogent

Enric

Granados

Eixample

Allada

Vermell

Triangle

Lúdic

Joaquim

Costa

Sant Martí

rambla del

Poblenou

Nou de la

Rambla

Ciutat

Vella

George

Orwell

Sants-Montjuïc

Almirall

Churruca

places

de la Vila

plaça

Osca

Rogent

Enric

Granados

Allada

Vermell

Triangle

Lúdic

Joaquim

Costa

Nou de la

Rambla

George

Orwell

rambla del

Poblenou

Almirall

Churruca

places

de la Vila

plaça

Osca

Rogent

Enric

Granados

Allada

Vermell

Triangle

Lúdic

Joaquim

Costa

Nou de la

Rambla

George

Orwell

rambla del

Poblenou

Almirall

Churruca

Tot i que el soroll de fons de la circulació de cotxes és la molèstia més generalitzada –més de la meitat dels ciutadans s'exposen a uns decibels iguals o superiors als que l'OMS considera perjudicials tant durant el dia (53 dB) com a la nit (45 dB)–, els problemes de convivència amb els sorolls s'acarnissen, de nit, amb els veïns que viuen en zones amb molta activitat, com les places de Gràcia, el carrer Enric Granados amb la seva saturació de terrasses o l'anomenat triangle lúdic del Poblenou. Segons la percepció ciutadana, aquesta és una de les fonts que més molèsties generen.

En aquest sentit, l'Ajuntament ha creat les Zones Tensionades Acústicament en Horari Nocturn, una eina que permetrà als districtes elaborar plans de reducció del soroll associat a l'oci nocturn que s'adaptin a cada cas. "Després d'aprovar-ho al plenari de maig, col·laborarem amb els actors d'aquests àmbits, que no són definitius, per estudiar què hi passa. La intenció és col·locar sonòmetres al juny i comprovar si aquestes zones superen en tres decibels els límits permesos", ha explicat Badia.

Onze zones a tenir en compte

A la llista no hi ha sorpreses: 11 ubicacions, que van de les tres esmentades abans com a exemples (places de Gràcia, Enric Granados i triangle lúdic del Poblenou) a la plaça de George Orwell, al Gòtic; el carrer Joaquim Costa del Raval; el carrer d'Almirall Churruca a la Barceloneta; el carrer Rogent (Camp de l'Arpa del Clot); la rambla del Poblenou, el carrer d'Allada Vermell (Sant Pere i Santa Caterina), i el carrer de Nou de la Rambla, que va de la rambla al Poble-sec o la plaça Osca, a Sants. "Posem l'accent en aquelles persones que estan sotmeses a una intensitat de soroll insostenible per a la seva salut", ha dit Tarafa.

Les Zones Tensionades també permetran fomentar els ajuts a la rehabilitació perquè els veïns d'aquests àmbits puguin aïllar millor les seves cases. Les mesures municipals contra el soroll s'enfocaran en tres direccions: la font de soroll (prevenció), el camí de propagació (mitigació) i el receptor del soroll (protecció).

En el primer cas, es plantegen actuacions com avançar en la reducció de l'ús del vehicle privat, com ja es preveu al Pla de Mobilitat Urbana; fer una prova pilot amb radars acústics, que es posaria en marxa aquest estiu; estendre la limitació de velocitat a 30 km/h; desplegar més superilles i eixos verds, o incorporar limitadors de so quan hi hagi concerts al carrer. També es preveuen campanyes de conscienciació i limitadors de so en alguns locals. En el capítol de la mitigació, el pla que ha presentat avui el govern municipal preveu propostes com construir murs, pantalles i túnels en determinats projectes urbans –com ja s'ha fet amb el nou túnel de Glòries, que ha suposat una reducció d'11 decibels a la plaça–, pavimentar amb asfalt sonoreductor o protegir zones d'especial qualitat acústica com Montjuïc o el Laberint d'Horta.

Si es posa el focus en el receptor dels sorolls, es plantegen solucions com continuar pacificant els entorns de les escoles (l'objectiu d'aquest any és arribar als 200 centres), ampliar les ajudes per a l'aïllament d'habitatges o incorporar criteris acústics a tots els plans urbanístics.

El que es mantindrà és la campanya informativa que es fa cada any durant l'estiu per conscienciar la gent que surti dels locals o que es concentra a les places de la necessitat d'abaixar el to, amb el lema "De nit, respecte". Del 3 de juny al 25 de setembre es desplegaran un total de 48 informadors a tots els districtes. "El nostre objectiu és que puguem tenir una ciutat molt més tranquil·la, més pacífica, més amable", ha expressat Badia.

stats