Copa Amèrica
Societat Barcelona 25/07/2023

El Port Vell s'obre a la ciutat gràcies a les obres de la Copa Amèrica

Una inversió pública i privada de 120 milions d'euros permetrà crear nous espais oberts als ciutadans, com la nova llotja de peix

5 min
La seu de l'equip nord-americà de la Copa Amèrica de vela

Barcelona"La Copa Amèrica és l’impuls que necessitàvem per renovar i obrir el Port de Barcelona", explica David Pino, president del Port Vell de Barcelona. L’organització de la competició esportiva més antiga del món, la Copa Amèrica de vela, servirà per renovar de dalt a baix el port barceloní. "A diferència d’altres edicions, no es construeixen nous edificis en una nova zona. En aquest cas, s’encabeixen totes les instal·lacions dins el port. Com les seus dels sis equips, que es desmunten un cop s'acaba la competició, però que permeten remodelar edificis ja existents amb un repte: obrir el port als ciutadans", explicava Pino en una visita amb la premsa en què, entre altres coses, s'ha anunciat que s'enderrocarà la nau on ara hi ha la seu de la Barcelona World Race per guanyar visibilitat des de la riera de la Nova Bocana. Es tracta de rentar la cara de la façana de mar del centre de la ciutat.

La Copa Amèrica, que viurà una primera regata preliminar aviat a Vilanova i la Geltrú, està prevista per a l'estiu del 2024, però els sis equips que hi participen ja han arribat a Barcelona. Al costat de l’edifici del World Trade Center, que serà un dels centres neuràlgics, ja treballa el Team New Zealand, els vigents campions de la competició i l’equip que tenia dret d’escollir on defensaria el títol. En lloc d’escollir casa seva, Nova Zelanda, han preferit la capital catalana, on gairebé tots els equips ja han fet arribar els seus vaixells. Alguns, com els suïssos de l’Alinghi, fa mesos que naveguen en aigües barcelonines. Els francesos tot just aixequen la seva nau i els italians fan onejar la bandera prop de l’Hotel Vela. A la seu dels nord-americans, mentre posen a punt tota la infraestructura, hi sona música country. "Volem que cada base dels sis equips deixi coses que serviran per al port un cop s'acabi la copa", deia Pino. La base italiana, per exemple, permetrà obrir als ciutadans la zona on ara hi ha la seu de la Barcelona World Race. I la base francesa se situa en una zona on es fan obres per rebre els ferris que deixaran d'arribar a la zona del World Trade Center.

"Estem fent vint actuacions diferents, però de cara al futur encara en farem més, com rentar la cara al Portal de la Pau", comenta Pino, que admet que el pressupost s’ha anat incrementant. Si inicialment es parlava de 50 milions d’euros, ara la xifra ja arriba als 120 milions afegint-hi nous projectes, com els 20 milions per modernitzar el Club Natació Barcelona. La meitat de les inversions són privades i la resta públiques, en un "revulsiu espectacular per modernitzar el port".

Per als ciutadans, alguns dels canvis més evidents seran l’obertura de la zona de molls del World Trade Center, on ara arriben ferris de Balearia, que seran traslladats a una altra zona. El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, considera que amb la Copa Amèrica es poden fer uns canvis que permetran acabar d'obrir el Port Vell a la ciutat i completar la primera obertura, la dels Jocs de Barcelona del 1992.

Nova plataforma

Alguns dels canvis més destacats són la rehabilitació del mur de la Bocana Nord, deteriorat per l'efecte dels temporals marítims que hi espeteguen, amb una inversió de 2,2 milions d'euros. La segona de les actuacions és la construcció de la rambla Nova Bocana, que serà una plataforma elevada per sobre dels molls, amb una inversió d'1,9 milions d'euros. La rambla passarà per davant de la tercera actuació, la creació de l'Edifici Mirador, que servirà per unir els espais públics de la riera i el moll de Ribera, amb una exposició sobre la història de l'escullera. Aquesta inversió serà de 3 milions dʻeuros. Dos milions més es destinen a la urbanització i el condicionament de les esplanades que actualment estan en desús a la mateixa zona.

Lluís Salvadó, president del port, i David Pino, del port vell de Barcelona

La cinquena actuació per transformar el Port Vell, i que suposarà una inversió d'1,1 milions d'euros, és la creació del servei de bus nàutic entre el moll de Drassanes (Portal de la Pau) i el moll de Llevant (Nova Bocana). Els vaixells que es faran servir en aquest servei funcionaran amb energia renovable i diferents empreses ja s'han interessat per encarregar-se del servei, que serà atorgat els pròxims mesos. Al moll Oriental, prop de l'Hotel Vela, s'encararà la rehabilitació dels tinglados, amb una inversió de 5,7 milions. Aquests vells edificis seran destinats a la Copa Amèrica, en espera de saber-ne l'ús en el futur. La setena actuació és el blindatge i l'estabilització del tram final de la platja de la Barceloneta, que costarà 5,7 milions d'euros.

Obertura de la llotja

Una de les reformes més importants serà la remodelació de l'àrea pesquera al moll de Pescadors amb la construcció de la nova llotja i la creació d'un espai públic obert a la ciutadana, perquè es construirà una plataforma que permetrà veure des de dalt tant la subhasta del peix com la classificació. En total, serà una inversió de 7,6 milions d'euros.

La novena actuació és la creació de nous espais per a l'Institut de Nàutica de Barcelona, perquè concentri tota l'activitat en dos edificis, amb una inversió de 4,5 milions d'euros. Ara mateix, la zona de classes pràctiques i la teòrica estan molt separades. La base de l'equip italià Luna Rossa, situada a l'espai de classes pràctiques de l'institut, ha permès el vell projecte d'unificar instal·lacions.

La desena actuació és la creació de l'America's Cup House, a la zona on hi havia l'Imax, amb una inversió de 4,6 milions d'euros per crear la seu central de la Copa Amèrica, oberta als visitants amb una zona museïtzada i restaurants. L'onzena inversió serà la demolició dels cinemes Cinesa per construir-hi la base de l'equip suís, l'Alinghi, i la reforma del moll d'Espanya, amb un cost de 265.000 euros. El dotzè projecte és la remodelació del Maremàgnum, amb 17 milions d'euros d'inversió privada, obrint el segon pis a l'aire lliure i creant el Time Out Market, una zona de restaurants.

La rehabilitació del Portal de la Pau, edifici històric que serà reformat en dues tandes, tindrà un cost de 17 milions d'euros. La urbanització del moll de Drassanes, amb el trasllat de Balearia al moll Adossat, permetrà deixar de destinar a l'ús marítim la terminal Drassanes, base de l'Emirates Team New Zeland ara i futur passeig obert als ciutadans. A més, es reformarà el World Trade Center, on hi haurà la zona de premsa i dels àrbitres de la competició (10,2 milions). Dues de les noves actuacions són d'inversió privada, com és el cas de la reforma del CN Barcelona (20 milions) i la modernització de la façana exterior de l'Aquari (13,7 milions). Finalment, el sanejament de la torre de Jaume I costarà un milió.

stats