Societat 14/02/2021

Es busquen voluntaris per ajudar a fer els deures a distància

Uns 100 nois de la Prosperitat, sense reforç presencial per la pandèmia

i
LAIA VICENS
3 min
La Carelis, en una de les aules de l’Espai Social, saludant els alumnes a través de la videoconferència.

BarcelonaLes sales de l’Espai Social del barri de la Prosperitat de Barcelona havien acollit fins a 50 alumnes de primària i 40 d’ESO, que anaven algunes tardes a la setmana a fer deures i altres activitats educatives. Però la pandèmia, que ha arrasat tota la nostra vida quotidiana, també ha acabat amb les hores de reforç presencial que rebien aquests alumnes. Els educadors que gestionen el Programa d’Acompanyament Educatiu (PAE), coordinats per la Fundació Catalunya la Pedrera, han fet mans i mànigues per seguir oferint aquest servei a través de videoconferències, però els falten voluntaris, perquè n’hi ha pocs i els que hi ha amb prou feines saben utilitzar les eines digitals. Fan una crida per trobar “gent amb ganes de cedir una tarda a la setmana als més petits”.

La Carelis va fer les pràctiques del seu màster en benestar social a l’Espai Social fa dos anys i s’hi ha quedat com a educadora. Explica amb orgull la feina que hi fan: “Els acompanyem a l’hora de fer els deures, ajudant-los amb tècniques d’estudi o altres habilitats, i també els acompanyem emocionalment. Ho fem treballant la creativitat, a través del joc, les arts...” En un dels barris amb la renda per càpita més baixa de Barcelona, les dificultats escolars dels alumnes es barregen amb els problemes econòmics en moltes llars. L’Espai Social és, per a les famílies, un flotador on agafar-se: “Aquí venen alumnes amb perfils molt diferents, alguns amb poca motivació, alguns amb dificultats d’aprenentatge o d’altres que estan sols tota la tarda perquè els pares treballen fins tard”.

La Sílvia, que coordina l’Espai Social, reivindica que els tutors i també les famílies han notat que els nois que passen pel PAE “van millorant” i que, per exemple, s’atreveixen a preguntar més a classe.Fins ara, es distribuïen per grups i els educadors i els voluntaris s’ho muntaven per arribar a tots. Però per internet l’atenció personalitzada és molt més difícil, i més quan hi ha alumnes de cursos i necessitats diferents. “Necessitem més voluntaris per fer videotrucades amb menys alumnes”. I pràcticament no hi ha requisits per sumar-s’hi: “Que li interessi i es porti bé amb els nens, tingui una mica de paciència i es faci entendre”.

“Entre tots ho farem tot”

La Carelis assegura que qui s’hi apunti no se’n penedirà: “Els nens també ens aporten coses, ens ajuden a desenvolupar habilitats personals. A vegades ens pensem que parlem amb coherència però ells són genuïns i ens diuen les coses com són, ens enfronten als nostres límits, ens mantenen el cervell actiu i et fan fer una feina d’autoconeixement quan estàs amb ells, perquè potser veus que no ets tan pacient com tu pensaves”. I si hi ha algun interessat que té por a no tenir prou coneixements acadèmics, que no es preocupi: “Entre tots ho farem tot”.

Haver de fer les activitats per videoconferència ha tret tota l’espontaneïtat a la seva tasca. I les educadores estan preocupades especialment pels adolescents: “Els petits es permeten jugar més, però als joves els notem apagats”. Abans, diuen, trobaven un moment per posar-se al dia i explicar-se les seves preocupacions, però ara es connecten a la videoconferència i tanquen quan s’ha acabat la jornada. “Si estaven frustrats ho notàvem, i ara costa molt que s’expressin”, lamenta la Carelis. Mentre l’anhelada presencialitat no es recuperi, a l’Espai Social busquen ajudants per acompanyar els infants i joves del barri.

Alumnes mobilitzats per recollir aliments

Crida també a la solidaritat a Caldes de Montbui. Els estudiants de 1r de batxillerat de l’Escola Pia impulsen una recollida d’aliments (arròs, llet, caldo, oli i sucre) fins al dia 19 de febrer. Després de col·laborar amb el Gran Recapte, els alumnes van voler allargar la seva implicació. “Hi ha necessitats tot l’any, no només per Nadal”, afirmen Paula Peris i Marina Vilardell, dues de les alumnes implicades. Després, l’entitat social del Rebost repartirà els aliments entre les famílies més necessitades, que s’han doblat arran de la pandèmia. “Estem contentíssims que hi hagi gent jove que es preocupi per això”, afirma el Josep, voluntari de l’entitat, que ja està pensant en com seguir col·laborant amb els joves.

stats