Barcelona

Colau mou fitxa per pactar un límit per als creuers: "Les dades de creixement són alarmants"

Foment hi veu una "ocurrència" i el Port defensa el "benefici indiscutible" que genera aquest turisme

3 min
Creuers  al Port de Barcelona la tarda del 20 de maig

BarcelonaLa mateixa setmana que una plataforma d'entitats veïnals i ecologistes proposava cobrar un peatge de quatre euros per circular per Barcelona i l'endemà de confirmar que repetirà com a candidata a l'alcaldia, Ada Colau llançava la que ja és l'última polèmica municipal: la proposta de fixar un límit per als creuers que visiten la ciutat seguint el model que ja ha aplicat Palma, on poden amarrar un màxim de tres creuers cada dia. L'alcaldessa ho va anunciar divendres a les portes d'un cap de setmana que la ciutat va rebre tretze creuers (entre els quals el més gran del món, amb capacitat per a 9.300 persones entre passatgers i tripulació), i davant l'evidència que el port ja ha recuperat el ritme d'escales prepandèmiques. I avui, des dels micròfons de Catalunya Ràdio, Colau ha anunciat la primera concreció: de moment, ha adreçat una carta al president del Govern, Pere Aragonès; el president del Port, Damià Calvet, i la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per proposar crear una taula de treball que tingui com a objectiu acordar quin hauria de ser aquest límit.

En l'escrit, l'alcaldessa denuncia que les dades de creixement d'aquesta activitat són "alarmants"–el 2019 aquests vaixells portaven 3,1 milions de viatgers a l'any, el 40% dels quals només estan unes hores a Barcelona perquè no comencen i acaben aquí el seu viatge–. I això, segons Colau, es tradueix en un doble impacte: el mediambiental i el de la massificació del centre de la ciutat, que és el que més acull aquests viatgers de curta estada. "Ha d'estar regulat", ha insistit Colau, que ha remarcat que de la mateixa manera que la ciutat va fixar un límit a l'obertura d'hotels o que estudia la possibilitat d'un peatge urbà i desplega d'altres mesures per reduir el trànsit, ara cal establir un màxim "raonable" per als creuers.

Qui ja li va respondre va ser el mateix president del Port, Damià Calvet, que ahir, avançant-se a la carta, va defensar que els creuers generen un "benefici indiscutible" per a la ciutat tant pel que fa a ingressos com a reputació, i va reiterar que el Port està complint el pacte que va segellar, el 2018, amb l'Ajuntament per enretirar les terminals que queden més a prop de la ciutat, que són més petites i obsoletes, i construir-ne dues de noves al moll Adossat. Un moviment que ara Colau considera que queda curt davant del context d'emergència climàtica.

Calvet es va tornar a agafar a l'informe que va fer la Universitat de Barcelona, amb dades del 2016, per defensar que aquest sector genera un impacte econòmic de 1.083 milions d’euros a la ciutat i crea 9.056 llocs de treball al conjunt de Catalunya. I que els creueristes que sí que s'allotgen en hotels de la ciutat abans o després del viatge fan una despesa més alta (uns 230 euros diaris) que el de la resta de visitants (menys de 70 euros). Aquesta despesa, segons l'informe, és la que fan el 27% dels creueristes.

Els intents de descentralitzar

Pel que fa als impactes negatius d'aquest turisme sobre la ciutat, Calvet defensa el diàleg que s'està mantenint amb Ajuntament i Turisme de Barcelona per buscar fórmules que ajudin a repartir millors les visites i intentar evitar que es concentrin al centre, com ara fer que els autocars no els deixin a la part baixa de la Rambla o promocionar visites més enllà del Gòtic. I sobre la contaminació, Calvet defensa que el Port obliga els creuers en estada a emetre un màxim del 0,1% d'òxids de sofre (un percentatge més baix que el legal i el recomanat per l'OMS), i que aquests vaixells suposen el 0,73% del total català d'emissions d'òxids de nitrogen i del 0,23% de partícules contaminants. L'alerta sobre els efectes d'aquesta activitat sobre el medi ambient la va donar, el 2019, un informe de l'ONG Transport and Environment (T&E) que situava Barcelona com la ciutat europea més castigada per la contaminació derivada dels creuers. I diferents entitats ecologistes i veïnals, com l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic, han fet seva la lluita per demanar que la ciutat posi fre als creuers.

Com ja és habitual, qui ha contestat amb més duresa a la proposta de Colau ha sigut Foment del Treball, que l'ha qualificat d'"ocurrència". La patronal demana a l'alcaldessa que "deixi d'anar contra el sector turístic". Un manifest de la comissió de Turisme de Foment apunta que administracions i sector privat estan d'acord que volen tenir un model més descentralitzat de turisme i potenciar el de més valor afegit, que sigui cívic i respecti les normes de la ciutat i aposti per la sostenibilitat, i demana que es deixi d"'utilitzar políticament" el sector.

stats