Societat 17/06/2013

El nou contracte de Rodalies, en 5 claus: noves inversions i penalitzacions si Renfe no compleix

L'acord desencalla un contracte que estava pendent de resoldre des de feia un any. La Generalitat es reserva el dret de revocar el contracte de servei si no es compleixen els objectius

Ara
2 min

BarcelonaLa Generalitat i el ministeri de Foment han signat aquesta tarda –amb la presència del conseller de Territori, Santi Vila, i la ministra de Foment, Ana Pastor– el nou contracte de gestió de Rodalies i Regionals, que preveu actuacions per valor de 165 milions d'euros i que estava encallat des de feia un any. Entre aquestes inversions hi ha, per primera vegada, desplegar el servei de Rodalies a Girona, Tarragona i Lleida. Però el contracte inclou altres pactes que van més enllà de les inversions, com un sistema de penalitzacions i incentius a Renfe en funció dels objectius que assoleixi la companyia operadora.

Ampliació de la xarxa de Rodalies

El contracte de Rodalies 2013-2015 inclou actuacions per valor de 165 milions d'euros i suposarà la creació de les Rodalies de Girona, Tarragona i Lleida. Aquesta decisió permetrà dotar amb freqüències pròpies de Rodalies trajectes entre els municipis i capitals de la demarcació, com Blanes-Girona, Reus-Tarragona o Cervera-Lleida.

Possibilitat de rescindir el contracte

El nou marc contractual inclou un sistema de penalitzacions i incentius a Renfe en funció de la qualitat del servei. En la relació d'obligacions s'hi inclouen qüestions com la puntualitat, la qualitat del servei, l'accessibilitat a les instal·lacions i l'atenció al client en temes com la informació o la llengua. La Generalitat ha volgut incloure en el contracte penalitzacions per supressió de trens o retards, penalitzacions vinculades a la qualitat del servei i, en última instància, la revocació del servei (en la seva totalitat o línia per línia) sempre que no es compleixen els acords pactats i atorgar el servei a un altre operador.

Dèficit d'explotació

L'acord entre la Generalitat i el govern espanyol també permetrà que sigui el ministeri d'Hisenda qui assumeixi el dèficit d'explotació de Renfe, aquella part del servei que no queda coberta pels bitllets. Aquest dèficit ascendeix gairebé fins als 120 milions d'euros. Com que el contracte de servei no estava firmat, existia la possibilitat que la companyia reclamés aquests recursos a la Generalitat.

Inversions que es desplegaran

A banda d'actuacions que ja estan en marxa i que s'hauran de completar, el pla preveu el perllongament de serveis a la línia R1 (Mataró-Arenys de Mar), un augment de places en diverses línies de Regionals i Rodalies, el reforç de la vigilància o la millora de la megafonia i dels sistemes d'informació a les estacions.

Un altre operador en el futur

Amb el contracte quedarà garantida l'estabilitat del servei de Rodalies de Catalunya, com a mínim fins a l'any 2015. A partir d'aquell any, la Generalitat tindrà carta lliure per adjudicar el servei a un altre operador. El president de la Generalitat, Artur Mas, ja va obrir la porta fa uns dies en una visita a París a adjudicar el servei a la companyia ferroviària francesa SNCF.

stats