"S'ha perdut l'oportunitat de fer una baixada de ràtios generalitzada i una atenció personalitzada"

Els sindicats critiquen que el departament d'Educació ha anunciat les mesures sense informar

La contractació de 5.000 professionals més i la formació de grups de convivència estables, que no reduiran les ràtios a les aules, són mesures insuficients per afrontar el nou curs escolar, segons diverses veus de la comunitat educativa. Les decisions anunciades aquest dilluns pel Govern no han convençut entitats de docents i famílies.

5.000 professionals més, grups estables i sense mascareta: així serà la tornada a l'escola el curs que ve

"És una oportunitat perduda per abaixar ràtios de forma generalitzada i fer una atenció més individualitzada", ha expressat Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, donat que la contractació de 5.000 professionals no és suficient per crear nous grups i, per tant, garantir que hi hagi menys alumnes en cada aula. I si bé és veritat que valora positivament que s'apel·li a l'autonomia de centre de cada escola i institut perquè s'organitzi, també ho és que serà "molt complex" d'organitzar. 

Ho constaten les direccions dels centres. "No havíem definit cap estructura de treball, però treballàvem pensant en un escenari de grups tancats de 15 o 18, i de sobte passem a una normalitat que ens ha sorprès", afirma la directora de l'institut escola Catalunya de Sant Cugat, Núria Mora. Com ella, totes les direccions dedicaran els propers dies a modificar l'estructura i organització dels centres: "Haurem de renunciar a tallers, ambients de lliure circulació i barreges de grups i veure com encaixen les especialitats (música, educació física, anglès i educació especial a primària) i tots els àmbits (matemàtic, lingüístic... a l'ESO) garantint la traçabilitat". 

Així, garantir que cada grup tingui contacte amb pocs docents serà menys complicat a primària -els tutors tenen el seu grup classe moltes hores- però molt més complicat a l'ESO, on entren en joc cada professor especialista en una assignatura, segons constata també el president de l’Agrupació Escolar Catalana i director de l'escola Ipsi, Oriol Blancher. "Acabarem fent classe amb mascareta, i això no és gens fàcil", afirma. I tot i que també creu que el fet que no hi hagi ràtios establertes dona "molta llibertat als centres" i això és positiu, deixa clar que l'augment de 370 milions d'euros és "ridícul", tenint en compte que el pressupost del departament és de prop de 7.000 milions. 

També des de la plataforma Tornem a les escoles alerten que els 5.000 professionals potser no són suficients i demanen un plantejament "compensatori" el curs vinent per a col·lectius de risc. "Cal estar atents el setembre, garantir que les escoles tenen prou recursos, que l'autonomia de centres no vagi en detriment de la igualtat i preveure nous escenaris de pandèmia diferents, que garanteixin l'atenció nens amb necessitats educatives específiques i de risc", afirma Núria Vallès, portaveu del col·lectiu, que afirma que estan satisfets amb l'anunci que el curs que ve serà presencial. 

Unes paraules molt semblants a les de la Federació d'Associacions de Pares i Mares de Catalunya (Fapac). Segons ha recollit l'ACN, la Fapac considera que els 370 milions són insuficients perquè el sistema educatiu ja està "molt constret". "Tenim un sistema que ja no donava suficients places, i ara, amb la pandèmia, ha explotat", ha afirmat la directora de la FaPaC, Lidón Gasull.

Cap novetat sobre l'infermera escolar

Gargallo detecta altres problemes, com la falta de protocols sanitaris quan hi hagi un cas sospitós de covid-19. "Reclamem un call center propi o un CAP de referència per poder estar en contacte i no s'ha mencionat", lamenta. El sindicat d'infermeria SATSE també ha lamentat que el Govern no inclogui la mirada dels professionals sanitaris als centres i ha demanat que "es reconsideri l'error" de no incloure una partida per a professionals infermers escolars, figura que seria "més important que mai aquest setembre". 

“No sé com atendrem els alumnes si no hi ha més docents”

Els sindicats tampoc ho veuen gens clar i denuncien, d'entrada, que totes les mesures no només contradiuen el que s'havia anat dient fins ara sinó que ni tan sols s'han anunciat o negociat prèviament. Ja en la primera roda de premsa del conseller, Josep Bargalló, ara fa un mes, famílies i docents van reclamar a la conselleria més diàleg i concrecions.

Així, CCOO ha titllat de "veritable vergonya" que el departament hagi anunciat com serà la reobertura dels centres "sense la veu" dels professionals que hi treballen. "Negant-se a negociar amb qui millor coneix la realitat dels centres es renuncia a garantir un sistema educatiu de qualitat", han afirmat en un comunicat, en què demanen una negociació "imprescindible i urgent" sobre les condicions del curs que ve. 

Hi ha insistit el sindicat de professors de secundària Aspepc·Sps, que considera les mesures anunciades "impracticables " en un institut. Des de les escoles també creuen que és difícil de complir. El sindicat de mestres USTEC-STES ha dit que el pla és "decebedor" perquè es perd "l'oportunitat de posar-se al dia" reduint les ràtios d'alumnes per docent o ampliant el pressupost per almenys arribar al 3% del PIB (la meitat del que marca la llei). Segons Ramon Font, portaveu del sindicat, els grups estables són "difícils de perimetrar" i ha alertat que tots els grups quedaran "connectats per germans", cosa que dificultarà molt l'aïllament selectiu d'algunes classes.