Avaluar el català a inici i final de curs: així enterra Educació la polèmica de les proves orals

Simó va comunicar als centres que no farien els exàmens aquest any per evitar la sobrecàrrega dels docents

3 min
Una nova manera d’avaluar les competències bàsiques a la secundària A partir d’aquest curs 2018-2019  es faran servir qualificacions  qualitatives en lloc de quantitatives  L’equip docent avaluarà  les competències que es treballen  des de diverses matèries

BarcelonaPunt final al serial sobre les proves orals de català a les escoles i els instituts. Aquest dijous s'ha publicat una resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) que confirma que, finalment, tots els centres educatius tant públics com privats faran les proves que es van implantar per primera vegada el curs passat. Ara bé, aquest "tots els centres faran les proves" té certs matisos i arriba després d'un mes i mig d'anades i vingudes entre el govern, Junts i entitats en defensa per la llengua.

Així doncs, segons la resolució publicada al DOGC, tots els alumnes de sisè de primària i de quart d'ESO hauran de fer les proves d'avaluació de l'expressió oral en llengua catalana i en llengua castellana –i a l'Aran, també en aranès–. Tot i aquesta obligatorietat general, el departament només demanarà els resultats d'aquests exàmens a 130 centres educatius, que seran escollits aleatòriament. Fonts del departament d'Educació expliquen que, d'aquesta manera, totes les escoles i tots els instituts podran comparar els resultats dels seus alumnes amb les dades globals dels centres seleccionats.

Tot i que el format de les proves serà molt similar als exàmens del curs passat, la novetat seran els tempos que tenen els centres per aplicar-les: mentre que les escoles i els instituts seleccionats hauran de passar les proves entre el 29 d'abril i el 17 de maig, la resta tindran tot un any natural per aplicar-les, en lloc d'haver-ho de fer en un sol curs o durant uns dies concrets, com acostuma a passar amb la resta de tests educatius. A més, s'ha establert que en el cas dels centres seleccionats les proves les passin professionals externs, mentre que a la resta d'escoles seran els mateixos docents del centre els que faran els exàmens i els corregiran.

Segons han explicat fonts d'Educació a l'ARA, aquest canvi de tempos obre una nova possibilitat: poder avaluar el nivell d'expressió oral d'un alumne a principi i a final de curs per veure com ha evolucionat. Detallen que, a les instruccions que es faran arribar pròximament als centres, es proposarà que a les escoles i els instituts que optin per fer les proves entre setembre i desembre les facin servir com una activitat diagnòstica. És a dir, per saber en quin punt es troba l'alumnat que acaba d'entrar a 6è de primària o a 4t d'ESO i en quins punts han de millorar. D'aquesta manera, a final de curs (que ja serà el següent any natural) es poden tornar a avaluar aquests alumnes amb aquesta mateixa prova per saber com han evolucionat durant aquells mesos.

De dir que no es farien a recuperar-les per complet

La decisió de fer que tots els centres facin les proves d'expressió oral arriba després d'un mes i mig de confusió. A principis de febrer la conselleria d'Educació va comunicar als directors escolars que aquest curs no es farien les proves orals, tot i que es va deixar la porta oberta al fet que, si algun centre ho volia, recuperés de manera voluntària les proves del curs passat per treballar-hi amb l'alumnat. Des del departament es va assegurar que aquesta era una situació excepcional d'aquest curs per evitar una sobrecàrrega de feina per als docents, ja que el curs 2023-2024 també s'implanten noves proves diagnòstiques a 4t de primària i 2n d'ESO.

La decisió va caure com una galleda d'aigua freda i Junts va assegurar que, si no es recuperaven les proves, el grup aturaria "tota negociació del Pacte Nacional per la Llengua". Això va fer que, només 24 hores després, Simó anunciés que havia demanat al Consell Superior d'Avaluació que mantingués les proves orals de català "revisant-ne els criteris d’avaluació". Quinze dies després, però, Educació va confirmar que s'enviaren les proves a tots els centres i que a alguns se'ls demanarien els resultats, però sense aclarir si la resta estarien obligats a aplicar-les o no.

Ara, finalment, el govern ha optat per aquesta opció híbrida que permetrà que tots els centres facin les proves. Amb tot, asseguren que, deixant tot el 2024 per aplicar-les, s'evitarà la sobrecàrrega d'hores que implicava fer en només tres mesos les proves de competències bàsiques de 6è de primària i 4t d'ESO (34.000 hores de càrrega al sistema), les noves proves de diagnòstic a 4t de primària i 2n d'ESO (70.000 hores) i les proves orals, que suposen 45.000 hores de càrrega per cada llengua.

stats