Un "desgavell", un "caos", un "campi qui pugui": així es veu la gestió covid a les escoles

Ja hi ha més de 132.000 alumnes i docents confinats

4 min
Un grup d'alumnes, en una escola de Barcelona

BarcelonaEls centres educatius afronten la tercera setmana del trimestre amb més positius i confinats que mai. Aquest dilluns s'han declarat més de 36.000 positius en les últimes hores en l'entorn escolar i hi ha més de 132.000 persones aïllades, entre alumnes (122.000 són a casa, un 8,5% del total) i docents (més de 9.300, quasi el 6% del total). És per això que les queixes per la gestió del covid als centres no s'aturen. Al contrari, les famílies reclamen ajudes per poder fer-se càrrec dels fills confinats i des de les escoles avisen que l'allau de baixes laborals els està desbordant, tal com han explicat diversos testimonis en un mur de participació a l'ARA.

Des de la represa del 2n trimestre, el departament d'Educació ha nomenat 9.335 substituts i aquest dilluns ha anunciat que es prorroga una setmana més el nomenament diari d'interins, quan normalment es fa en dies alterns. Però fins i tot fent ús d'aquesta solució d'emergència els centres no donen l'abast. "La meva filla porta dues setmanes sense professor de matemàtiques a l'ESO, a la pública", apunta un subscriptor. Segons ha denunciat CCOO, en un 65% dels centres no s'estan cobrint totes les baixes, en un 75% no disposen de prou material i en un 90% "passen fred" a l'hivern, ja que només disposen de ventilació natural. De fet, el sindicat ha denunciat el departament de Salut a Inspecció de Treball per "no dotar del material de protecció necessari" els professionals de l'educació.

L'Antoni López substitueix des de fa uns dies un professor per covid, però al segon dia ell també s'ha contagiat: "Intentem gestionar les tasques dels alumnes des de casa els dos professors de baixa, perquè l'escola està saturada de baixes, guàrdies i alumnes confinats. És un caos, però no hi veig cap solució, perquè tancar els centres tampoc crec que serveixi", afirma. El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, va dir la setmana passada que "no perilla" mantenir les escoles obertes tot i el "vertiginós creixement dels contagis" a la societat, que "es reflecteixen" a l'escola.

"Estem al límit"

Els equips directius viuen exclusivament pendents de les baixes del professorat. "La setmana passada no vaig trepitjar cap aula ni vaig poder dedicar-me a cap de les tasques que em pertoquen. Que ningú em torni a dir que les escoles són segures!", comenta la secretària d'una escola del Poblenou. Denuncia que l'administració els ha deixat "sols" gestionant la pandèmia: "Si el que volien els polítics era que es contagiés tota la població infantil hem d'aplaudir-los, però no seran mai conscients del preu que han hagut de pagar les escoles, els infants i les famílies". Una professora posa un exemple del brutal impacte de la variant òmicron als centres: "En un grup de 4t d'ESO tenia 6 alumnes a l'aula i 19 confinats. Estem al límit intentant cobrir les classes dels companys que estan de baixa".

Segons els protocols, els alumnes d'ESO que són contacte estret i estan vacunats o han passat la covid recentment poden anar a classe, però els que no tenen les dues dosis s'han de quedar a casa. El 60,4% de les persones entre 12 i 15 anys tenen la pauta completa, així que, en general, quatre de cada deu alumnes s'ha de confinar cada vegada que es detecta un positiu a la seva classe. A primària les regles són diferents: els alumnes no vacunats només han de fer quarantena quan es detecten cinc o més positius a la mateixa classe. Però igualment les quarantenes s'estan multiplicant: només el 4% dels nens de 5 a 11 anys té les dues dosis i el 40% la primera. A més, segons ha comprovat l'ARA, hi ha famílies que directament no fan el test d'antígens voluntari per evitar que el seu fill surti positiu i hagi d'aïllar-se obligatòriament, així que el porten a l'escola si no té símptomes, amb el risc que s'hagi contagiat i, sense saber-ho, escampi el virus als seus companys. Tot plegat és per evitar problemes de conciliació familiar: "¿Qui cuida els nens i nenes confinats o malalts? Aquest és el primer protocol que hauríem de tenir clar i, de moment, brilla per la seva absència", critica Joan Saus.

En aquest sentit, algunes famílies també denuncien el que consideren una "discriminació" dels no vacunats. "És un desgavell", diu Sara Oró. En Dani, que també fa servir la paraula discriminació, relata el que considera una incoherència del protocol: "La meva filla confinada fent classe virtual tot i tenir uns antígens negatius (pagats per nosaltres), mentre alumnes vacunats amb familiars positius van a classe presencial perquè els seus antígens finançats han sortit negatius".

Segons Imma Elias, mestra, la situació és un "campi qui pugui": "He percebut que ara ja no importa si ens encomanem o no, que la situació es dona per perduda, perquè el sentit de les pautes que hem rebut ja no és cuidar la salut", sosté. Es confessa "emprenyada i neguitosa" per veure la "factura" que deixarà la sisena onada a les escoles entre els docents, però també entre els alumnes. Diverses veus han alertat els últims dies que els confinaments reiterats i, en general, la crisi sanitària del covid-19 han accentuat les desigualtats i ha augmentat el risc d'abandonament escolar prematur. La falta de connexió a la xarxa, l'absència de dispositius o l'estrès a les llars amb pocs ingressos ha fet créixer l'absentisme, segons ha comprovat l'estudi Crossroads, coordinat pel Centre d'Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la Universitat de Vic.

stats