Educació

"Com volen que orientem els alumnes si no sabem com serà el batxillerat?"

Els instituts reclamen a Educació que enviï els nous currículums per planificar-se amb garanties

3 min
Uns alumnes atents durant una classe en un institut de Barcelona.

BarcelonaEls instituts estan "inquiets i neguitosos": fa un mes que haurien d'haver rebut els esborranys del nou currículum de batxillerat, uns documents que, amb l'objectiu de flexibilitzar aquesta etapa educativa, introdueixen molts canvis, com modificar les hores que es dediquen a cada matèria o crear itineraris molt personalitzats. Però malgrat que el departament d'Educació es va comprometre davant les direccions a enviar-los els esborranys durant la primera setmana de febrer i deixar uns dies per fer aportacions, les úniques notícies que han rebut fins ara els centres són a través dels sindicats i la premsa. Un mes més tard del previst, doncs, no hi ha res oficial. I això té conseqüències directes sobre els alumnes, sobretot els que ara fan 4t d'ESO, ja que encara no saben què estudiaran i com ho estudiaran el curs que ve, i sobre els centres, "perplexos i nerviosos" perquè no poden orientar bé els joves ni planificar com s'ho faran.

"Ara hauríem d'estar intensificant el treball d'orientació als alumnes, però no sabem ni què els hem d'oferir", exposa Cesc Ayora, cap d'estudis d'ESO de l'Escola Tecnos de Terrassa. Diu que la demora de l'enviament està "inquietant" molt els alumnes, perquè no saben quines matèries podran escollir ni si canviaran els criteris de ponderació de les proves d'accés a la universitat (PAU), una de les grans preocupacions per als estudiants. El maldecap està estès en molts claustres i direccions, perquè tot indica que s'hauran de reestructurar les matèries, sobretot les optatives. Segons les primeres informacions, a 1r de batxillerat les hores de matèries comunes (les llengües, filosofia i educació física) passaran de 14 a 12 a la setmana perquè s'elimina l'assignatura de ciències del món contemporani; les assignatures de modalitat –les que s'estudien en funció de la branca de batxillerat escollida– passen de 12 hores setmanals a 9, i les optatives, que fins ara ocupaven només 4 hores setmanals, creixeran fins a ser 9 hores en total, per diversificar i personalitzar més els aprenentatges segons els interessos de cada alumne. A 2n, en canvi, es mantindrà de moment la mateixa organització, atès que els nous currículums s'aplicaran el curs que ve només als cursos imparells.

Hi ha altres mesures que, si s'acaben aprovant, canviaran de dalt a baix el batxillerat. Una de les més importants és la creació d'una nova modalitat general, que permetrà als alumnes barrejar assignatures de les branques que ja existeixen (ciència i tecnologia, humanitats i ciències socials, i arts), tot i que d'entrada només s'oferirà a una vintena de centres. A hores d'ara, ni els mateixos centres on es farà ho saben, malgrat que els centres comencen ara a fer les portes obertes i la preinscripció s'obre el 20 d'abril. Amb tants interrogants oberts, moltes veus estan demanant al departament que ajorni un curs els canvis, i fins i tot a la conselleria consideren que el moment no és l'apropiat, però la nova llei d'educació espanyola marca que els nous currículums s'han de començar a aplicar el curs 2022-23.

Reclamen una moratòria

"Com hem d'explicar a les famílies i als alumnes el batxillerat si no en tenim cap informació? Com volen que els orientem si no sabem com serà?", es pregunta Joan Cumeras, director de l'Institut Sobrequés de Girona i representant dels centres de secundària d'aquesta demarcació a la junta permanent de directors de Catalunya. "El nou currículum no es pot aplicar bé el curs que ve en aquestes condicions", assegura, i demana que el departament es planti i faci una moratòria d'un any "pel bé dels alumnes i pel bé dels centres". Li preocupa especialment que els canvis "facin ballar" llocs de treball –¿Es necessitaran els mateixos professors? De quines especialitats?– i si, sumant l'avançament de l'inici de curs, hi haurà temps de planificar horaris tan diversos. "L'esborrany planteja matèries anuals i algunes optatives trimestrals. Sobre el paper pot estar bé, però a la pràctica implica un gran esforç d'organització", avisa, i diu que sigui com sigui serà clau que la conselleria compleixi el seu compromís i faci els nomenaments estructurals a finals de juny per poder dedicar el mes de juliol a planificar el curs.

Fonts del departament d'Educació han assegurat a l'ARA que l'esborrany del currículum de batxillerat s'enviarà "els pròxims dies" i que treballen "amb la màxima intensitat" perquè estigui a punt tan aviat com sigui possible. Alhora, també es treballa en els textos definitius dels currículums de l'educació bàsica (primària i ESO), que es van enviar dins dels terminis anunciats i ara s'han d'incorporar les aportacions rebudes, entre les quals destaquen la recuperació de la filosofia com a optativa a 4t d'ESO. Els centres, mentrestant, segueixen esperant les concrecions sobre el batxillerat per planificar-se i resoldre els centenars de dubtes que tenen els estudiants.

stats