Uns 200 professors denuncien que els nous currículums crearan més desigualtats entre centres

Els docents diuen que canviar el nom de les qualificacions "emmascara" el fracàs escolar

3 min
Un institut de Barcelona en una imatge d'arxiu.

BarcelonaSi el futur currículum d'ESO i batxillerat tira endavant tal com el departament d'Educació l'ha redactat "s'agreujaran encara més" les diferències entre alumnes i centres: es devaluarà la qualitat del coneixement, es diluirà la figura del professor com a especialista i es crearan "dues xarxes paral·leles" d'instituts de primera i de segona. Tot això ho creu un grup de professors catalans que no pertanyen a cap sindicat i que han escrit un manifest en què avisen que l'educació es veurà ressentida si s'aproven el que ara són només esborranys. Tot i que el manifest ha estat redactat per un petit grup de cinc o sis persones que s'han coordinat a través de les xarxes socials, el text ha rebut ja prop de 200 suports en poques hores, i a partir d'aquest dilluns es penjarà a Change.org per recollir més signatures.

El que més preocupa aquests professors és que els esborranys preveuen 525 hores a repartir entre els tres primers cursos de l'ESO que s'anomenen "de gestió autònoma" i que dependran del criteri de cada direcció, que podrà decidir a què es dediquen. En aquells centres en què les hores de gestió autònoma no es destinin "a enfortir les matèries" es produirà una "desaparició de continguts", cosa que pot acabar creant projectes educatius no diferents, sinó desiguals. "Això pot comportar l'existència de dues xarxes paral·leles", avisa el manifest, i que en surtin perjudicats els centres (i els alumnes) més vulnerables. A més, els impulsors del text denuncien la càrrega de feina per als equips directius: "És exageradament bèstia haver de gestionar aquest volum d'hores, és una feina monumental, i més venint d'on venim i amb el curs que tindrem", afirma a l'ARA Joan Ramon Pla, professor de física i química en un institut del Vallès Oriental i impulsor del manifest. El curs que ve els centres hauran d'entomar altres canvis, com la resposta a la sentència del 25% en castellà o un nou calendari escolar.

Una altra de les crítiques és sobre el canvi en el nom del suspens a primària i ESO, que es passarà a dir "en procés d'assoliment", en lloc de l'actual "no assolit". Segons el manifest, el canvi es deu a la "fòbia injustificada" d'avaluar amb notes numèriques, cosa que aquests docents consideren un "barem precís de qualificació". "L'aparició de la qualificació "en procés d'assoliment" difumina o emmascara la realitat actual dels alumnes, i això pot provocar problemes a l'hora de gestionar situacions de fracàs en un futur", diuen aquests professors. Segons Pla, tot plegat servirà per fer passar de curs alumnes que amb la llei actual repetirien i, així, es puguin "camuflar" les xifres de fracàs escolar –a Catalunya, gairebé un 18% dels alumnes abandonen els estudis abans d'hora, vuit punts més que la mitjana europea.

En canvi, fonts del departament d'Educació han explicat a l'ARA que tot i que les notes numèriques poden ser "el representant més genuí" per qualificar, sovint no reflecteixen realment "aprenentatges profunds i duradors". De fet, les mateixes fonts fan una distinció entre qualificar i avaluar: malgrat que tradicionalment s'ha entès que eren el mateix, els nous currículums volen superar la idea que avaluar és només posar notes i pensar-ho com un procés d'acompanyament en l'aprenentatge dels alumnes. "La qualificació és un artefacte administratiu que el professorat està obligat a introduir per certificar la superació d'una àrea, però aprendre no necessita qualificacions, sinó avaluació", diuen les mateixes fonts. En aquest sentit, defensen que dir "en procés d'assoliment" serveix per dir a l'alumne "on es troba i com pot avançar", però avisen que "no té sentit" si la nota en si no va acompanyada de propostes de millora i descripcions qualitatives.

Es "desvirtua" la feina del professor

Una tercera crítica és que en els dos primers cursos de l'ESO "pràcticament s'obliga" a treballar per àmbits (com fan molts centres de primària) i que cada docent "faci dues o més matèries". Segons el manifest, això "dilueix" la figura del professor com a especialista "que dota els alumnes de coneixements i competències". "Desvirtua la nostra feina", es queixa Pla. Per tot plegat, unit al fet que el departament d'Educació ha tirat pel dret sense consensuar els esborranys amb la comunitat educativa, el manifest també demana la dimissió del conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i del director general de currículum, Ramon Grau.

Més de 40 entitats vinculades a l’educació reclamen que s’obri un debat "real" sobre el nou currículum escolar

Més de 40 entitats i plataformes de la societat civil vinculades a l’educació han llançat un comunicat de rebuig al procés de debat del nou currículum escolar que està promovent la Direcció General de Currículum i Personalització per al curs 2022-23. Les entitats signants troben que el termini per fer aportacions (fins aquest divendres, 18 de febrer) és “massa curt” i per això reclamen que estableixi les condicions per tal que es produeixi un procés participatiu “real” amb una ampliació del termini de presentació d’esmenes. També denuncien que "no s’incorporen les contribucions de les perspectives més transformadores”, que ja s’estan treballant a molts centres i espais educatius, i que són “imprescindibles” en el context actual, com una perspectiva més “feminista, descolonial, eco-social i orientat a la promoció de la diversitat, la cultura de pau i la protecció els drets humans”. El comunicat ha estat impulsat per Lafede.cat i compta amb les signatures de plataformes com l’aFFaC, Desmilitaritzem l’Educació, Federació De Moviments Renovació Pedagògica, Profes pel Futur o la Xarxa d’Educadores i Educadors per a una Ciutadania Global, els sindicats de CCOO, USTEC-STEs i la CGT i moviments juvenils d’educació en el lleure com Escoltes Catalans, Esplais Catalans – Esplac i Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.

stats