Emergència Social
Societat  /  Emergència Social 03/12/2021

Es comencen a perdonar els primers deutes de la llum vuit mesos després

Endesa ha enviat les 43.000 cartes de condonació derivades de l'acord signat al març i ha assumit el pagament de 45 milions d'euros

3 min
Una caixa de comptadors de la llum d'un bloc de Badalona, amb connexions fraudulentes i pisos sense l'aparell perquè la companyia els ha retirat

Barcelona"Benvolgut/Benvolguda, l'informem que s'ha cancel·lat totalment el deute que tenia per la o les factures identificades a l'annex [...]". Feia vuit mesos que desenes de milers de famílies en situació de vulnerabilitat esperaven la carta que confirmava que se'ls perdonava el deute acumulat per no haver pagat les factures de la llum entre el 2015 i el 2020 perquè no tenen prou diners per afrontar-lo. Aquest divendres han començat a arribar les primeres. La condonació és fruit de l'acord que van signar Endesa i la Generalitat el 29 de març passat . Segons aquest pacte, la companyia assumeix gairebé tres quartes parts dels rebuts impagats de les famílies vulnerables, i de la resta se'n fan càrrec les administracions.

L'elèctrica ha explicat a l'ARA que finalment no són 35.000 les famílies que es beneficien de la mesura –com s'havia calculat inicialment fa vuit mesos–, sinó 43.000. El deute condonat suma 45,4 milions d'euros. Fonts d'Endesa afegeixen que el motiu que s'hagin ampliat el nombre d'usuaris amb factures condonades i l'import final assumit per la companyia és que hi han afegit tots els deutors i rebuts pendents fins aquest novembre. Ara asseguren que ja treballen amb la Generalitat en el desplegament total del conveni.

La companyia ha començat a enviar les cartes per correu postal aquesta setmana –desenes de milers de missives que s'han portat en caixes a les oficines de Correus– i confia que a partir d'avui els usuaris les vagin rebent totes. Aquest dijous també es van posar en contacte amb els serveis socials per comunicar-los la mesura. Segons la companyia, la cancel·lació s'ha fet de manera automàtica, de manera que els afectats no han de fer cap altra gestió. Però la carta se'ls envia perquè estiguin informats que ja no arrosseguen cap deute per les factures impagades entre el 2015 i el 2020. "Totes les famílies estan protegides i totes les que acreditin correctament que tenen una situació de vulneració, estan protegides, la companyia no els tallarà el subministrament ni els reclamarà cap import ni obrirà cap procés judicial contra ells", subratlla una portaveu de l'elèctrica a l'ARA. 

L'acord del març implicava que la companyia assumia el 100% dels rebuts impagats entre el 2015 i el 2018 (23,7 milions d'euros, segons Endesa) i la meitat de l'import de les factures impagades entre el 2019 i el 2020 (23,7 M€), mentre que l'altra meitat l'assumeixen les administracions públiques que van signar l'acord, en gran manera la Generalitat i també diputacions i altres ens supramunicipals. Les persones que tinguessin rebuts impagats pels dos períodes rebran dues cartes. Totes porten un annex en el qual s'especifica el detall de les factures impagades per l'usuari i que ara s'han perdonat.

Reclamen el compliment de la resta de l'acord

L'Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha celebrat que s'hagi fet efectiva la condonació. "Tard, però amb dolç gust de victòria", asseguren en un comunicat. Tot i això, la plataforma recorda que l'acord signat el març passat entre la Generalitat i Endesa va més enllà de la condonació dels deutes, com ara la instal·lació dels comptadors socials per a aquelles famílies vulnerables que ocupen un pis i, per tant, no tenen un document que els habiliti com a usuaris del servei de la llum. Fa un mes només s'havien instal·lat nou d'aquests aparells.

L'APE insta la companyia a complir amb la resta dels acords. També li demana que sigui transparent amb les xifres del deute i la condonació, que agilitzi els tràmits per instal·lar els comptadors socials elèctrics i perquè les famílies puguin demanar el bo social i que passi al mercat regulat totes les persones amb un Informe de risc d'exclusió residencial.

En aquest sentit, Endesa recorda la importància que les famílies en situació de vulnerabilitat obtinguin aquest reconeixement legal i que sol·licitin el bo o s'acullin al subministrament mínim vital, una mesura que es va posar en marxa al setembre. De fet, fonts de la companyia expliquen que ara posen el comptador a zero però admeten que encara els queda una gran feina per fer per identificar, corregir i protocol·litzar tots els documents de les persones afectades, i asseguren que a partir d'ara volen ser estrictes amb el fet que s'acrediti correctament la vulnerabilitat.

Per la seva banda, l'APE també demana a la Generalitat que vetlli per al compliment de tots els acords i que n'impulsi de similars amb la resta de companyies de serveis perquè es puguin condonar altres deutes de famílies vulnerables més enllà dels contrets amb Endesa.

stats