Espanya té quatre cops més repetidors a l'ESO que la mitjana de l'OCDE

L'Estat és un dels països que han tingut menys dies tancades les aules pel coronavirus aquest any

3 min
Estudiants de batxillerat a classe

París / BarcelonaGairebé nou de cada 100 alumnes de l'ESO repeteixen curs a Espanya (8,7%). És la taxa més elevada de tots els països de l'Organització de Cooperació i de Desenvolupament Econòmics (OCDE), integrada per una trentena de països, entre els quals hi ha els Estats Units, Colòmbia, Mèxic, Rússia i Corea del Sud. La dada crida l'atenció perquè és quatre vegades més elevada que la mitjana de l’OCDE (1,9%), segons l'informe anual que ha publicat aquest dijous l'organisme internacional. El segon país amb més repetidors és Bèlgica (5,8%), seguit de Portugal (5,6%). A Espanya, el 60% dels alumnes repetidors són nois, una tendència molt similar a la resta de països. Entre els joves de 25 a 34 anys, un 28,3% no ha completat ni la segona etapa de secundària. És el doble que la mitjana de l'OCDE (14,8%). 

Justament per no quedar tan perjudicats a la fotografia, el govern espanyol ha posat en marxa fa pocs mesos una reforma educativa, en el marc de la nova llei educativa, anomenada llei Celaá, amb l'objectiu de reduir la repetició i que sigui "excepcional". A partir d'ara, repetir curs no dependrà tant del nombre d'assignatures suspeses sinó de la decisió col·legiada del claustre. Els experts en educació constaten que fer repetir curs és car, genera frustració en els alumnes, fa créixer l'abandonament escolar i no serveix de res si no es canvia la metodologia d'aprenentatge.

El cert és que ja fa anys que Espanya és el país amb l'índex de repetició de curs més elevat, segons han constatat diversos estudis nacionals i internacionals. Per exemple, l'últim informe PISA, l'any 2018, recollia que un 30% de l'alumnat havia repetit curs alguna vegada, un percentatge que si bé havia baixat en els últims anys -el 2008 era d'un 42%- encara estava molt lluny del 10% europeu. Aquest 30%, però, és ben lluny del 8,7% de repetidors que ha publicat l'OCDE. Segons els investigadors consultats per l'ARA, aquesta diferència s'explica per diversos motius: d'una banda, perquè la font de dades de l'informe PISA és una enquesta als alumnes d'alguns centres que fan els exàmens, mentre que l'OCDE pren de referència les dades que registren directament els estats; de l'altra, perquè PISA inclou també els que han repetit a primària i l'OCDE només s'ha fixat en els repetidors a l'ESO i el batxillerat.

Igualment, l'Estat també se situa en els primers llocs del rànquing de repetidors al batxillerat, amb una taxa del 7,9%, molt per sobre de la mitjana dels països de l'OCDE (2,9%) i molt a prop del primer país de la llista, la República Txeca (8,2%). Segons el mateix informe, el nombre de ninis –els joves entre 18 i 25 anys que ni estudien ni treballen– ha canviat de tendència i, després d'anys en què la taxa es reduïa, el 2020 va tornar a pujar per enfilar-se fins al 22% (el 2019 va ser del 19,2%) a Espanya, notablement per sobre de la mitjana de l'OCDE (16,1% el 2020).

Més persones amb estudis superiors

Com a nota positiva, la població adulta (dels 25 als 64 anys) amb estudis superiors ha augmentat gairebé nou punts percentuals en els últims deu anys, fins al 69,7% el 2020. Per primera vegada, el percentatge d’adults amb estudis universitaris o de formació professional supera el de les persones adultes que només tenen estudis bàsics, que ha caigut en deu anys del 47,1% al 37%. 

L'informe de l'organisme amb seu a París revela que Espanya es troba entre els estats que menys dies han tancat les aules durant els primers mesos d'aquest any pel coronavirus, especialment als instituts. Mentre que a l'Estat els centres de batxillerat van tancar 45 dies pel covid, la mitjana de l'OCDE duplica la xifra (101 dies). Segons les dades disponibles d’una trentena de països, els centres escolars que van tancar menys dies són les escoles d’educació infantil, amb una mitjana de 55 dies. La majoria de governs van prioritzar el curs passat la presencialitat dels més petits, els alumnes amb més dificultats per fer educació a distància.

Escoles obertes sempre que sigui possible

A primària, la mitjana dels països de l’OCDE amb les escoles tancades augmenta fins als 78 dies entre gener i juny d’aquest any, i entre 92 i 101 dies en el cas de l’educació secundària. En total, els alumnes van perdre de mitjana un 28% d’hores lectives. Segons l’informe, Espanya va tenir les escoles i els instituts tancats en tots els nivells educatius 45 dies. “Sempre que sigui possible, les escoles han d’estar obertes, amb mesures d’higiene adequades per minimitzar riscos”, demana l’OCDE en el seu informe. 

Països com Alemanya van optar per tancar les escoles i instituts quan hi havia onades de contagis durant el curs 2020-2021, però Espanya i altres estats van apostar per mantenir al màxim la presencialitat encara que les xifres de contagis fossin elevades. A Alemanya es va imposar un protocol estricte en què totes les escoles d’una regió havien d’adoptar mesures híbrides –classes presencials i ensenyament a distància– si la incidència de contagis se situava per sobre dels 165 casos per cada 100.000 habitants.

stats