Societat 13/10/2016

Colau proposa que els cotxes més contaminants paguin més per aparcar a la zona blava

Els usuaris hauran d'introduir la matrícula al parquímetre, que donarà un rebut diferent per a cada vehicle. La mesura forma part del projecte d'ordenances fiscals del govern, que necessita el suport d'altres grups

Núria Martínez
3 min
Cotxes aparcats a l'àrea blava

BarcelonaQue pagui més per l’aparcament qui més contamini. Aquesta és una de les propostes del projecte d’ordenances fiscals que ha presentat aquest dijous el regidor de Presidència i Energia, Eloi Badia, que busca “regular l’estacionament amb criteris mediambientals”. El govern municipal proposa transformar el sistema de tarifes d’àrea blava i àrea verda per a no residents de manera que siguin més altes per als cotxes de més dimensió i que tinguin unes emissions de gasos contaminants més elevades.

Les noves tarifes dels parquímetres tindrien una part fixa i una de variable lligada a aquests requisits mediambientals, segons va explicar ahir el gerent de presidència i economia, Jordi Ayala. Els usuaris hauran d’introduir el nombre de la seva matrícula al parquímetre i pagar un rebut segons la mida i el nivell de contaminació del vehicle.

Com se sap com contamina un cotxe?

Per fer possible aquest canvi, l’Ajuntament calcula una inversió de 18 milions d’euros que servirien per substituir 3.000 parquímetres i garantir-ne el manteniment durant 10 anys. Però com poden saber els ciutadans quant contamina el seu cotxe? El consistori es regirà pels criteris d’etiquetatge de la direcció general de Trànsit (DGT), que estaran a punt a finals d’any. Segons la proposta inicial del govern d’Ada Colau, els cotxes més contaminants podrien arribar a pagar fins a 5,6 euros cada hora en dies en què es decretin episodis de màxima contaminació atmosfèrica. En dies normals seria un màxim de 3,6 euros. En canvi, els propietaris de cotxes petits i ecològics s'estalviaran diners amb el canvi. Fins ara per aparcar al centre de la ciutat pagaven 2,5 euros i ara en pagarien només 2 cada hora.

Les ordenances també fan referència al turisme. El govern vol crear una nova taxa “per ordenar l’estacionament d’autocars turístics al voltant de Montjuïc”. Això vol dir que per poder fer ús d’aquesta zona d’aparcament hi haurà l’obligació de fer una reserva horària anticipada i pagar en el moment de la reserva. L’import d’aquesta nova zona és de 45 euros per franja d’estacionament. Colau proposa la congelació de l’IBI al 98% dels propietaris –aquest és el punt que va fer encallar les negociacions l’any passat. Per al 2% restant s’aplicararia un topall del 8%. Un cop presentat el projecte d’ordenances per part del govern, ja ha quedat obert el ball per trobar suports entre els grups per poder-les tirar endavant. Els escenaris més factibles per aconseguir l’aprovació de les mesures proposades són dos: que els tres regidors de la CUP votin 'sí' i que ERC, com a mínim, s’abstingui, o bé l’altra opció seria que ERC fos qui votés que sí i que la CUP optés per abstenir-se. Si qualsevol dels dos se sumés al bloc del 'no' –que amb tota probabilitat aglutinarà CiU, C’s i PP–, les ordenances no s’aprovarien. Tampoc si els dos optessin per abstenir-se.

La setmana passada la CUP va presentar una bateria de propostes fiscals per al 2017, i van assegurar que estan oberts a arribar a acords en matèria pressupostària. El document inclou, per exemple, la creació d’una nova taxa que haurien de pagar recintes com la Sagrada Família, la Pedrera, el Camp Nou o les discoteques per les cues que envaeixen l’espai públic.

Els republicans –que s’han mostrat més distants amb el govern des de l’entrada del PSC– han defensat que la proposta és “poc ambiciosa i demostra la debilitat” de l’executiu. El president del grup municipal d’ERC-Barcelona, Alfred Bosch, ha assegurat que fins que no es compleixin els acords de l’any passat, no s’asseuran a negociar.

CiU, C’s i PP, en contra

Per la seva banda, CiU ha titllat el projecte de “postureig” i C’s i PP han lamentat que es perdi l’oportunitat d’abaixar impostos. El projecte se sometrà a aprovació inicial a la comissió d’economia i hisenda dimarts que ve. Si van endavant, s’haurien d’aprovar també de forma inicial al ple provisional del 28 d’octubre. La seva aprovació definitiva seria en el plenari del 23 de desembre. La setmana vinent, el govern de BComú i el PSC haurà de moure’s per assegurar-se un company de ball.

stats