Ikea esborra les dones de la versió saudita del seu catàleg

L'empresa lamenta haver modificat el catàleg de l'Aràbia Saudita –idèntic a la resta però amb les dones esborrades– i diu que s'hauria d'haver "adonat que està en conflicte" amb els seus valors

Una persona aguanta una còpia de l'edició sueca del diari 'Metro' de l'1 d'octubre, amb la comparació de les versions sueca (esquerra) i saudita (dreta) del catàleg / HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX / REUTERS
Ara
01/10/2012
2 min

BarcelonaIkea ha esborrat les dones de la versió saudita del seu catàleg, segons informa l'agència Associated Press. La notícia, de fet, ha transcendit després que l'edició sueca del diari gratuït 'Metro' mostrés la comparació entre els catàlegs distribuïts a Suècia i a l'Aràbia Saudita: en els darrers, les dones han estat eliminades d'unes imatges altrament idèntiques que mostren els mobles de la coneguda marca.

Això ha generat crítiques a Suècia al voltant del compromís de l'empresa amb la igualtat de gènere. La resposta d'Ikea no s'ha fet esperar: ha emès un comunicat en què es penedeix dels fets i afirma: "Hauríem d'haver-nos adonat que excloure les dones de la versió d'Aràbia Saudita del catàleg estava en conflicte amb els valors del Grup Ikea".

El govern suec ha estat entre els crítics: el ministre d'Igualtat del país, Nyamko Sabuni, ha dit a Associated Press que, malgrat que Ikea és una empresa privada, també projecta al món la imatge de Suècia: "Que Ikea esborri una part important de la imatge de Suècia i una part dels seus valors en un país que, més que cap altre, necessita conèixer els principis i valors d'Ikea, és completament equivocat".

L'empresa s'ha defensat al·legant que va produir el catàleg per a una franquícia saudita externa al grup, i que revisarà "les nostres rutines per garantir una presentació correcta, des del punt de vista dels valors, a les diferents versions del catàleg arreu del món".

El logo de Starbucks, també sense la dona

L'aparició de les dones a la publicitat a l'Aràbia Saudita és molt poc freqüent, i es limita sobretot a canals televisius que mostren dones amb vestits llargs, mànigues llargues i amb els cabells coberts. En les revistes importades, els censors suprimeixen moltes parts dels cossos de les dones, com ara els braços, les cames o l'escot.

La polèmica que envolta els catàlegs d'Ikea no és la primera que ha afectat marques estrangeres amb presència al país: quan Starbucks va obrir les seves cafeteries a l'Aràbia Saudita, va canviar el seu logo i en va esborrar la cara d'una dona amb cabells llargs que el caracteritza.

stats