Imputada la cúpula dels Bombers de la Generalitat per presumpta corrupció

Interior diu que actuarà amb "transparència" però nega indicis que cap funcionari s'hagi beneficiat econòmicament

Ara
4 min
Dos camions de bombers aparcats dins del parc, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaEl jutjat d'instrucció 14 de Barcelona ha imputat per presumpta corrupció set càrrecs dels Bombers de la Generalitat, després de trobar-se indicis de factures inflades i de pagaments de comissions del 2% en el manteniment de la flota de vehicles del cos, un servei que la conselleria d'Interior feia vint anys que externalitzava a la companyia sevillana Iturri. Segons ha avançat aquest diumenge La Vanguardia, s'han trobat factures duplicades i fins i tot triplicades de reparacions que mai es van fer en camions d'extinció d'incendis. El responsable de l'empresa contractista, Eduardo José Díaz, també ha estat imputat en aquest cas i, a més, la jutge ha citat a declarar divendres que ve a qui va ser director general de Prevenció i Extinció d'Incendis fins al mes de juny passat, Manel Pardo, i el seu successor, Joan Delort.

La causa està oberta per presumpta corrupció i per un delicte contra l'administració pública. En un comunicat, el departament d’Interior ha assegurat que "està actuant i actuarà amb total transparència" respecte a la investigació oberta i que ja està facilitant tota la informació que el jutjat requereix en relació als expedients de contractació relacionats amb l'empresa Iturri. Amb tot, i si bé admet "episodis d'insuficiència de crèdit" per "disfuncions" en els processos de licitació, puntualitza que de moment "no hi ha cap indici que cap funcionari s’hagi beneficiat econòmicament ni que hagi maniobrat per afavorir l’empresa Iturri".

Aquesta companyia sevillana, que s'ha vist implicada en altres causes per corrupció en altres comunitats autònomes, ha sigut sempre l’adjudicatària de totes les licitacions que s’han tramitat per aquest servei a Catalunya, a més de ser l’única empresa licitadora. En declaracions a La Vanguardia, els responsables d'Iturri han negat haver facturat treballs que no s'han fet. Segons diuen, van prestar el servei durant l'última dècada després d'oferir millors condicions econòmiques, tot i que les xifres han mostrat una despesa total que gairebé dobla el pressupost inicial. 

"No ens podem queixar"

L'abril passat, el cap del servei tècnic de Bombers va advertir els responsables del departament que el contracte amb Iturri ja no tenia saldo després de compensar el primer trimestre la desviació pressupostada de l'exercici anterior. Segons el diari, el 2020 es va tancar amb un deute d'1,7 milions d'euros que es va voler corregir amb factures el gener, febrer i març del 2021. Les sospites entorn d'aquestes xifres van forçar una reunió d'urgència a Interior amb una advocada del departament i durant la qual Pardo va defensar la seva gestió. De fet, va assegurar que el contracte estava "històricament mal dimensionat econòmicament", de manera que el deute s'acumulava cada any.

No obstant això, l'aleshores director general de Prevenció i Extinció d'Incendis va anotar un "2%" en un full alhora que deia en veu alta: "Aquestes són les factures més el 2%". Els responsables d'Interior i l'advocada van demanar aclariments al respecte i Pardo va respondre: "No ens podem queixar perquè abans la xifra a pagar era més gran", segons expliquen a La Vanguardia fonts pròximes al cas. L'advocada de la conselleria va quedar-se el document on hi havia anotada la presumpta irregularitat i el llavors conseller d'Interior, Miquel Sàmper, va encarregar una informació reservada a la secretària general del departament, Elisabet Abad. Després de llegir l'informe, el va enviar a la Fiscalia i, finalment, va ser la jutge Miríam de Rosa qui va dirigir una investigació secreta i va autoritzar intervencions telefòniques, així com va rebre diversos atestats dels Mossos d'Esquadra en els quals apareixien indicis de delictes.

L'aixecament del secret de les investigacions, a finals de desembre, va coincidir amb la decisió d'Interior de destituir l'intendent en cap de la comissaria d'investigació dels Mossos, Toni Rodríguez, i la marxa del cap de la unitat d'anticorrupció i autor dels atestats, el sotsinspector Juan Manuel Lazo. En el mateix comunicat de rèplica, l'actual equip de govern d’Interior afirma que està treballant per revertir la situació, amb una sèrie de mesures que passen per una millora en la gestió dels circuits de control de l’execució del contracte, una proposta de licitació que millori la concurrència i una dotació econòmica suficient per a les necessitats reals del servei.

Factures amb retards

Segons Interior, el servei de manteniment de vehicles té un alt nivell de complexitat tant per la singularitat dels vehicles dels bombers com per la necessitat de prestar el servei a tot el territori i amb disponibilitat permanent i funcionava amb retards que dificultaven el control de la disponibilitat de crèdit. Els parcs de bombers feien les peticions de reparació, que havien de validar-se al Servei Tècnic de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS) o a les Regions d’Emergències, i després d'aquest tràmit, Iturri feia la reparació o el manteniment corresponent en tallers propis o en la xarxa de tallers concertats. Aquest fet comportava un retard d'uns dos o tres mesos entre l’encàrrec i la recepció de la factura.

Aquest desfasament acabava provocant que, a partir d’un cert moment de l’any, els encàrrecs generessin una facturació que no tenia cobertura de crèdit disponible per al seu pagament, diu la conselleria. A més, l’envelliment del parc de vehicles havia provocat un increment de la pressió sobre el servei sense que la dotació pressupostària per fer-hi front augmentés. "A conseqüència d’aquestes disfuncions, en els darrers cinc anys s’han produït de manera recurrent episodis d’insuficiència de crèdit que han derivat en la tramitació de dos reconeixements extrajudicials de crèdit, un a finals del 2016 i un altre el 2019", detalla Interior.

A finals del 2020, el departament va fer un toc d'atenció perquè la facturació presentada per Iturri havia consumit ja el 71% del crèdit anual disponible. No és fins al juny passat, però, que decideix iniciar l’expedient de resolució del contracte, atès que es preveu l’esgotament imminent del crèdit pressupostari. Al juliol comença la redacció del plec de clàusules del nou contracte de manteniment per a l’any 2022 –amb una dotació anual de 4,8 M€, un 46% més que la dotació del 2021– i a l’octubre es notifica a l’empresa sevillana la resolució del contracte, a qui es requereix que continuï prestant el servei estrictament necessari per mantenir l’operativitat de la flota de vehicles del cos de Bombers.

Interior també exposa que el 20 d’octubre es va publicar l’anunci de licitació del servei, que finalment s’adjudica a una empresa diferent per primer cop en vint anys. En concret, s'adjudiquen quatre contractes simplificats, un dels quals a una empresa diferent d'Iturri. La previsió de la conselleria és restaurar la normalitat del servei de manteniment en el primer trimestre del 2022, amb prou dotació pressupostària per no tornar a caure en insuficiència de crèdit.

stats