Mor Joseph Murray, premi Nobel pel primer trasplantament de ronyó
El cirurgià ha mort al mateix hospital de Boston on el 1954 va dirigir la seva històrica operació
WashingtonEl cirurgià nord-americà Joseph E. Murray, que el 1990 va rebre el premi Nobel de Medicina per una operació de ronyó que va suposar el primer trasplantament reeixit amb òrgans humans, ha mort aquest dilluns a Boston (Massachusetts) als 93 anys. Murray ha mort al mateix hospital de Boston on el 1954 va practicar el seu històric trasplantament de ronyó, on havia estat ingressat dijous després de patir un vessament cerebral amb hemorràgia, segons ha informat el diari 'Boston Globe' a la seva pàgina web.
L'hospital Brigham and Women's, el centre on Murray va fer història i que als anys cinquanta es coneixia com a Peter Bent Brigham, ha lamentat la pèrdua del premi Nobel a través d'un comunicat enviat per la seva presidenta, Betsy Nabel. "El doctor Murray va obrir les portes a que centenars de milers de persones rebessin trasplantaments que els van salvar la vida. Fins avui, més de 600.000 persones a tot el món han rebut el regal de la vida a través del trasplantament", ha assenyalat la presidenta del centre.
A la sala d'operacions d'aquest hospital, el 1954, Murray va dirigir durant 5 hores i mitja un equip mèdic que va trasplantar un ronyó del jove Ronald Herrick al seu germà bessó, Richard, que va morir vuit anys després de l'operació. Si bé els primers intents de trasplantament es remunten al 1905, amb el primer de còrnia als EUA, i al 1906, amb el primer de ronyó a França, el cas dels germans Herrick és considerat com el primer amb èxit, entès aquest terme com la supervivència postoperatòria de com a mínim un any.
El primer trasplantament de fetge reeixit es va realitzar el 1967, mentre que el de cor es va dur a terme el 1968 i el de dos pulmons el 1986, avenços aconseguits un cop superat el principal obstacle d'aquest tipus de cirurgia: el rebuig de l'òrgan. Al llarg dels anys, Murray es va atribuir també el rècord del primer trasplantament reeixit d'un ronyó procedent d'un germà no bessó i el d'un procedent d'un cadàver. El 1990, el comitè del Nobel li va concedir el Premi de Medicina per la seva gesta del 1954, un honor que comparteix amb E. Donnall Thomas, un pioner en el trasplantament de medul·la òssia que va morir el 22 d'octubre.