Trànsit

L’espia que portaràs al cotxe i que ja ha resolt cinc casos de trànsit

La Unió Europea obliga els fabricants a instal·lar una caixa negra als nous vehicles homologats des del juliol

3 min
Dos agents dels Mossos en el punt d'un accident de trànsit en una imatge d'arxiu

BarcelonaUn turisme i un taxi xoquen en un encreuament de Badalona. Després de l’impacte, el primer dels vehicles surt disparat 22 metres, perd el motor i acaba xocant contra un semàfor i una paret. Els tres ocupants resulten ferits. Però la pitjor part se l’emporten el taxista i la passatgera, que queda greument lesionada i encara ara arrossega seqüeles que li impedeixen treballar. El test d’alcoholèmia determina que el conductor del turisme anava begut, però no hi ha manera de certificar a quina velocitat circulava. Un element de la carrosseria del taxi es converteix en una peça clau per esbrinar-ho: una caixa negra que conclou que anava a 37 km/h. A partir d’aquesta dada i de la trajectòria dels dos cotxes després del xoc, el pèrit del cas determina que l'altre turisme circulava a gairebé 140 km/h per dins de la ciutat. La prova esdevé tan decisiva al judici que la fiscal canvia el seu escrit de conclusions i demana una condemna per al conductor del turisme, que l’Audiència de Barcelona va dictar l’any passat.

És un dels exemples en què l’anomenada caixa negra del vehicle –que formalment rep el nom d’EDR, les sigles en anglès d’Event Data Recorder– va ser determinant per resoldre un cas d’accident de trànsit. Des del 6 de juliol, la Unió Europea obliga tots els fabricants a incloure aquest sistema de sèrie en els vehicles nous homologats. Fins ara només alguns models l’incorporaven com un extra. Però igual que passa des de fa temps amb els avions, les caixes negres seran d'aquí a uns anys tan habituals en tots els vehicles com ara ho són els airbags o l’ABS. I estan destinades a convertir-se en una prova pericial fonamental en els judicis de trànsit.

L’EDR registra els moviments dels vehicles de manera que no tan sols deixen constància de la velocitat, sinó que també poden aportar altres dades, com ara si el conductor havia accelerat o frenat abans de l’impacte o si havia efectuat alguna altra maniobra. "Les dades que permet conèixer aquesta nova tècnica suposen fer un gir de 180 graus en l'anàlisi i el coneixement de les causes i motius d’un accident de trànsit", assegura la fiscal delegada de sinistralitat viària a Barcelona, Isabel López Riera, en la seva memòria de l’any 2021, publicada recentment i a la qual ha tingut accés l’ARA.

Acceleració i frenada

En el cas de Badalona, si el vehicle del condemnat hagués portat ja la caixa negra, no només s’hauria pogut determinar ràpidament la seva velocitat en el moment de l’impacte, sinó que també s’hauria pogut comprovar quan havia accelerat o frenat. Això és precisament el que aquest sistema va poder determinar en un altre cas sentenciat aquest gener que també va tenir lloc a Badalona. Un turisme va escombrar una moto i va matar la parella que hi viatjava. Quan es va produir la col·lisió, el vehicle circulava a 80 km/h, però gràcies a l’EDR que portava instal·lat, els Mossos van poder certificar que una estona abans ho feia a 130 km/h per carrers limitats a 50 i que va prémer el fre bruscament quan va detectar la moto. "Això suposa una autèntica revolució en les tècniques d’investigació d’accidents", insisteix López Riera.

En aquest últim cas, però, la prova de la caixa negra es va afegir a la resta d’evidències que ja pesaven sobre el condemnat, que conduïa drogat i begut el cotxe llogat per un amic i que va envestir la moto mentre fugia d’una patrulla policial, saltant-se diversos semàfors i envaint el sentit contrari. L’Audiència de Barcelona va imposar-li sis anys de presó.

Més enllà d’aquests dos casos sentenciats, la presència d’una caixa negra ha estat fonamental ja en tres investigacions més a l’àrea de Barcelona. Un dels primers casos en què es va poder fer servir un EDR com a prova d’una investigació es va produir el 2015 a Igualada: la caixa negra va ser clau per aclarir com s’havia produït l’accident, però el cas es va acabar arxivant perquè no hi havia prou proves per responsabilitzar cap dels implicats en el xoc per encalçament entre un turisme i un camió petit a l’A-2. En un altre cas que s’instrueix a Barcelona també ha servit per determinar la velocitat a la qual circulaven un Lamborghini i un altre vehicle que van xocar a la C-58: el primer doblava la velocitat del segon i superava, de llarg, el límit establert per la via, 177 km/h. La caixa negra també ha estat un dels elements a tenir en compte en un altre cas per un xoc entre un turisme i una moto que s’investiga al Prat de Llobregat.

Els 9 nous sistemes que t'ajudaran a conduir amb seguretat

Des del 6 de juliol la Unió Europea obliga els fabricants a incorporar de sèrie en els nous vehicles homologats les caixes negres i vuit sistemes més:

  • La preinstal·lació per poder-hi afegir un alcoholímetre bloquejant, un aparell en què cal bufar per poder engegar el motor del cotxe i que impedeix fer-ho en cas que se superi la taxa permesa.
  • L’assistent intel·ligent de velocitat, que l’adapta al límit de la via per on se circula.
  • L’alerta de somnolència, que mesura l’estat de fatiga del conductor i pot activar una alarma per despertar-lo.
  • Les llums de frenada d’emergència per alertar la resta de conductors quan això passi.
  • El sistema de detecció de moviment posterior, que facilita la sortida marxa enrere i avisa de l’existència de persones, animals o obstacles.
  • El control de pressió dels pneumàtics, ja obligatori per als turismes i que ara s'estén a la resta.
  • L’assistent de manteniment de carril, que avisa si se sobrepassen les línies blanques sense posar l’intermitent.
  • El sistema avançat de frenada d’emergència, sensors que detecten i avisen de la presència de vehicles, persones i objectes en la trajectòria frontal i redueixen automàticament la velocitat.

Aquests dos últims només són obligatoris per a turismes i furgonetes.

stats