"L'última opció és renunciar al servei"

Les entitats que gestionen CET avisen que la seva situació és insostenible en el temps

A.g.m.
02/06/2013
2 min

TerrassaLa Fundació President Amat Roumens (Fupar) té un edifici de 12.000 metres quadrats al costat de la zona esportiva de Terrassa. A més d'oferir serveis assistencials, Fupar gestiona un centre especial de treball (CET) que dóna feina a unes 150 persones amb discapacitat, la majoria de les quals amb discapacitat intel·lectual. "També hi ha entitats enfocades a la inserció en l'empresa ordinària, però en l'àmbit de la discapacitat intel·lectual, si no hi ha un servei addicional de suport a l'autonomia, la inserció no sol funcionar, perquè hi ha més barreres inherents a la discapacitat", explica Màrius Puig, administrador de l'entitat.

Fupar ofereix a les empreses serveis d'envasat, manipulació o impressió de suports publicitaris, que ocupen un espai de grans dimensions a l'interior de la nau, i també té brigades de neteja i jardineria, que treballen fora d'aquesta seu. Els ciutadans de Terrassa, però, coneixen l'entitat pel servei de neteja de cotxes a mà i per un gran centre de productes de jardineria i floristeria. Aquests serveis, expliquen els mateixos treballadors, són els més agraïts, pel contacte amb els clients. Ells hi posen la màxima dedicació per deixar el cotxe més net que cap altre, o per triar la millor planta.

Competència i retallades

"Totes les activitats tenen un preu de mercat competitiu, però sense incorporar la subvenció en el preu, com estan fent algunes empreses lucratives de neteja o jardineria, perquè això desestabilitza el sistema", explica Puig. La diferència, diu, és considerar les persones amb discapacitat com una finalitat o com un instrument. "La subvenció per treballador compensa el fet que la seva productivitat és més baixa que el sou, i si es donen les mateixes subvencions per persones amb menys dificultats per guanyar-se un sou, hi ha beneficis i es poden rebaixar els preus", afegeix.

A més d'aquesta competència, els CET també estan patint diverses retallades: "Per als treballadors amb especial dificultat, hem vist reduïts els nostres ingressos en un 33%, i els altres continuen igual però l'any passat es van acabar els diners abans de final d'any i tampoc es va pagar la subvenció completa. No tenim cap seguretat que podrem comptar amb aquests ingressos a final d'any". A més, les contractacions estan bloquejades des de fa dos anys: "Des de l'abril del 2011 no hi ha cap nova contractació, i també han desaparegut les subvencions per a inversions per crear llocs de treball".

Recorrent al fons de maniobra

Puig reconeix que Fupar té "una situació patrimonial important que és una excepció en el sector". La gran majoria d'entitats sense ànim de lucre que gestionen un CET, diu, "s'estan menjant el seu fons de maniobra, i això fa que sigui una situació insostenible en el temps". Moltes també gestionen residències, i pateixen per partida doble. L'administrador de l'entitat avisa que "si només fossis empresari, el primer que faries és reduir l'estructura". I en el moment que s'acaba aquest fons de maniobra a què estan recorrent les entitats per tal de sobreviure, afegeix, "només tens una opció, l'última opció, que és renunciar a prestar aquest servei social".

stats