Mobilitat

Aquestes són les obres que afecten els horaris de Rodalies

La coincidència de quatre grans actuacions de millora obliga a adaptar fins a vuit línies

3 min

Martorell

Castellbisbal

Línies afectades

R7

R4

R8

Molins de Rei

R1

Línies afectades

R3

R1

R4

Sant Feliu de Llobregat

R12

R7

R7

Línies afectades

 

R1

R4

La Sagrera - Meridiana

R3

Sant Andreu Comtal

23-24 d’abril

Línies afectades

RG1

R2

sud

R2

R11

nord

R2

Castelldefels

R2

sud

Estació de França

R2

Aeroport

nord

R3

R12

R7

Sant Feliu de Llobregat

Entrades i sortides

per una única via

Castellbisbal–Martorell

circulació en via única

Augmenten freqüències per reprogramació horària

Martorell

Castellbisbal

Línies afectades

R4

R8

Molins de Rei

R1

Línies afectades

R3

R1

R4

Sant Feliu de Llobregat

Línies afectades

 

R12

R7

R1

R4

R3

RG1

R2

sud

R2

Castelldefels

R2

Aeroport

nord

Augmenten freqüències per reprogramació horària

R3

R12

R7

Sant Feliu de Llobregat

Entrades i sortides

per una única via

Castellbisbal–Martorell

circulació en via única

R7

R7

La Sagrera - Meridiana

Sant Andreu Comtal

23-24 d’abril

Línies afectades

R2

R11

nord

R2

sud

Estació de França

Martorell

Castellbisbal

Línies afectades

Molins de Rei

R4

R8

R1

Línies afectades

R1

R4

R3

Sant Feliu de Llobregat

R12

R7

Línies afectades

 

R1

R4

R3

RG1

R2

sud

R2

R2

Aeroport

nord

Augmenten freqüències per reprogramació horària

R3

R12

R7

Sant Feliu de Llobregat

Entrades i sortides

per una única via

Castellbisbal–Martorell

circulació en via única

R7

R7

La Sagrera - Meridiana

Sant Andreu Comtal

23-24 d’abril

Línies afectades

R2

R11

nord

R2

sud

Estació de França

Canvis en els horaris i afectacions en el servei de diverses línies de Rodalies a partir d'aquest dissabte i fins al febrer de 2023. Adif i Renfe comencen tot un seguit d'actuacions de millora de la xarxa ferroviària que coincideixen en el temps i que tindran una repercussió directa sobre els viatgers de la majoria de línies de Rodalies. Es tracta d'obres que formen part de plans ja coneguts i anunciats, però que ara obliguen l'operadora a alterar el servei per poder-les tirar endavant. "Demano d'entrada que ens disculpin per les molèsties, perquè hi haurà talls i modificacions de serveis", ha avisat el secretari general d'infraestructures del ministeri de Transports, Xavier Flores, que ha assegurat que totes "són obres llargament reivindicades i necessàries per fer un salt endavant, tant en el transport de mercaderies com per als usuaris de Rodalies".

De fet, les quatre grans obres que es tiraran endavant en diferents fases a partir del 23 d'abril suposaran un gran canvi tant en el funcionament de la xarxa com en l'espai públic però també comportaran grans afectacions. Flores ha qualificat els treballs com a obres "de gran complexitat tècnica i de planificació". Es tracta del soterrament del túnel de Sant Feliu de Llobregat; diversos canvis i adaptacions de les vies del Corredor del Mediterrani entre Castellbisbal i Vila-seca (per millorar el transport de mercaderies); importants actuacions a la futura estació de La Sagrera i Sant Andreu Comtal, com ara situar les vies al seu lloc definitiu i la construcció de l'estació d'alta velocitat; i les obres que Renfe està fent a l'estació de Molins de Rei per fer-la més accessible i reestructurar les vies i les andanes.

Tot plegat farà que a partir de dissabte hi hagi talls i disminució de les freqüències de trens. Les obres acabaran repercutint pràcticament a totes les línies de Rodalies: la R1, la R2, la R4, la R8 i la R11 i de rebot també hi haurà canvis a la R3, la R7 i la R12 que recuperen freqüències o bé reordenen els seus horaris per adaptar-se a la resta de línies i ser "més homogenis", han explicat des de Renfe. "Això serà així durant el període que durin les obres. Després esperem una pujada de la demanda i, per tant, haurem d'anar a més", ha detallat Maite Castillo, directora de Rodalies de Catalunya. Castillo també ha explicat que l'operadora ha aprofitat aquesta "gran oportunitat" per decidir, conjuntament amb la Generalitat, que és la titular del servei, com "reconfigurar" els trens que arriben fins a la plaça de Catalunya per "millorar-ne la cadència".

Menys trens però més llargs i amb més places

A la pràctica, Renfe haurà de reduir les freqüències de pas dels trens en diferents línies perquè en molts casos les obres impliquen passar de dues vies a una única via. Per compensar-ho, l'operadora ha assegurat que doblarà els trens, és a dir, els farà més llargs per aconseguir transportar més passatgers a cada comboi. A més, els responsables insisteixen que els canvis en els horaris i la combinació d'horaris entre diferents línies s'ha fet, precisament, per minimitzar els efectes de les obres.

Tant Renfe com el ministeri han justificat la coincidència de tots aquests treballs per una qüestió de "sinergies". "Creiem que és millor fer tots els canvis de cop que no pas anar marejant els usuaris amb canvis seguits i constants", ha dit Flores. Castillo també ha admès que "les obres les fan empreses diferents, amb contractes diferents, i que tots aquests canvis han coincidit en el temps". I ha explicat que caldrà molta pedagogia per pal·liar els efectes que pot tenir tot plegat el primer dia laborable, el 25 d'abril. Per garantir el bon funcionament del servei, Renfe ha llançat una campanya sota el segell Transformem Rodalies, amb panells informatius, campanyes publicitàries i un dispositiu de 38 persones i 10 agents de seguretat amb l'objectiu que els usuaris s'assabentin a temps dels canvis i sàpiguen on adreçar-se per fer el seu recorregut. En total, el cost de totes les actuacions (que ja està inclòs en els plans del ministeri de Transports) està valorat en uns 470 milions d'euros.

Aquestes són les afectacions concretes de les obres a Rodalies
  • Soterrament de vies a Sant Feliu de Llobregat Durant les pròximes setmanes es faran tasques com la supressió del pas a nivell, i durant els caps de setmana d'agost i setembre es faran les vies d'escapament per desviar el trànsit i poder operar amb una única via en l'entrada i la sortida de l'estació per fer el soterrament del túnel. Renfe ha assegurat que ha muntat un "dispositiu robust" per tal que afecti el mínim possible els passatgers. Es preveu que les obres s'allarguin durant, com a mínim, quatre anys.
  • Corredor Mediterrani. Castellbisbal-Vila-Seca S'allargaran durant tot el que queda de 2022 i obligaran a tallar el servei ja la nit de dissabte a diumenge. Des d'aleshores se circularà amb una única via. Això implica que a la R4, els trens que habitualment inicien o finalitzen el seu recorregut a Martorell, ho faran des de Castellbisbal. Entre aquest municipi i Sant Vicenç de Calders hi haurà dos trens per hora i sentit i es reforçarà el servei amb un bus complementari entre Castellbisbal i Martorell. Entre Castellbisbal i Terrassa hi haurà quatre trens per hora amb reforços en hora punta (quan passaran trens cada 7 o 10 minuts). La R8, a més, acabarà a Rubí enlloc de Castellbisbal i, mentre durin les obres, Renfe oferirà un bus complementari de reforç des d'aquest punt fins a Martorell.
  • Millores a l'estació de Molins de Rei Tenen una durada prevista de 15 mesos. Hi ha previst instal·lar ascensors, modernitzar l'estació i reorganitzar les andanes i les vies. La pèrdua d'una de les vies mentre durin els treballs farà que no es pugui fer servir completament la R1. A canvi, es reforçarà la R7 a les hores puntes i els horaris es combinaran amb els de la R4 per tal d'evitar esperes.
  • Actuacions a La Sagrera i Sant Andreu Comtal Es reubicaran les vies de la R2 de Barcelona a Granollers per passar-les del seu traçat habitual al definitiu i poder construir l'estació d'Alta Velocitat. Això farà que aquest cap de setmana es produeixi un tall total i puntual a la circulació d'entrada nord de la línia R2 i R11, que dissabte acabaran a Montcada i Reixac (on caldrà canviar d'estació per agafar un altre tren fins a Barcelona) i diumenge es mantindrà en via única. Dilluns les tasques haurien d'haver acabat però la situació es repetirà de nou entre l'11 i el 13 de juny i una altra vegada més endavant amb talls "encara més significatius".
stats