Societat  /  Mobilitat 14/06/2022

Més grues i carrils extres per evitar les cues d'una AP-7 "saturada"

Elena demana a l’Estat “les inversions compromeses” i que pagui els 6 milions de les noves mesures

3 min
L'AP-7 a Castellbisbal

BarcelonaDes que s’han tret els peatges a l’AP-7, un 40% més de vehicles utilitzen aquesta autopista. Segons el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, l’AP-7 “té un problema de saturació” que no és exclusiu dels caps de setmana perquè el nombre d’hores i quilòmetres de cues és “pràcticament el mateix” cada dia. Per això el Govern ha anunciat noves mesures després de les últimes retencions : posar carrils addicionals a l’autopista, tenir més grues per retirar els vehicles accidentats i restringir la circulació de camions perquè en circulin menys. Elena ha advertit que en alguns trams l’AP-7 té més vehicles dels que pot absorbir la via i ha demanat a l’Estat que faci “les inversions compromeses”, a més de revertir les “dècades de deixadesa a Rodalies”.

Aquest any 14 persones han perdut la vida en accidents a l’AP-7: són gairebé el 20% de les 74 víctimes mortals d’enguany a les carreteres catalanes. En el mateix període del 2019, l’any previ al covid, van morir quatre persones a l’AP-7 i 75 al conjunt de les carreteres de Catalunya. El nombre de víctimes, doncs, s’ha disparat a l’autopista sense peatges, on la meitat són per atropellaments i cinc per col·lisions per envestida –un vehicle que topa per darrere amb un altre–. Elena ha atribuït aquest augment de la mortalitat a l’AP-7 al creixement de vehicles que ara passen per l’autopista, que està al límit de la seva capacitat o ja l’ha superat. El conseller ho ha exemplificat explicant que per Montmeló circulen un 40% més de vehicles dels que pot absorbir la via i per Vilafranca un 55% més.

Malgrat això, Elena ha assegurat que el nombre de retencions dels caps de setmana “és inferior” respecte al 2019, encara que ha admès que "existeix un problema". Així, per millorar la circulació, el pla d’Interior és que els caps de setmana hi hagi carrils addicionals de l'Hospitalet de l'Infant a Amposta a l'AP-7 (tindrà 40 km), de Llavaneres a Montgat a la C-32 i, també a l'AP-7, de Parets del Vallès a Sant Celoni, tot i que en aquest cas entrarà en funcionament a partir de Sant Joan perquè abans el ministeri ha de fer actuacions de senyalització, que segons Elena poden “ajudar a resoldre” les cues a la Roca.

Pel pont de Sant Joan també entrarà en funcionament un sistema de grues “en punts estratègics” de l’AP-7 “per garantir la màxima celeritat al treure els vehicles”. Aquest servei existia quan l’autopista tenia peatges perquè la concessionària hi estava obligada, ha explicat el conseller, que ha argumentat que s’ha incorporat de nou perquè un altre problema de l’AP-7 és el temps que triguen les grues a retirar els vehicles. Ara Interior ha fet un contracte menor per recuperar aquest servei.

Pel que fa als camions, des de Sant Joan i durant l’estiu no podran circular els dissabtes entre les 10 h i les 14 h ni els diumenges entre les 17 h i les 22 h. Elena ha recordat que aquesta restricció s’aplica “de fa anys”, tot i que ara s’ampliarà amb una nova limitació: els divendres o els dies previs a un festiu, a partir de les 17 h, els camions hauran de circular per la dreta, sense poder avançar ni superar els 80 km/h al tram central i sud de l’AP-7.

Velocitat variable en un futur

Al marge de les mesures que Interior posarà en marxa, Elena ha avançat altres idees que volen aplicar. El Servei Català de Trànsit preveu licitar un sistema de velocitat variable per la C-58, el tram central i nord de l’AP-7 i la C-33. Segons el conseller, el Govern té competències per poder fer la velocitat variable però no per canviar la limitació màxima, que també és una altra proposta d’Interior, que demana reduir a 110 km/h o 100 km/h la velocitat màxima en algun tram de l’AP-7. Tot i això, Elena ha anticipat que no sembla que l’Estat plantegi fer-ho.

El conseller ha assegurat que el pla de xoc a l’autopista té un cost de sis milions i mig d’euros, que considera que hauria de pagar el govern espanyol perquè és el titular de la via. Elena ha criticat que el ministeri fes “amb improvisació total” l’alliberament dels peatges pel retard en la retirada de les barreres. A més, ha retret a l’Estat les “mancances estructurals” en obres que connecten amb l’AP-7, que permetrien “derivar trànsit d’una carretera a l’altra”, així com les “mancances cròniques” en Rodalies, “que és l’única alternativa al transport de vehicles en la mobilitat obligada”.

stats