Accidents de trànsit
Societat Mobilitat 01/04/2022

Dos atropellaments mortals a l'AP-7 després d'un primer trimestre amb un 60% més de morts

Una de les víctimes d'aquest divendres és un lladre que fugia de la policia

3 min
L'autopista AP-7 en una imatge d'arxiu

BarcelonaInici d'abril negre a les carreteres catalanes. Dues persones han mort atropellades amb 15 minuts de diferència en dos llocs diferents de l'autopista AP-7, a Bàscara i a Castellbisbal. Aquest any, 34 persones han mort a les carreteres. Malgrat que aquest març el nombre d'accidents de trànsit ha disminuït, el repunt de la sinistralitat registrat durant els mesos de gener i febrer fa que el balanç de mortalitat a les carreteres d'aquest primer trimestre sigui un 60% superior al del mateix període de l'any passat.

El primer dels atropellaments mortals s'ha registrat a Bàscara, quan dos homes que presumptament fugien dels Mossos després d'un robatori han aturat la camioneta amb què anaven al marge de l'autopista per fugir a peu. Un d'ells ha aconseguit saltar la mitjana i escapar-se però l'altre ha estat envestit per un camió i ha mort. Un quart d'hora més tard, molt més al sud, un altre conductor ha baixat del vehicle, a l'altura de Castellbisbal, i ha intentat travessar l'autopista però ha mort atropellat per un altre turisme.

Amb aquests ja s'han produït set atropellaments mortals en tres mesos a les carreteres. De fet, el nombre de vianants que han perdut la vida a les carreteres ha crescut exponencialment respecte a uns altres anys. En tot el 2021, per exemple, se'n van registrar tan sols dos. En canvi, els accidents amb motos implicades –que tradicionalment eren un dels col·lectius amb més mortalitat a les carreteres– han disminuït. Tres de les 34 víctimes mortals enguany són motoristes, mentre que entre gener i març del 2021 en van morir nou.

L'AP-7, la via amb més mortalitat

Precisament l'artèria on s'han produït els dos atropellaments mortals d'aquest divendres a la matinada, l'autopista AP-7, és la via que ha registrat més accidents amb víctimes mortals el 2022. Ja hi han mort vuit persones, és a dir, una de cada cinc víctimes mortals ha perdut la vida en un sinistre en aquesta autopista. En aquest balanç negre hi influeix l'accident del 24 de gener a Barberà del Vallès, en què tres persones van perdre la vida en un xoc entre quatre turismes i un camió.

Malgrat tot, l'AP-7, que fins ara era una de les vies més segures del país, ha registrat un increment substancial de mortalitat respecte als últims tres anys perquè durant el primer trimestre del 2021 no va registrar cap accident mortal i el mateix període del 2019 –l'any 2020 no es té en compte per les alteracions en la mobilitat produïdes per la pandèmia– hi van morir dues persones.

El Servei Català de Trànsit ja ha mostrat la preocupació per l'increment de la sinistralitat mortal a l'autopista AP-7, on també han crescut el nombre d'accidents lleus o amb ferits sense gravetat, tot i que considera que tres mesos encara són pocs per establir un canvi de patró i si hi té alguna cosa a veure el fet que el repunt de la sinistralitat s'hagi produït precisament en les vies ràpides alliberades de peatges, que han vist incrementat el nombre d’usuaris de manera exponencial. Per exemple, a l’AP-7 hi circulen un 24% més de vehicles que abans d’aixecar les barreres, mentre que a la C-33 el trànsit ha augmentat un 50%.

L’altra via que ha concentrat més víctimes mortals aquest primer trimestre és la C-63, amb un total de quatre persones mortes en tres accidents. Trànsit explica que l'any passat ja es va produir un repunt de l'accidentalitat en aquesta via, associada a la mobilitat de cap de setmana entre poblacions amb activitats d'oci. Des de fa temps, els Mossos hi han desplegat controls especials.

A l'hora de fer la radiografia de la sinistralitat d'aquest any, el Servei Català de Trànsit subratlla que la majoria d'accidents mortals (20 dels 34) han estat xocs amb més d'un vehicle implicats. En onze dels casos es tractava d'una col·lisió frontal. Més de la meitat de les víctimes mortals han perdut la vida en dies feiners i un 40% en cap de setmana o dies festius.

stats