Mobilitat

Toc d’alerta pel repunt d'accidents: un mort cada dos dies aquest any

El Servei Català de Trànsit es mira amb preocupació l’augment de sinistres a l’AP-7 i la implicació de camions

4 min
Un dels últims accidents mortals de trànsit amb un camió incendiat a l'AP-2

BarcelonaUn mort cada dos dies en accidents de trànsit des que va començar l'any. La xifra de morts (24) en poc més de 50 dies ha posat en alerta el Servei Català de Trànsit (SCT), amoïnat també pel canvi de paradigma en la mobilitat després de l'alliberament dels peatges i l'augment del volum de vehicles arran del final de totes les restriccions per la pandèmia. El nombre de víctimes des de l'1 de gener és el més alt dels últims quatre anys.

El coordinador de seguretat viària i mobilitat del SCT, Òscar Llatje, admet a l’ARA que també els “preocupa” l'augment del nombre de camions que s’han vist implicats en sinistres –tot i que no de manera majoritària en els més greus– i el fet que alguns dels accidents més greus s’hagin produït a l’autopista AP-7, la gran artèria de circulació del país i una de les vies més segures fins ara.

De fet, aquesta artèria ha acumulat quatre dels 21 accidents mortals, que deixen un balanç de sis morts. El coordinador de seguretat viària creu que dos mesos són encara poc per concloure si s’està produint un repunt de l’accidentalitat mortal tant en aquesta via com a la resta de la xarxa viària catalana. El mateix apunta el director de l’àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardají, que considera que els sinistres mortals en aquesta via s’han d’atribuir a un “cúmul de circumstàncies puntuals” que aniran quedant “diluïdes” al balanç final de l’any si no se’n van produint més.

Malgrat tot, els gestors del trànsit no perden de vista l’augment de la sinistralitat (accidents lleus o amb ferits sense gravetat) a les principals artèries del país. Llatje explica que, tot i que la mobilitat encara no ha recuperat els nivells prepandèmia –el volum de circulació encara és un 9% inferior als primers mesos de l’any 2019 i 2020–, la majoria d’aquests accidents “es concentren en les vies més receptores de trànsit”, que han vist incrementat el nombre d’usuaris de manera exponencial. Per exemple, a l’AP-7 hi circulen un 24% més de vehicles que abans d’aixecar les barreres, mentre que a la C-33 el trànsit ha augmentat un 50%.

En molts dels accidents, tot i que no en els més greus, hi ha implicats camions, que amb l’alliberament dels peatges s’han convertit en usuaris habituals de les autopistes. A l’AP-7 hi passen un 20% més de vehicles pesants que abans de l’aixecament dels troncals, i a la C-33, un 140%, o el que és el mateix, uns 13.623 camions diaris.

Segons Llatje, tant els camioners com els vehicles acostumats a anar per vies secundàries i que ara fan ús de l’autopista “haurien d'adaptar-se a la nova situació”, extremant les precaucions, per exemple a l’hora d’avançar, o mantenint les distàncies de seguretat, per evitar els encalçaments. Des del SCT també s’estan fent campanyes de controls als vehicles de gran tonatge a l’autopista, per garantir que han passat la ITV quan els pertocava o que els conductors respecten les hores de descans.

Quatre atropellaments mortals

La majoria dels 21 accidents mortals de trànsit s’han produït per xocs frontals entre turismes i sortides de la via, i en bona part dels casos, segons Llatje, són atribuïbles a “distraccions al volant” i excés de velocitat. Si bé altres anys un dels col·lectius més vulnerables a les carreteres en nombre de víctimes mortals eren els motoristes, enguany s’han de lamentar dues morts. En canvi, ha crescut exponencialment el nombre d’atropellaments mortals, quatre en tan sols dos mesos. En tot l’any 2021 se’n van registrar dos.

Tant Llatje com Bardají són taxatius a l’hora de recordar que les carreteres no són un lloc per caminar per als vianants. “És igual l’excusa, no es pot sortir del vehicle ni es pot caminar per la plataforma de la carretera”, insisteix el coordinador de seguretat viària del SCT, que assegura que a l’organisme no li preocupa només “l’augment d’atropellaments sinó la seva existència”.

Si bé la xifra de morts a les carreteres fins ara és la més alta dels últims quatre anys, Llatje afegeix que el nombre d'accidents amb morts i ferits greus –que és l’indicador que el SCT considera més fiable per analitzar la sinistralitat– es manté estable respecte als mateixos mesos dels anys 2019 i 2020. De fet, si ens fixem en el nombre total d’accidents, entre l’1 de gener i el 23 de febrer d’aquest any –l’última data disponible– se n’han registrat 932, mentre que en el mateix període del 2020 van ser 1.082.

Panells mòbils

Tot i que la majoria d’accidents a les autopistes no són greus, sí que acostumen a ser aparatosos, sobretot quan hi ha camions implicats –més difícils de retirar de la via– i acaben provocant retencions. Des de l’alliberament dels peatges, s’han registrat més cues a les autopistes, no només derivades d’accidents sinó també d’avaries i de més volum de trànsit, en especial durant les operacions tornada els caps de setmana. Per això, el SCT ultima un sistema de panells mòbils per instal·lar en les bifurcacions més importants d’aquestes vies –i altres carreteres secundàries– per informar de rutes alternatives que poden utilitzar els usuaris. 

A hores d’ara, ja n’existeix un a la carretera C-63, a Vidreres, que indica als usuaris altres opcions alternatives, com l’AP-7 o la C-32. Aquest és el mateix sistema que s’instal·larà en altres punts estratègics de connexió de les autopistes. Des del RACC, Bardají veu amb bons ulls qualsevol sistema que ajudi a la gestió del trànsit, tot i que considera que els usuaris també han de canviar els “hàbits”, ser conscients de l'augment del volum de trànsit a les autopistes, “planificar” el viatge i assumir que potser cal avançar l’hora de tornada a casa els diumenges per evitar les cues.  

Quatre morts en dos mesos a la C-63

L'AP-7 no és l'única via on s'han produït diversos accidents de trànsit mortals en aquests dos últims mesos. La carretera C-63 n'ha registrat tres, amb quatre víctimes mortals. Llatje explica que ja l'any passat es va produir un repunt de l'accidentalitat en aquesta via "associada al cap de setmana i a la mobilitat entre poblacions d'oci" i assegura que els Mossos d'Esquadra ja hi estan duent a terme actuacions i controls especials.

stats