El Govern ja tramita el traspàs de les línies R2 Sud i R3 de Rodalies
Després de l'anunci sobre la R1 al gener, l'executiu encarrega a Ifercat l'inventari de les pròximes dues línies que vol separar
BarcelonaEls tràmits del traspàs de Rodalies continuen fent passes endavant, ara amb la vista posada en les línies R2 Sud i R3. Dos mesos i mig després que el Govern anunciés que ja havia demanat formalment a l'Estat la desclassificació de la R1 —és a dir, la separació d'aquesta línia de la xarxa ferroviària d'interès estatal— ara la Generalitat ha encarregat a Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat), la gestora d'infraestructures catalana, que comenci a fer l'inventari d'aquestes altres dues línies. Segons ha pogut saber l'ARA, el Govern de Salvador Illa té previst tancar aquesta decisió durant la reunió del consell executiu d'aquest dimarts que ve.
Es tracta, doncs, del primer pas previ i necessari per poder demanar a Madrid la separació, també, de les vies i les estacions per on passen la R2 Sud i la R3, una petició formal que està previst que arribi abans de finals d'any, segons ja va explicar al gener la consellera de Territori, Sílvia Paneque. L'objectiu, doncs, és que el personal d'Ifercat comenci a posar negre sobre blanc tot el que hauria de passar a mans de la Generalitat en el cas d'aquestes dues línies, tal com ho han fet abans amb la R1.
L'estiu passat, el Govern ja va deixar clar que la línia del Maresme seria la primera a escindir-se de la xarxa estatal perquè reuneix un requisit clau: transcorre íntegrament per Catalunya (va des de Molins de Rei fins a Maçanet-Massanes), fet que facilita els tràmits per traspassar-la.
En el cas de la R2 Sud (des de Sant Vicenç de Calders fins a Barcelona) i la R3 (El Papiol-L'Hospitalet-Vic-Puigcerdà), l'encàrrec a Ifercat inclou, concretament, la redacció dels estudis i els projectes que permetran identificar els elements a traspassar, les inversions que calgui dur a terme i l’elaboració de l’inventari detallat de les instal·lacions o béns que hi hagi en els diferents recorreguts. L’acord també implica la redacció i l’establiment de convenis i encomanes de gestió amb tercers, com ara Adif, per fer efectiu el traspàs garantint la continuïtat i la seguretat del servei.
En el terreny polític, aquest pas endavant suposa una nova mostra de la voluntat del govern d'Illa per complir amb els acords a què va arribar amb ERC. Al gener, quan els socialistes van anunciar la posada en marxa del traspàs amb la R1, els republicans ja els van respondre que "calia anar molt més enllà".